21-04-2016, 17:18
Met een woensdag gelanceerde app, Spott, kunnen VRT- en VTM-kijkers met één klik op hun smartphone aankopen wat ze op hun tv-scherm zien. Het project zit op dit moment nog in een testfase, en werkt enkel op iPhone. Een Android-versie volgt op 16 mei. Volgens de ontwikkelaar, het Aalsterse Appiness, gaat het om een wereldprimeur.
De app werkt voorlopig enkel bij "De keuken van Sofie" en "Dagelijkse kost", maar er zijn al plannen om het uit te breiden naar de soaps "Thuis" en "Familie" en de Amerikaanse reeksen "X-Files" en "The Big Bang Theory".
De app herkent op basis van het geluid naar welk programma je kijkt. En dat kan zowel bij live als uitgesteld kijken. Op je smartphone duiden rode bollen aan welke producten je kan kopen. App-gebruikers krijgen meteen het merk te zien en hoeveel alles moet kosten. Vervolgens worden de app-gebruikers doorverwezen naar de online shop waar het product meteen aangekocht kan worden.
Bij Medialaan, de groep achter VTM, noemen ze de app "een zeer interessante innovatie". Woordvoerster Sara Vercauteren zegt veel kijkersvragen te krijgen over de kledij die acteurs in series dragen. "Als blijkt dat daar een doelgroep voor is, dan kunnen we verder kijken."
Het project is een samenwerking van Appiness, Medialaan, BBDO en iMinds. Voor deze test werden ook VRT en Proximus betrokken. "Het hoort bij de taak van de openbare omroep om dit soort innovaties mee mogelijk te maken", aldus VRT-woordvoerder Hans Van Goethem.
De app werkt voorlopig enkel bij "De keuken van Sofie" en "Dagelijkse kost", maar er zijn al plannen om het uit te breiden naar de soaps "Thuis" en "Familie" en de Amerikaanse reeksen "X-Files" en "The Big Bang Theory".
De app herkent op basis van het geluid naar welk programma je kijkt. En dat kan zowel bij live als uitgesteld kijken. Op je smartphone duiden rode bollen aan welke producten je kan kopen. App-gebruikers krijgen meteen het merk te zien en hoeveel alles moet kosten. Vervolgens worden de app-gebruikers doorverwezen naar de online shop waar het product meteen aangekocht kan worden.
Bij Medialaan, de groep achter VTM, noemen ze de app "een zeer interessante innovatie". Woordvoerster Sara Vercauteren zegt veel kijkersvragen te krijgen over de kledij die acteurs in series dragen. "Als blijkt dat daar een doelgroep voor is, dan kunnen we verder kijken."
Het project is een samenwerking van Appiness, Medialaan, BBDO en iMinds. Voor deze test werden ook VRT en Proximus betrokken. "Het hoort bij de taak van de openbare omroep om dit soort innovaties mee mogelijk te maken", aldus VRT-woordvoerder Hans Van Goethem.