16-11-2016, 08:32
Formule 1 is door het succes van Max Verstappen in Nederland de afgelopen maanden ongekend populair geworden. Dat is zeker niet in alle landen het geval. Daar komen de kijkeraantallen van de Formule 1 onder druk te staan. De veranderende manier van mediaconsumptie – waarbij de kijker minder lineair maar juist meer online gaat kijken – is een belangrijke oorzaak. Hierdoor komen kijkcijfers van betaalzenders onder druk te staan. Een gevolg is dat de uitzendrechten van de Formule1 voor lineaire verspreiding minder gaan worden.
Meer geld via internet
De organisatie achter de Formule 1 onderzoekt serieus de mogelijkheid om de racewedstrijden in eigen beheer wereldwijd online aan te gaan bieden. Dit zou dan moeten gebeuren via een app voor mobiele apparaten – vergelijkbaar met Netflix– zoals tablet en smartphone alsmede mediasspelers, spelconsoles en internettelevisies. Nu Liberty Media belangrijke aandeelhouder van Formule One Group is geworden, heeft deze organisatie voldoende knowhow binnengehaald om een online streamingdienst technisch te kunnen faciliteren.
Meer geld via internet
De organisatie achter de Formule 1 onderzoekt serieus de mogelijkheid om de racewedstrijden in eigen beheer wereldwijd online aan te gaan bieden. Dit zou dan moeten gebeuren via een app voor mobiele apparaten – vergelijkbaar met Netflix– zoals tablet en smartphone alsmede mediasspelers, spelconsoles en internettelevisies. Nu Liberty Media belangrijke aandeelhouder van Formule One Group is geworden, heeft deze organisatie voldoende knowhow binnengehaald om een online streamingdienst technisch te kunnen faciliteren.