Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jaaromzet Belgische telecombedrijven naar 8,4 miljard euro
#1
De Belgische telecombedrijven hebben in 2016 gezamenlijk in totaal meer dan 1,5 miljard euro geïnvesteerd. De totale omzet van de telecomsector, inclusief tv, groeide verder naar 8,39 miljard euro. Het toenemend gebruik van mobiele data had een belangrijk aandeel in deze groei en ook digitale televisie is een belangrijke driver gebleken. Dat zegt toezichthouder BIPT, dat de statistieken heeft verzameld.
In 2016 kwam de omzet van de vaste en mobiele communicatiesector uit op 7,2 miljard euro: +1 procent. Inclusief tv klimt de omzet naar 8,39 miljard euro (+1,4%). De investeringen (exclusief licenties) bereiken een recordhoogte van 21,9 procent van de omzet die op de elektronische communicatiemarkt wordt gegenereerd (versus 19,6% in 2015). Nominaal stegen deze investeringsuitgaven tot 1,586 miljard euro.

Breedbandmarkt kent groei

Consumenten en bedrijven doen afstand van de traditionele telefoonlijn (-2,6% toegangskanalen tot 4,3 miljoen) maar nemen meer vaste breedbandlijnen af (+3,5% tot 4,27 miljoen).  

Op de residentiële breedbandmarkt benutten consumenten de verhoogde keuzevrijheid als gevolg van de gereguleerde openstelling van de kabel: het marktaandeel van de operatoren die zelf niet beschikken over een eigen netwerk steeg hierdoor met 0,5 procentpunten tot 2,7 procent. Op de zakelijke markt boeken de kabeloperatoren meer winst dan Proximus (+0,5% versus +0,1%). Steeds meer huishoudens beschikken over een vaste breedbandlijn. 81 op de 100 breedbandlijnen hebben een snelheid groter of gelijk aan 30 Mbps. Hiermee prijkt België op de eerste positie in de EU-rangschikking, ruim boven het EU-gemiddelde van 37 procent.

M2M in de lift in mobiele markt

Op de mobiele markt neemt het aantal actieve simkaarten toe: +2,5% tot 14,572 miljoen actieve simkaarten waarvan ruim 2 miljoen machine-to-machine simkaarten. De overige 12,5 miljoen simkaarten voor spraak en data worden verdeeld over de drie mobiele netwerkoperatoren (77,3%) en de MVNO’s (22,7%). Hun volume daalt met 1,7 procent terwijl het M2M segment fors groeit: +39,7 procent in 2016.
De penetratie van de datasimkaarten loopt op van 61,6 naar 66,3 procent van de Belgische bevolking. Van het aantal actieve simkaarten van de mobiele netwerkoperatoren (MNO’s) wordt 65 procent gebruikt voor mobiele data en 64 procent genereert 4G-verkeer (t.o.v. 54% in 2015). Per datakaart van de drie MNO’s (Proximus, Orange, Telenet/Base) wordt gemiddeld 827 megabytes mobiele data per maand verbruikt, 345 megabytes meer dan in 2015. 58,2 procent van het mobiele datagebruik is afkomstig van smartphones, de overige 41,2 procent van PC’s en tablets.

Het aandeel Quad-play groeide in 2016 door de introductie van nieuwe convergente bundels die vast en mobiel combineren. In totaal kwamen er 100.384 quad-play abonnementen bij. Toch vindt de concurrentie nog vooral plaats bij het triple-play aanbod (54% van het totale aantal bundels).
Tv blijft ook een belangrijke driver voor groei van het aantal bundels. Eind 2016 maakt digitale tv deel uit van 2,86 miljoen residentiële bundels: 106.260 bundels meer dan een jaar voordien. Het totaal aantal digitale tv abonnees bereikte de grens van 4 miljoen en vertegenwoordigt nu 90 procent van het totaal aantal tv-aansluitingen.
Antwoord


Berichten in dit topic
Jaaromzet Belgische telecombedrijven naar 8,4 miljard euro - door master-magic - 29-06-2017, 12:20