Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Proximus realiseert 0,9 procent betere Ebitda in Q1 bij licht lagere omzet thuismarkt
#1
Proximus heeft over het eerste kwartaal van 2019 een onderliggende omzet op de thuismarkten gerealiseerd van EUR van 1.096 miljoen. Dat is een daling van 2,2 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2018. De klantenbasis op de thuismarkten groeiden volgens de operator wel ondanks sterke concurrentie.

"Op de consumentenmarkt bleven we klanten aantrekken voor onze belangrijkste producten, gesterkt door onze tweemerkenstrategie en gesegmenteerde aanbiedingen", aldus CEO Dominique Leroy.

De Belgische incumbent schrijft de omzetdaling over het eerste kwartaal vooral toe aan de lagere verkoop van mobiele toestellen, evenals aan een verdere terugval van de omzet uit inkomend mobiel verkeer. Geen van beide zaken heeft volgens de operator heeft een effect op de marge. Exclusief de omzet uit toestellen lag de omzet op de thuismarkten over het eerste kwartaal 0,9 procent lager jaar-op-jaar.

De onderliggende directe marge van Proximus op de thuismarkten steeg tot EUR 847 miljoen EUR, 0,9 procent meer dan in dezelfde periode van 2018. Dit is inclusief een netto-impact van EUR -2 miljoen als gevolg van regelgeving - met name als gevolg van de verlaagde vaste terminatietarieven. Telenet gaf eerder deze week bij de publicatie van de kwartaalresultaten aan eveneens last te hebben van deze regulering.

De verbeterde marge kwam voort uit groei van de klantenbasis, upselling, prijswijzigingen voor particuliere diensten en diverse overgenomen ICT-bedrijven.

Totale kosten op thuismarkten

De totale kosten van Proximus op de thuismarkten bedroegen EUR 419 miljoen EUR in het eerste kwartaal, 0,3 procent minder dan een jaar eerder. De niet-personeelskosten op de thuismarkten daalden met 2,3 procent als gevolg van de lagere commerciële uitgaven in het eerste kwartaal van 2019, evenals structurele kostenbesparingen. De personeelskosten stegen met 0,9 procent door een toenemend aantal medewerkers als gevolg van de eerdergenoemde overnames van ICT-bedrijven.

Dankzij de verbeterde directe marge in combinatie met vrijwel stabiele bedrijfskosten komt Proximus voor zijn activiteiten op de thuismarkten uit op een een onderliggende Ebitda van EUR 428 miljoen EUR over het eerste kwartaal van 2019, 2,2 meer dan in het eerste kwartaal van 2018.

In het consumentensegment zette de onderneming naar eigen zeggen de positieve trend voor internet en tv voort voor zowel Proximus als Scarlet, ondanks lagere commerciële uitgaven in het eerste kwartaal. Verdere upselling naar all-inaanbiedingen bracht de klantenbasis voor de proposities Tuttimus en Bizz All-in eind maart op 538.000. De particuliere klantenbasis voor mobiele postpaid bleef volgens Proximus in het eerste kwartaal van 2019 stabiel, door een daling van het aantal prepaidmigraties en scherpe concurrentie.
Het enterprise-segment leverde meer mobiele klanten op ondanks de ook hier aanwezige sterke concurrentie. De ICT-activiteiten waren volgens Proximus een 'krachtige groeimotor' dankzij overgenomen bedrijven die de ICT-portfolio van Proximus versterkten. De focus verschuift zo van pure connectiviteit naar oplossingen voor de digitale transformatie van professionele klanten. Ook in Advanced Business Services was er sprake van groei, dankzij de overname van Mediamobile door het Proximus-filiaal Be-Mobile.

Volume

De klantenbasis voor tv telde einde eerste kwartaal 1.626.000 klanten (+7.000 abonnementen, +2,8% op jaarbasis).
Het aantal klanten voor vast internet bedroeg eind maart 2.065.000 (+8.000, +2,0% op jaarbasis).
Vaste telefonie kwam uit op 2.513.000 verbindingen (-37.000, -4,3% op jaarbasis).
Mobiele postpaid groeide over het eerste kwartaal met 25.000 simkaarten (+3,4% op jaarbasis) naar 4.041.000.
Prepaid kwam uit op 783.000 simkaarten (-39.000, -15,3% op jaarbasis)
Er kwamen sinds begin 2019 netto 101.000 M2M-kaarten bij (+16,8% op jaarbasis).
Tuttimus- en Bizz all-in groeide in Q1 met 20.000 afnemers naar een klantenbasis van 538.000. 73 procent van de 737.000 huishoudens en kleine ondernemingen met 4-play maakt nu gebruik van deze proposities.
58,7 procent van de huishoudens en kleine ondernemingen is 'convergent' (+1,9 procentpunt op jaarbasis).
Carrierdiensten BICS
Over het eerste kwartaal van 2019 boekte Proximus met de carrierdiensten van BICS een directe marge van EUR 79 miljoen, 2,8 procent meer dan in Q1 van 2018. De directe marge voor zowel spraak- als niet-spraakgebonden activiteiten was positief.

