07-09-2014, 21:30
Philips: 'Gebogen scherm houdt geen koerswijziging in'
Philips (eigenlijk TP Vision) lanceerde op IFA in Berlijn een groot aantal nieuwe 4K toestellen met Android, waaronder een eerste gebogen televisie. In 2015 moeten de meeste Philips-tv's met Android werken. De televisie wordt in de ogen van de fabrikant nog meer een entertainmenthub. HD Tech Nieuws sprak met Nico Vernieuwe, chief commerciel officer van TP Vision.
Hoe belangrijk is Android voor TP Vision?
'Dat is een fundamentele keuze geweest. Wij willen de consument dezelfde gebruikerservaring kunnen bieden als op een Android smartphone, vooral waar het gaat om apps. Daarom willen we Android volgend jaar dan ook op alle Smart TV modellen hebben.'
Philips heeft een eerste gebogen scherm gelanceerd. Moeten we dat zien als een inhaalmanoeuvre richting Zuid-Koreaanse concurrenten?'
'Het is een prachtig product dat aan alle kwaliteitseisen voldoet. Maar we zien het als een designkeuze, de keuze voor gebogen schermen houdt met andere woorden geen fundamentele wijziging in, dat is het ook niet bij onze concurrenten. Ambilight beschouwen we nog steeds als onze unieke positionering in de markt, dat horen we ook van onze klanten. We hebben op IFA laten zien hoe je met lichtprojectie beeldstructuren verder kunt doortrekken. Daarmee kun je de ervaring van een film of een game in de huiskamer verder verrijken.'
De tv markt heeft een lastig periode achter de rug. Hoe staat het er nu voor?'
'Die markt vertoonde de afgelopen tijd inderdaad een dalende lijn, maar lijkt zich nu te stabiliseren als vervangingsmarkt. 4K is nog maar een bescheiden onderdeel, dus reguliere Full HD schermen blijven nog wel even bestaan. Er worden zelfs nog HD Ready toestellen verkocht. De lage prijs speelt een rol, maar het gebrek aan 4K programma's ook. De stap naar 8K zal nog lastiger worden, omdat consumenten het verschil mogelijk niet eens zullen ervaren. Ook niet voor games.'
De marktverhoudingen staan onder druk door nieuwe concurrenten.'
Er zijn heel veel nieuwe spelers en die komen vooral uit China. Ze richten zich vooral op de onderkant van de markt, maar dat mag je niet onderschatten. Ik kom zelf uit de telecommarkt, en we hebben gezien dat partijen als Huawei die niemand kende, toch marktaandeel weten te pakken. We zijn door het Chinese moederbedrijf echter geografisch goed gepositioneerd. We kunnen de Europese kaart uitspelen, maar zijn ook in China vertegenwoordigd.'
U heeft nu een 4K mediaspeler aangekondigd. Is dat de voorbode van meerdere tv accessoires?
'Met die mediaspeler willen we voorzien in 4K content, maar deze producten worden niet onze kerncompetitie. We richten ons wel op de professionele monitormarkt. Die markt daalde met 30 procent, maar wij zijn 35 procent gegroeid in zowel de B2B als de consumentenmarkt. We hebben minitoren voor Abode (Photoshop_ toepassingen en voor klinische monitoren.'
U kunt nog enige tijd het merk Philips voeren. Is het denkbaar dat die naam verdwijnt?
'Dat is niet de bedoeling, want televisies verkoop je vooral als merk en Philips heeft een uitstekende naam. Daarom zal het voor onbekende spelers erg moeilijk worden om in korte tijd de achterstand op de grote A merken in te halen. Hier op IFA werken alle Philips licentiehouders samen met marketing. Ook dat biedt grote voordelen.'
Philips (eigenlijk TP Vision) lanceerde op IFA in Berlijn een groot aantal nieuwe 4K toestellen met Android, waaronder een eerste gebogen televisie. In 2015 moeten de meeste Philips-tv's met Android werken. De televisie wordt in de ogen van de fabrikant nog meer een entertainmenthub. HD Tech Nieuws sprak met Nico Vernieuwe, chief commerciel officer van TP Vision.
Hoe belangrijk is Android voor TP Vision?
'Dat is een fundamentele keuze geweest. Wij willen de consument dezelfde gebruikerservaring kunnen bieden als op een Android smartphone, vooral waar het gaat om apps. Daarom willen we Android volgend jaar dan ook op alle Smart TV modellen hebben.'
Philips heeft een eerste gebogen scherm gelanceerd. Moeten we dat zien als een inhaalmanoeuvre richting Zuid-Koreaanse concurrenten?'
'Het is een prachtig product dat aan alle kwaliteitseisen voldoet. Maar we zien het als een designkeuze, de keuze voor gebogen schermen houdt met andere woorden geen fundamentele wijziging in, dat is het ook niet bij onze concurrenten. Ambilight beschouwen we nog steeds als onze unieke positionering in de markt, dat horen we ook van onze klanten. We hebben op IFA laten zien hoe je met lichtprojectie beeldstructuren verder kunt doortrekken. Daarmee kun je de ervaring van een film of een game in de huiskamer verder verrijken.'
De tv markt heeft een lastig periode achter de rug. Hoe staat het er nu voor?'
'Die markt vertoonde de afgelopen tijd inderdaad een dalende lijn, maar lijkt zich nu te stabiliseren als vervangingsmarkt. 4K is nog maar een bescheiden onderdeel, dus reguliere Full HD schermen blijven nog wel even bestaan. Er worden zelfs nog HD Ready toestellen verkocht. De lage prijs speelt een rol, maar het gebrek aan 4K programma's ook. De stap naar 8K zal nog lastiger worden, omdat consumenten het verschil mogelijk niet eens zullen ervaren. Ook niet voor games.'
De marktverhoudingen staan onder druk door nieuwe concurrenten.'
Er zijn heel veel nieuwe spelers en die komen vooral uit China. Ze richten zich vooral op de onderkant van de markt, maar dat mag je niet onderschatten. Ik kom zelf uit de telecommarkt, en we hebben gezien dat partijen als Huawei die niemand kende, toch marktaandeel weten te pakken. We zijn door het Chinese moederbedrijf echter geografisch goed gepositioneerd. We kunnen de Europese kaart uitspelen, maar zijn ook in China vertegenwoordigd.'
U heeft nu een 4K mediaspeler aangekondigd. Is dat de voorbode van meerdere tv accessoires?
'Met die mediaspeler willen we voorzien in 4K content, maar deze producten worden niet onze kerncompetitie. We richten ons wel op de professionele monitormarkt. Die markt daalde met 30 procent, maar wij zijn 35 procent gegroeid in zowel de B2B als de consumentenmarkt. We hebben minitoren voor Abode (Photoshop_ toepassingen en voor klinische monitoren.'
U kunt nog enige tijd het merk Philips voeren. Is het denkbaar dat die naam verdwijnt?
'Dat is niet de bedoeling, want televisies verkoop je vooral als merk en Philips heeft een uitstekende naam. Daarom zal het voor onbekende spelers erg moeilijk worden om in korte tijd de achterstand op de grote A merken in te halen. Hier op IFA werken alle Philips licentiehouders samen met marketing. Ook dat biedt grote voordelen.'