15-05-2017, 17:27
Jo Caudron expert klassieke en nieuwe media : Nichezenders verdwijnen op termijn
"Jongere generatie zijn zenders sowieso kwijt"
Intussen is er dus veel kostbare tijd verloren gegaan, meent Caudron. "Telenet is op een bepaald moment ook buitenspel gezet en spant nu samen met SBS als het gaat om rechten, daar hoef je dan ook niet verwonderd over te zijn. Nu praten de distributeurs en de zenders wel, maar ergens zijn het ook allemaal vijanden."
De jongere generatie zijn de zenders sowieso al kwijt, benadrukt Caudron. "Mijn kinderen kijken geen televisie meer. Maar toch is het op dit moment nog maar een minderheid van de mensen die dat nieuwe model adopteert. Als ze nu echter nog 2 jaar wachten om een oplossing te vinden, is het echt te laat. Nu schakelen ook twintigers, dertigers en veertigers stilaan over. Dan gaan die nichezenders inderdaad verdwijnen."
Oplossing: leer de klant nog beter leren kennen
Volgens Caudron moet er nu gehandeld worden en is het belangrijkste element het antwoord vinden op de vraag wat de mensen willen. "Hoe kunnen we een innovatief alternatief maken voor Netflix en ervoor zorgen dat de nieuwe kijkbehoefte lokaal ingevuld blijft? Veel adverteerders zijn inderdaad al overgestapt naar internationale online-platformen, zoals Facebook en Google. Daar adverteren is efficiënter, de targetting is daar gewoon veel slimmer." De jongere doelgroep zal volgens Caudron dan ook nooit meer bereikt worden via reclame op tv.
Wat de lokale zenders dringend moeten doen, volgens Caudron, is de klant nog beter leren kennen. En er is ook nood aan meer samenwerking en uitwisseling van informatie. "Ik kijk vanavond naar "The voice kids" op VTM, maar mijn buurman misschien ook. Nu weten de zenders dat ongeveer, maar ze zouden veel meer moeten weten. Telenet heeft gebruikersgegevens en VTM ook, maar willen ze die gegevens delen, en willen ze die ook delen met de andere zenders? Nu zitten ze weer samen rond de tafel, maar ergens zijn het ook allemaal vijanden."
Volgens Caudron is de oplossing altijd al simpel geweest. "Bouw na wat een klein deel van de consument al wil, maar dan met lokale content en lokale spelers."
"Jongere generatie zijn zenders sowieso kwijt"
Intussen is er dus veel kostbare tijd verloren gegaan, meent Caudron. "Telenet is op een bepaald moment ook buitenspel gezet en spant nu samen met SBS als het gaat om rechten, daar hoef je dan ook niet verwonderd over te zijn. Nu praten de distributeurs en de zenders wel, maar ergens zijn het ook allemaal vijanden."
De jongere generatie zijn de zenders sowieso al kwijt, benadrukt Caudron. "Mijn kinderen kijken geen televisie meer. Maar toch is het op dit moment nog maar een minderheid van de mensen die dat nieuwe model adopteert. Als ze nu echter nog 2 jaar wachten om een oplossing te vinden, is het echt te laat. Nu schakelen ook twintigers, dertigers en veertigers stilaan over. Dan gaan die nichezenders inderdaad verdwijnen."
Oplossing: leer de klant nog beter leren kennen
Volgens Caudron moet er nu gehandeld worden en is het belangrijkste element het antwoord vinden op de vraag wat de mensen willen. "Hoe kunnen we een innovatief alternatief maken voor Netflix en ervoor zorgen dat de nieuwe kijkbehoefte lokaal ingevuld blijft? Veel adverteerders zijn inderdaad al overgestapt naar internationale online-platformen, zoals Facebook en Google. Daar adverteren is efficiënter, de targetting is daar gewoon veel slimmer." De jongere doelgroep zal volgens Caudron dan ook nooit meer bereikt worden via reclame op tv.
Wat de lokale zenders dringend moeten doen, volgens Caudron, is de klant nog beter leren kennen. En er is ook nood aan meer samenwerking en uitwisseling van informatie. "Ik kijk vanavond naar "The voice kids" op VTM, maar mijn buurman misschien ook. Nu weten de zenders dat ongeveer, maar ze zouden veel meer moeten weten. Telenet heeft gebruikersgegevens en VTM ook, maar willen ze die gegevens delen, en willen ze die ook delen met de andere zenders? Nu zitten ze weer samen rond de tafel, maar ergens zijn het ook allemaal vijanden."
Volgens Caudron is de oplossing altijd al simpel geweest. "Bouw na wat een klein deel van de consument al wil, maar dan met lokale content en lokale spelers."