Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
OPGEPAST : Nieuwe oplichterij gericht op klanten van Telenet, Proximus, Luminus…
#1
Per post of e-mail meldt men dat uw domiciliëring niet gelukt is en vraagt men om uw bankgegevens te delen zodat de operator de situatie kan rechtzetten. Een klassieke valstrik waar u zeker niet op moet ingaan.

Opgelet! Er circuleren frauduleuze brieven en e-mails die bestemd zijn voor klanten van
Telenet, Proximus, Luminus zijn, zo melden de operatoren zelf.

Hoe ziet de oplichterij er uit?   
Dit is een geval van “phishing” waar oplichters u valse berichten sturen met als doel uw bankgegevens te verkrijgen en u vervolgens geld afhandig te kunnen maken.
De brief zogezegd in naam van de operator vermeldt een mislukte geldafname van de rekening van de klant. Om de situatie recht te zetten, wordt de klant verzocht om alle bankgegevens – kaartnummer, vervaldatum, veiligheidssleutel – te delen via een online formulier.

Dit betekent zoveel als een blanco cheque aan de oplichters!

Wat moet u doen?
Ga niet in op dergelijke berichten en deel uw persoonlijke gegevens absoluut niet! 
Geen enkel bedrijf contacteert u per e-mail, post of telefoon met de vraag om uw gegevens te bevestigen die zij sowieso al ter beschikking hebben. Als u toch twijfels hebt, bel dan het bedrijf op en vraag wat er van aan is.
  • Als u toch uw bankgegevens gedeeld hebt, laat dan meteen de kaart in kwestie blokkeren via Cardstop (070 344 344) en dien een klacht in bij de lokale politie.
  • Meld de feiten online via het Contactpunt van FOD economie
Antwoord


Berichten in dit topic
OPGEPAST : Nieuwe oplichterij gericht op klanten van Telenet, Proximus, Luminus… - door zorro123 - 28-02-2017, 22:15