De toename van de directe marge voor spraak was het gevolg van de ontwikkeling van cloudnummers en de mobiele identificatiediensten van TeleSign, terwijl de stijging voor niet-spraak te danken was aan de groei van Application-to-Person-berichtenvolumes en de verwezenlijking van directe kostensynergieën via de combinatie BICS-TeleSign. BICS rapporteerde over het eerste kwartaal van 2019 een Ebitda van EUR 35 miljoen (+1,3).

Groepsresultaten

Doordat de onderliggende omzet van Proximus op de thuismarkten de impact ondervond van de lagere verkoop van mobiele toestellen en BICS (carrierdiensten) in het eerste kwartaal een stabiele omzet boekte, sloot de Proximus Groep het eerste kwartaal van 2019 af met een onderliggende omzet van EUR 1.415 miljoen. Dat is 1,8 procent minder dan in dezelfde periode van 2018.

De onderliggende directe marge van de Proximus Groep steeg in het eerste kwartaal van 2019 met 1,1 procent tot EUR 926 miljoen EUR, ofwel 65,4 procent van de omzet.

In het eerste kwartaal van 2019 bleven de onderliggende bedrijfskosten van de Proximus Groep vrijwel stabiel (+0,1%) op EUR 463 miljoen, inclusief een stijging van de bedrijfskosten voor BICS door hogere personeelskosten bij TeleSign.

De totale onderliggende Ebitda van de Proximus Groep bedroeg EUR 463 miljoen EUR in Q1, 2,1 meer dan in dezelfde periode in 2018. Dit dankzij de groei van de Ebitda uit de activiteiten van Proximus op de thuismarkten.

De totale vrije kasstroom in het eerste kwartaal van 2019 kwam uit op EUR 112 miljoen EUR (EUR 143 miljoen exclusief de kasuitstroom gelinkt aan de hogere participatie in Be-Mobile). Op vergelijkbare basis ligt de vrije kasstroom EUR 59 miljoen hoger dan in het eerste kwartaal van 2018, onder meer door de lagere behoefte aan cash voor het operationele bedrijfskapitaal, de groei van de onderliggende ebitda en de lagere interestbetalingen.

Investeringen

In de eerste 3 maanden van 2019 investeerde de Proximus Groep een vrijwel stabiel bedrag van EUR 219 miljoen EUR, exclusief 8 miljoen EUR spectrumgerelateerde capex voor Proximus Luxembourg.

Proximus investeerde onder meer in nieuwe digitale platformen, verdere modernisering van zijn transportnetwerk (een meerjarenplan) en het project 'Glasvezel voor België'. Met de uitrol van glasvezel voor de stad Aalst (in maart 2019 aangekondigd), loopt 'Glasvezel voor België' nu in 10 steden.

Daarnaast investeerde Proximus verder in zijn mobiele netwerk, onder meer om de aanhoudende stijging van het dataverbruik op te vangen. Over het eerste kwartaal van 2019 bedroeg het gemiddelde dataverbruik 2,5 GB/maand, een stijging op jaarbasis met bijna 60 procent.

Vooruitzichten 2019

Vanwege de dalende doorverkoop van standalone mobiele toestellen (die druk uitoefent op de omzet maar tegelijk margeneutraal is) legt Proximus voortaan de focus op ‘omzet op de thuismarkten exclusief toestellen’. Deze parameter elimineert volgens de operator de volatiliteit van de verkoop van standalone mobiele toestellen en behoudt de focus op waarde. Op een zeer concurrerende markt gaat Proximus ervan uit dat zijn onderliggende omzet op de thuismarkten exclusief toestellen in 2019 vrijwel stabiel zal zijn in vergelijking met het vorige jaar.

Proximus herbevestigt zijn vooruitzichten voor een stabiele onderliggende groeps-Ebitda, inclusief een lichte groei van de onderliggende Ebitda op de thuismarkten. Voor 2019 verwacht Proximus verder dat regulering de onderliggende marge op de thuismarkten met EUR 20 miljoen zal beperken.

De groepscapex voor 2019, uitgezonderd investeringen in licenties voor spectrum, zal naar verwachting stabiel blijven in vergelijking met het niveau van 2018. Dit omvat de verdere investeringen in het project 'Glasvezel voor België', waarvan de uitrol in de rest van het jaar zal starten in nog eens zes steden.

CEO Leroy stelt dat het bedrijf vertrouwen heeft in verdere groei en kostenbesparingen op een concurrerende markt met behulp van de bij vakbonden omstreden #shifttodigital-strategie. "Wat ons transformatieplan betreft, zijn de gesprekken met de sociale partners nog aan de gang, en hopen we weldra de onderhandelingsfase te kunnen starten."
Antwoord
#2
proximus heeft een klanten aantal van 1,626,000 tv klanten (7000 extra klanten in het eerste kwartaal van 2019) eind maart.
2,065,000 internet klanten.
waarvan 538,000 tuttimus en bizz all klanten.
Antwoord
#3
(06-05-2019, 21:16)master-magic schreef: proximus heeft een klanten aantal van 1,626,000 tv klanten (7000 extra klanten in het eerste kwartaal van 2019) eind maart.
2,065,000 internet klanten.
waarvan 538,000 tuttimus en bizz all klanten.

toch gene zever maar wel over hele land hee
Antwoord