01-05-2020, 17:11
Voor het eerste kwartaal van 2020 heeft de Belgische incumbent Proximus een onderliggende omzet op de thuismarkten gerealiseerd van EUR 1.086 miljoen. Dat is een daling van 1 procent jaar-op-jaar. Zoals bij veel kwartaalresultaten is er ook bij Proximus sprake van een negatieve impact op de omzet door de gevolgen van de coronacrisis vanaf maart.
De onderliggende directe marge van 827 miljoen EUR voor activiteiten op de thuismarkten was 2,4 procent lager dan jaar eerder, inclusief een negatieve impact van EUR 5 miljoen door de regulering met betrekking tot de tarieven voor internationaal bellen en sms'en (roaming). Verder hebben maatregelen om consumenten en bedrijven in de coronacrisis te ondersteunen een negatieve impact.
Proximus rapporteerde een sterke vrije kasstroom van EUR 152 miljoen EUR voor het eerste kwartaal van 2020, tegen EUR 112 miljoen EUR in het eerste kwartaal van 2019 - ofwel EUR 143 miljoen EUR exclusief de nettokasuitstroom voor overnames.
De operator heeft in de eerste drie maanden van dit jaar EUR 232 miljoen geïnvesteerd, tegen EUR 219 miljoen EUR in de vergelijkbare periode van 2019 (exclusief spectrumcapex). Daarbij wordt de stijging op jaarbasis verklaard door de timing van enkele contractverlengingen voor content.
Klantenaantallen
De klantenbasis voor tv nam in het eerste kwartaal met 1.000 toe tot 1.641.000 eind maart 2020 (+0,9% op jaarbasis).
Het totale aantal klanten voor vast internet kwam uit op 2.090.000, met een aangroei van 1.000 lijnen in het eerste kwartaal (+1,2% op jaarbasis).
De klantenbasis voor mobiele postpaid groeide in het eerste kwartaal van 2020 aan met 30.000 kaarten (+2,4% op jaarbasis) tot 4.133.000.
Vooruitzichten bevestigd
Proximus handhaafde zijn vooruitzichten voor het volledige jaar voor de operationele cashflow (EBITDA minus capex) van 780-800 miljoen EUR, en zei dat eventuele negatieve impact op de EBITDA als gevolg van de Covid-19-crisis zou worden gecompenseerd door een lagere capex.
De cashflow bedroeg in het eerste kwartaal EUR 233 miljoen. Het bedrijf zei dat de impact van de crisis in het tweede kwartaal sterker zal worden gevoeld, maar dat het economisch herstel onzeker blijft en dat roaming- en ICT-projecten de gevolgen van de vertraging zullen blijven voelen.
Resultaten in meer detail
De capex steeg in het eerste kwartaal licht tot EUR 232 miljoen door kosten voor glasvezeluitrol. De glasvezel-footprint werd eind maart uitgebreid tot 307.000 gebouwen. Proximus is van plan de uitrol van FTTP in de rest van het jaar te versnellen. Sinds medio maart hebben de Covid-19-gerelateerde maatregelen de activiteiten echter vertraagd. De uitrol werd in de ijskast gezet en de totale klantinstallaties beperkt tot dringende zaken. Dit leidde ook tot een vertraging van de groei van breedband in het eerste kwartaal, met een netto-aanwas van slechts 1.000 breedband- en 1.000 tv-klanten in de periode. Proximus zei dat bijna 7.000 klanten in maart niet konden worden aangesloten vanwege de werkbeperkingen.
De onderliggende binnenlandse inkomsten daalden met 1 procent tot 1,09 miljard euro in het eerste kwartaal, een gevolg van de daling in omzet van vaste telefonie, nieuwe boekhoudregels voor het vorig jaar geïntroduceerde ePress-aanbod, prijsdruk op de zakelijke markt en de impact van veel gratis Covid-19 opties voor klanten, evenals de daling van roaming-inkomsten. Het personeelsbestand en de lagere commerciële uitgaven leidden tot een daling van de bedrijfskosten met 4,9 procent, waardoor de binnenlandse EBITDA met 0,1 procent steeg tot EUR 428 miljoen.
Meer mobiele postpaid-klanten
Op de mobiele consumentenmarkt voegde Proximus 18.000 postpaidklanten toe in het eerste kwartaal, dankzij vernieuwde abonnementen die aan het begin van het jaar werden geïntroduceerd. Dit hielp de churn verminderen. In totaal steeg de postpaid-basis voor consumenten met 2,3 procent op jaarbasis tot 2,8 miljoen. Bij prepaid gingen er in het eerste kwartaal nog eens 18.000 simkaarten verloren naar een totaal van 668.000.
De omzet uit mobiele consumenten daalde met 5,2 procent tot EUR 165 miljoen euro, een gevolg van de veranderingen in ePress, lagere kosten buiten de bundel door grotere databundels voor de nieuwe abonnementen en Covid-19-aanbiedingen, evenals EU-breed verplichte prijsverlagingen voor internationale gesprekken en sms (RLAH). Op de vaste markt steeg de consumentenomzet met 1,9 procent tot EUR 389 miljoen. De jaarlijkse prijsstijgingen en de groei van tv en breedband compenseerden het verlies van nog eens 40.000 vaste spraaklijnen.
