11-08-2015, 14:04
Lineaire zenders die zich richten op jongeren hebben een steeds groter wordend probleem. Jongeren kijken steeds meer Over The Top (OTT) via internet naar content.
Het was al langere tijd bekend dat vooral jongeren online content consumeren. Maar uit een recent onderzoek van Nielson waarin de mediaconsumptie in Amerika over de afgelopen vijf jaar werd geanalyseerd, blijkt dat jongeren lineaire tv in een rap tempo de rug toekeren. Was het in eerste instantie de leeftijdsdoelgroep 25-34 jaar die vanaf 2011 meer online ging kijken, zijn dat nu vooral jongeren onder de 24 jaar. Nielson becijferde dat in de leeftijdsgroep 18-24 jaar een derde van de tijd die naar tv-content gekeken wordt online wordt geconsumeerd. Hoe ouder de kijker is, hoe meer men gehecht aan lineaire tv blijft. In de leeftijdscategorie 25-34 wordt 23 procent van de kijktijd online gekeken, tussen de 35-49 jaar tien procent en wanneer men ouder dan vijftig jaar is, wordt volgens Nielson nog maar gemiddeld één procent online gekeken.
OPKOMST ONLINE VIDEODIENSTEN GROTER
De reden dat het aantal online-kijkminuten blijft stijgen, komt vooral door de opkomst van online videodiensten als HBO en Netflix.
Voor een vast bedrag per maand kan men bij veel videodiensten onbeperkt naar content kijken. Ook aanbieders van traditionele tv-diensten spelen op de nieuwste trend in. Zo kan een groot deel van het lineaire zenderaanbod via pc en apps voor tablet en smartphone online bekeken worden. Steeds vaker kan men deze zenders ook buiten het eigen huis live online bekijken. TV-zenders worstelen nog steeds met het vinden van het juiste antwoord op het veranderende kijkgedrag van kijkers.
Het was al langere tijd bekend dat vooral jongeren online content consumeren. Maar uit een recent onderzoek van Nielson waarin de mediaconsumptie in Amerika over de afgelopen vijf jaar werd geanalyseerd, blijkt dat jongeren lineaire tv in een rap tempo de rug toekeren. Was het in eerste instantie de leeftijdsdoelgroep 25-34 jaar die vanaf 2011 meer online ging kijken, zijn dat nu vooral jongeren onder de 24 jaar. Nielson becijferde dat in de leeftijdsgroep 18-24 jaar een derde van de tijd die naar tv-content gekeken wordt online wordt geconsumeerd. Hoe ouder de kijker is, hoe meer men gehecht aan lineaire tv blijft. In de leeftijdscategorie 25-34 wordt 23 procent van de kijktijd online gekeken, tussen de 35-49 jaar tien procent en wanneer men ouder dan vijftig jaar is, wordt volgens Nielson nog maar gemiddeld één procent online gekeken.
OPKOMST ONLINE VIDEODIENSTEN GROTER
De reden dat het aantal online-kijkminuten blijft stijgen, komt vooral door de opkomst van online videodiensten als HBO en Netflix.
Voor een vast bedrag per maand kan men bij veel videodiensten onbeperkt naar content kijken. Ook aanbieders van traditionele tv-diensten spelen op de nieuwste trend in. Zo kan een groot deel van het lineaire zenderaanbod via pc en apps voor tablet en smartphone online bekeken worden. Steeds vaker kan men deze zenders ook buiten het eigen huis live online bekijken. TV-zenders worstelen nog steeds met het vinden van het juiste antwoord op het veranderende kijkgedrag van kijkers.