08-06-2016, 19:13
De Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop vindt dat provider Proximus klanten voor het blok zet die tussen 2008 en 2013 een decoder V3 kochten. Om van Proximus' diensten gebruik te kunnen blijven maken, zijn deze klanten verplicht een nieuwe decoder te huren.
Dat laatste vindt Test-Aankoop 'onaanvaardbaar'. Een gekocht apparaat zou ten minste vijf jaar ondersteund moeten worden. De organisatie wil daarom dat er een gegarandeerde levensduur van vijf jaar voor een decoder komt. Tevens wil Test-Aankoop dat de huurprijs afgestemd wordt op de aankoopwaarde ervan en wil het dat Proximus ervoor gaat zorgen dat een CI-kaart als decoderalternatief ingezet kan worden.
De consumentenorganisatie vindt het niet kies dat er vanaf nu alleen een 'huurformule' mogelijk is. Ze wijst erop dat dit zorgt voor 'extra kosten op de maandelijkse factuur' en dat het zorgt voor 'pure winst voor de operator'. Test-Aankoop rekent voor dat een decoder tussen de 200 en 250 euro kost en dat met een huur van 8 euro per maand een decoder in zo'n twee jaar is terugbetaald.
Het dwingen van klanten om te huren in plaats van te kopen vindt Test-Aankoop niet door de beugel kunnen. Klanten die in 2013 een decoder kochten zouden hier dan ook minimaal vijf jaar gebruik van moeten kunnen maken.
De Morgen weet te melden dat Proximus zegt dat er nog 400.000 klanten zijn die een oude decoder gebruiken op een totaal van 1,8 miljoen. Daarvan zouden zo'n 40.000 klanten een decoder in eigen bezit hebben. Proximus zegt deze klanten op de hoogte gesteld te hebben en ze een jaar lang gratis huur geboden te hebben.
Proximus vindt in zijn reactie aan De Morgen ook dat het huursysteem voordelen heeft, namelijk het volgen van nieuwe ontwikkelingen is zo makkelijker.
Test-Aankoop is het niet alleen om de decoder te doen. De organisatie wil namelijk dat Proximus overgaat op het ondersteunen van CI+, waardoor een klant slechts nog een insteekkaart in de tv hoeft te stoppen.
Dat laatste vindt Test-Aankoop 'onaanvaardbaar'. Een gekocht apparaat zou ten minste vijf jaar ondersteund moeten worden. De organisatie wil daarom dat er een gegarandeerde levensduur van vijf jaar voor een decoder komt. Tevens wil Test-Aankoop dat de huurprijs afgestemd wordt op de aankoopwaarde ervan en wil het dat Proximus ervoor gaat zorgen dat een CI-kaart als decoderalternatief ingezet kan worden.
De consumentenorganisatie vindt het niet kies dat er vanaf nu alleen een 'huurformule' mogelijk is. Ze wijst erop dat dit zorgt voor 'extra kosten op de maandelijkse factuur' en dat het zorgt voor 'pure winst voor de operator'. Test-Aankoop rekent voor dat een decoder tussen de 200 en 250 euro kost en dat met een huur van 8 euro per maand een decoder in zo'n twee jaar is terugbetaald.
Het dwingen van klanten om te huren in plaats van te kopen vindt Test-Aankoop niet door de beugel kunnen. Klanten die in 2013 een decoder kochten zouden hier dan ook minimaal vijf jaar gebruik van moeten kunnen maken.
De Morgen weet te melden dat Proximus zegt dat er nog 400.000 klanten zijn die een oude decoder gebruiken op een totaal van 1,8 miljoen. Daarvan zouden zo'n 40.000 klanten een decoder in eigen bezit hebben. Proximus zegt deze klanten op de hoogte gesteld te hebben en ze een jaar lang gratis huur geboden te hebben.
Proximus vindt in zijn reactie aan De Morgen ook dat het huursysteem voordelen heeft, namelijk het volgen van nieuwe ontwikkelingen is zo makkelijker.
Test-Aankoop is het niet alleen om de decoder te doen. De organisatie wil namelijk dat Proximus overgaat op het ondersteunen van CI+, waardoor een klant slechts nog een insteekkaart in de tv hoeft te stoppen.