24-10-2017, 10:02
Orange Belgium behaalde in de eerste negen maanden van 2017 een totale omzet van 933,7 miljoen euro, een stijging van 1,5 procent jaar-op jaar (of een onderliggende groei van +4,7% rekening houdende met de impact van de EU-roamingverordening van 28,0 miljoen euro).
Ondanks de daling van de aangepaste EBITDA in het derde kwartaal steeg de aangepaste EBITDA van de Orange Belgium-groep met 1,3 procent in de eerste negen maanden van 2017 tot 240,3 miljoen euro, in vergelijking met 237,1 miljoen euro een jaar eerder. De daling in het derde kwartaal werd voornamelijk veroorzaakt door lagere MVNO-inkomsten, verklaart Orange. Dit resultaat werd gerealiseerd ondanks de negatieve EBITDA-bijdrage van apart aangeboden kabeldiensten van 14,9 miljoen euro in de eerste negen maanden van 2017.
De Orange Belgium-groep heeft in de eerste negen maanden van 2017 114,6 miljoen euro geïnvesteerd, waarvan 35,5 miljoen euro verband hield met kabelactiviteiten. De operationele kasstroom kwam uit op 137,4 miljoen euro.
Eind september 2017 bedroeg de netto financiële schuld 288,3 miljoen euro. Daardoor kwam de ratio van de netto financiële schuld/gerapporteerde EBITDA uit op 0,9x.
Aantal klanten neemt toe
In het derde kwartaal van 2017 voegde Orange Belgium 15 duizend netto nieuwe postpaidklanten toe. Het totale aantal postpaidklanten bedraagt 2,29 miljoen. Omdat er steeds meer 4G-smartphones in gebruik zijn – de penetratiegraad steeg van 44% een jaar geleden tot 56% aan het einde van het derde kwartaal van 2017 – en de vraag naar streaming van muziek en video toeneemt – waardoor het gemiddelde dataverbruik op smartphones is gestegen tot 1,7 GB tegenover 1,2 GB een jaar geleden – is de postpaid-ARPU van Orange Belgium gestegen tot 30,0 euro, een groei van 2,7 procent jaar-op-jaar. Deze stijging is te danken aan het hogere dataverbruik.
Het aantal convergente LOVE-klanten is in het derde kwartaal van 2017 met 18 duizend toegenomen tot 82 duizend, terwijl het aantal mobiele LOVE-klanten van de onderneming met 23 duizend is toegenomen tot 129 duizend, goed voor bijna 6 procent van het totale aantal postpaidklanten.
De mijlpaal van 100 duizend convergente LOVE-klanten tegen het einde van het jaar is inmiddels in zicht.
Verwachtingen
De Orange Belgium-groep bevestigt haar verwachtingen voor het boekjaar 2017: een groei van de totale omzet uit diensten, een aangepaste EBITDA tussen 290 en 310 miljoen euro en stabiele totale investeringsuitgaven, exclusief investeringen in verband met de introductie van het Orange Internet + TV-aanbod, in vergelijking met 2016.
Ondanks de daling van de aangepaste EBITDA in het derde kwartaal steeg de aangepaste EBITDA van de Orange Belgium-groep met 1,3 procent in de eerste negen maanden van 2017 tot 240,3 miljoen euro, in vergelijking met 237,1 miljoen euro een jaar eerder. De daling in het derde kwartaal werd voornamelijk veroorzaakt door lagere MVNO-inkomsten, verklaart Orange. Dit resultaat werd gerealiseerd ondanks de negatieve EBITDA-bijdrage van apart aangeboden kabeldiensten van 14,9 miljoen euro in de eerste negen maanden van 2017.
De Orange Belgium-groep heeft in de eerste negen maanden van 2017 114,6 miljoen euro geïnvesteerd, waarvan 35,5 miljoen euro verband hield met kabelactiviteiten. De operationele kasstroom kwam uit op 137,4 miljoen euro.
Eind september 2017 bedroeg de netto financiële schuld 288,3 miljoen euro. Daardoor kwam de ratio van de netto financiële schuld/gerapporteerde EBITDA uit op 0,9x.
Aantal klanten neemt toe
In het derde kwartaal van 2017 voegde Orange Belgium 15 duizend netto nieuwe postpaidklanten toe. Het totale aantal postpaidklanten bedraagt 2,29 miljoen. Omdat er steeds meer 4G-smartphones in gebruik zijn – de penetratiegraad steeg van 44% een jaar geleden tot 56% aan het einde van het derde kwartaal van 2017 – en de vraag naar streaming van muziek en video toeneemt – waardoor het gemiddelde dataverbruik op smartphones is gestegen tot 1,7 GB tegenover 1,2 GB een jaar geleden – is de postpaid-ARPU van Orange Belgium gestegen tot 30,0 euro, een groei van 2,7 procent jaar-op-jaar. Deze stijging is te danken aan het hogere dataverbruik.
Het aantal convergente LOVE-klanten is in het derde kwartaal van 2017 met 18 duizend toegenomen tot 82 duizend, terwijl het aantal mobiele LOVE-klanten van de onderneming met 23 duizend is toegenomen tot 129 duizend, goed voor bijna 6 procent van het totale aantal postpaidklanten.
De mijlpaal van 100 duizend convergente LOVE-klanten tegen het einde van het jaar is inmiddels in zicht.
Verwachtingen
De Orange Belgium-groep bevestigt haar verwachtingen voor het boekjaar 2017: een groei van de totale omzet uit diensten, een aangepaste EBITDA tussen 290 en 310 miljoen euro en stabiele totale investeringsuitgaven, exclusief investeringen in verband met de introductie van het Orange Internet + TV-aanbod, in vergelijking met 2016.