30-08-2015, 20:26
In een week vol discussie over amusement bij de publieke omroep heeft de NPO de plannen voor de komende maanden bekendgemaakt. Drama en documentaire zijn de speerpunten in de programmering.
De NPO zet het komend tv-seizoen fors in op kwalitatief hoogstaand drama en documentaires. Voor Nederlands drama heeft de NPO tien miljoen extra vrijgemaakt. Ook is er veel ruimte voor thema- en reisseries. De komende maanden zijn bij de NPO zo’n honderdvijftig nieuwe series en programma’s te zien. Deze hebben volgens de publieke omroep de test van publieke waardigheid doorstaan. De programma’s moeten impactvol, oorspronkelijk en innovatief zijn. Op NPO 1 worden programma’s die de kijkers raken uitgezonden. NPO 2 is het speelterrein van impactvolle programma’s. En NPO 3 is de zender waar jongere makers de ruimte krijgen. Op deze zender zijn veel nieuwe programma’s te zien met kijkers van 20 tot 34 jaar als doelgroep.
GEEN BEMOEIENIS VAN DE POLITIEK
De NPO wordt – net als andere tv-zenders – geconfronteerd met een snel veranderd medialandschap in Nederland. NPO-bestuurder Shula Rijxman is van mening dat de NPO zonder bemoeienis van de politiek de vrijheid moet hebben om snel op veranderingen in te kunnen spelen. "De politiek bepaalt hoeveel geld we krijgen. De publieke omroep moet in alle vrijheid kunnen beslissen hoe dit wordt uitgegeven. Dat staat haaks op de neiging van de politiek om invloed te hebben op de programmering. Meer geld voor drama, minder geld voor sport, geoormerkt geld voor levensbeschouwing. Gevaar is dat daarbij de grenzen van de onafhankelijkheid van de publieke omroep worden overschreden", aldus Rijxman. De NPO stelt dat de recente discussie over plat amusement – dat mediastaatssecretaris Sander Dekker bij de publieke omroep wil weren – geen invloed heeft gehad op de programmering van het komend tv-seizoen.
De NPO zet het komend tv-seizoen fors in op kwalitatief hoogstaand drama en documentaires. Voor Nederlands drama heeft de NPO tien miljoen extra vrijgemaakt. Ook is er veel ruimte voor thema- en reisseries. De komende maanden zijn bij de NPO zo’n honderdvijftig nieuwe series en programma’s te zien. Deze hebben volgens de publieke omroep de test van publieke waardigheid doorstaan. De programma’s moeten impactvol, oorspronkelijk en innovatief zijn. Op NPO 1 worden programma’s die de kijkers raken uitgezonden. NPO 2 is het speelterrein van impactvolle programma’s. En NPO 3 is de zender waar jongere makers de ruimte krijgen. Op deze zender zijn veel nieuwe programma’s te zien met kijkers van 20 tot 34 jaar als doelgroep.
GEEN BEMOEIENIS VAN DE POLITIEK
De NPO wordt – net als andere tv-zenders – geconfronteerd met een snel veranderd medialandschap in Nederland. NPO-bestuurder Shula Rijxman is van mening dat de NPO zonder bemoeienis van de politiek de vrijheid moet hebben om snel op veranderingen in te kunnen spelen. "De politiek bepaalt hoeveel geld we krijgen. De publieke omroep moet in alle vrijheid kunnen beslissen hoe dit wordt uitgegeven. Dat staat haaks op de neiging van de politiek om invloed te hebben op de programmering. Meer geld voor drama, minder geld voor sport, geoormerkt geld voor levensbeschouwing. Gevaar is dat daarbij de grenzen van de onafhankelijkheid van de publieke omroep worden overschreden", aldus Rijxman. De NPO stelt dat de recente discussie over plat amusement – dat mediastaatssecretaris Sander Dekker bij de publieke omroep wil weren – geen invloed heeft gehad op de programmering van het komend tv-seizoen.