Proximus sloot het kwartaal af met 1,079 miljoen convergente vast-mobiele klanten - 58,2 procent van alle multiplay-klanten, een stijging van 2,4 procentpunten op jaarbasis. Elke klant nam gemiddeld 2,61 diensten af, een stijging van 0,8 procent ten opzichte van een jaar eerder. Daardoor steeg de ARPU met 1,1 procent tot EUR 58,7.
De onderliggende directe marge van 827 miljoen EUR voor activiteiten op de thuismarkten was 2,4 procent lager dan jaar eerder, inclusief een negatieve impact van EUR 5 miljoen door de regulering met betrekking tot de tarieven voor internationaal bellen en sms'en (roaming). Verder hebben maatregelen om consumenten en bedrijven in de coronacrisis te ondersteunen een negatieve impact.
Proximus rapporteerde een sterke vrije kasstroom van EUR 152 miljoen EUR voor het eerste kwartaal van 2020, tegen EUR 112 miljoen EUR in het eerste kwartaal van 2019 - ofwel EUR 143 miljoen EUR exclusief de nettokasuitstroom voor overnames.
De operator heeft in de eerste drie maanden van dit jaar EUR 232 miljoen geïnvesteerd, tegen EUR 219 miljoen EUR in de vergelijkbare periode van 2019 (exclusief spectrumcapex). Daarbij wordt de stijging op jaarbasis verklaard door de timing van enkele contractverlengingen voor content.
Klantenaantallen
De klantenbasis voor tv nam in het eerste kwartaal met 1.000 toe tot 1.641.000 eind maart 2020 (+0,9% op jaarbasis).
Het totale aantal klanten voor vast internet kwam uit op 2.090.000, met een aangroei van 1.000 lijnen in het eerste kwartaal (+1,2% op jaarbasis).
De klantenbasis voor mobiele postpaid groeide in het eerste kwartaal van 2020 aan met 30.000 kaarten (+2,4% op jaarbasis) tot 4.133.000.
Vooruitzichten bevestigd
Proximus handhaafde zijn vooruitzichten voor het volledige jaar voor de operationele cashflow (EBITDA minus capex) van 780-800 miljoen EUR, en zei dat eventuele negatieve impact op de EBITDA als gevolg van de Covid-19-crisis zou worden gecompenseerd door een lagere capex.
De cashflow bedroeg in het eerste kwartaal EUR 233 miljoen. Het bedrijf zei dat de impact van de crisis in het tweede kwartaal sterker zal worden gevoeld, maar dat het economisch herstel onzeker blijft en dat roaming- en ICT-projecten de gevolgen van de vertraging zullen blijven voelen.
Resultaten in meer detail
De capex steeg in het eerste kwartaal licht tot EUR 232 miljoen door kosten voor glasvezeluitrol. De glasvezel-footprint werd eind maart uitgebreid tot 307.000 gebouwen. Proximus is van plan de uitrol van FTTP in de rest van het jaar te versnellen. Sinds medio maart hebben de Covid-19-gerelateerde maatregelen de activiteiten echter vertraagd. De uitrol werd in de ijskast gezet en de totale klantinstallaties beperkt tot dringende zaken. Dit leidde ook tot een vertraging van de groei van breedband in het eerste kwartaal, met een netto-aanwas van slechts 1.000 breedband- en 1.000 tv-klanten in de periode. Proximus zei dat bijna 7.000 klanten in maart niet konden worden aangesloten vanwege de werkbeperkingen.
De onderliggende binnenlandse inkomsten daalden met 1 procent tot 1,09 miljard euro in het eerste kwartaal, een gevolg van de daling in omzet van vaste telefonie, nieuwe boekhoudregels voor het vorig jaar geïntroduceerde ePress-aanbod, prijsdruk op de zakelijke markt en de impact van veel gratis Covid-19 opties voor klanten, evenals de daling van roaming-inkomsten. Het personeelsbestand en de lagere commerciële uitgaven leidden tot een daling van de bedrijfskosten met 4,9 procent, waardoor de binnenlandse EBITDA met 0,1 procent steeg tot EUR 428 miljoen.
Meer mobiele postpaid-klanten
Op de mobiele consumentenmarkt voegde Proximus 18.000 postpaidklanten toe in het eerste kwartaal, dankzij vernieuwde abonnementen die aan het begin van het jaar werden geïntroduceerd. Dit hielp de churn verminderen. In totaal steeg de postpaid-basis voor consumenten met 2,3 procent op jaarbasis tot 2,8 miljoen. Bij prepaid gingen er in het eerste kwartaal nog eens 18.000 simkaarten verloren naar een totaal van 668.000.
De omzet uit mobiele consumenten daalde met 5,2 procent tot EUR 165 miljoen euro, een gevolg van de veranderingen in ePress, lagere kosten buiten de bundel door grotere databundels voor de nieuwe abonnementen en Covid-19-aanbiedingen, evenals EU-breed verplichte prijsverlagingen voor internationale gesprekken en sms (RLAH). Op de vaste markt steeg de consumentenomzet met 1,9 procent tot EUR 389 miljoen. De jaarlijkse prijsstijgingen en de groei van tv en breedband compenseerden het verlies van nog eens 40.000 vaste spraaklijnen.
Proximus sloot het kwartaal af met 1,079 miljoen convergente vast-mobiele klanten - 58,2 procent van alle multiplay-klanten, een stijging van 2,4 procentpunten op jaarbasis. Elke klant nam gemiddeld 2,61 diensten af, een stijging van 0,8 procent ten opzichte van een jaar eerder. Daardoor steeg de ARPU met 1,1 procent tot EUR 58,7.