27-10-2017, 00:47
Ondanks concurrentie blijft de kassa rinkelen bij Telenet
Telenet blijft klanten verliezen, maar vergroot wel zijn bedrijfskasstroom. Het premium-tv-aanbod was opvallend populair en ook de familiebundel WIGO doet het goed. In een vooruitblik speculeert J.P. Morgan erop dat Telenet in februari weleens 10 euro per aandeel zou kunnen uitkeren.
Telenet blijft een betrouwbaar geldmachientje. De gecorrigeerde courante bedrijfskasstroom was een sappige 318,8 miljoen euro op 646 miljoen euro opbrengsten in het derde kwartaal. Op vergelijkbare basis stegen de opbrengsten met 3 procent en de bedrijfskasstroom met een soliede 5 procent tegenover dezelfde periode in 2016. Dat was beter dan de verwachtingen van analisten.
Vooral de groothandelsinkomsten - door het succes van Orange, dat kabeldiensten inkoopt bij Telenet - en de bedrijfsdiensten klokten hoger af. De opbrengsten bij het Telenet Business-segment stegen met 7 procent op vergelijkbare basis, tot 33,7 miljoen.
Promoties voor WIGO werken
De promotieacties voor de vernieuwde, gullere WIGO-familiebundels brachten netto 40.700 WIGO-abonnees bij, wat het totaal op 265.100 brengt. Onder meer daardoor kwamen er ook 40.200 postpaid-abonnees bij in mobiel. De daling in prepaid, na de verplichte registratie, is gestopt. Er kwamen zelfs 3200 klanten bij. De opbrengsten lagen met 138,5 miljoen wel 5 procent lager dan een jaar geleden.
Voor hun vaste diensten betaalden Telenet-klanten gemiddeld 56,2 euro, een stijging met 5 procent tegenover dezelfde periode in 2016. Gemiddeld kochten klanten meer bundels en meer premium-contentdiensten en er was ook de selectieve prijsverhoging van midden februari, hoewel Telenet dat kwartaal tegelijk ook meer kortingen gaf.
Het aantal klanten voor Play en Play More (Telenet splitst die niet uit), steeg spectaculair met 17 procent tot 399.100 door, volgens Telenet, de "verbetering van de lineaire kijkervaring", de vernieuwing van Play More, meer lokale content en de premiumcontent op HBO (bijvoorbeeld Game of Thrones). Na een teleurstellend tweede kwartaal scoorde Play Sports met het nieuwe voetbalseizoen een nettowinst van 8900 klanten tot 232.000.
Vertrekkers verhogen gemiddelde inkomsten
De gemiddelde opbrengst per klant stijgt ook wel omdat meer klanten vertrekken naar de concurrentie, zegt Telenet. De vertrekkende klanten nemen over het algemeen minder producten af. Wie overblijft, brengt dus meer binnen.
Dat de concurrentie verhit dankzij overheidsmaatregelen zoals Easy Switch en de openstelling van de kabel, valt af te lezen uit de stijgende verloopcijfers. Met 9,5 procent bij de internetklanten staat die zogenoemde churn op een hoogtepunt. Een jaar geleden was het verloop onder internetklanten amper 7,9 procent.
Er verdwenen bij Telenet in het derde kwartaal 15.100 videoklanten (-0,7%), van wie ruwweg twee derde analoge klanten waren. Onder de consumenten verloor Telenet 3800 internetklanten en 5100 klanten voor vaste telefonie. Dat werd enigszins goedgemaakt door het succes van de bundels voor zakelijke klanten, waar Telenet 5800 internet- en 3600 telefonieklanten won.
Telenet blijft klanten verliezen, maar vergroot wel zijn bedrijfskasstroom. Het premium-tv-aanbod was opvallend populair en ook de familiebundel WIGO doet het goed. In een vooruitblik speculeert J.P. Morgan erop dat Telenet in februari weleens 10 euro per aandeel zou kunnen uitkeren.
Telenet blijft een betrouwbaar geldmachientje. De gecorrigeerde courante bedrijfskasstroom was een sappige 318,8 miljoen euro op 646 miljoen euro opbrengsten in het derde kwartaal. Op vergelijkbare basis stegen de opbrengsten met 3 procent en de bedrijfskasstroom met een soliede 5 procent tegenover dezelfde periode in 2016. Dat was beter dan de verwachtingen van analisten.
Vooral de groothandelsinkomsten - door het succes van Orange, dat kabeldiensten inkoopt bij Telenet - en de bedrijfsdiensten klokten hoger af. De opbrengsten bij het Telenet Business-segment stegen met 7 procent op vergelijkbare basis, tot 33,7 miljoen.
Promoties voor WIGO werken
De promotieacties voor de vernieuwde, gullere WIGO-familiebundels brachten netto 40.700 WIGO-abonnees bij, wat het totaal op 265.100 brengt. Onder meer daardoor kwamen er ook 40.200 postpaid-abonnees bij in mobiel. De daling in prepaid, na de verplichte registratie, is gestopt. Er kwamen zelfs 3200 klanten bij. De opbrengsten lagen met 138,5 miljoen wel 5 procent lager dan een jaar geleden.
Voor hun vaste diensten betaalden Telenet-klanten gemiddeld 56,2 euro, een stijging met 5 procent tegenover dezelfde periode in 2016. Gemiddeld kochten klanten meer bundels en meer premium-contentdiensten en er was ook de selectieve prijsverhoging van midden februari, hoewel Telenet dat kwartaal tegelijk ook meer kortingen gaf.
Het aantal klanten voor Play en Play More (Telenet splitst die niet uit), steeg spectaculair met 17 procent tot 399.100 door, volgens Telenet, de "verbetering van de lineaire kijkervaring", de vernieuwing van Play More, meer lokale content en de premiumcontent op HBO (bijvoorbeeld Game of Thrones). Na een teleurstellend tweede kwartaal scoorde Play Sports met het nieuwe voetbalseizoen een nettowinst van 8900 klanten tot 232.000.
Vertrekkers verhogen gemiddelde inkomsten
De gemiddelde opbrengst per klant stijgt ook wel omdat meer klanten vertrekken naar de concurrentie, zegt Telenet. De vertrekkende klanten nemen over het algemeen minder producten af. Wie overblijft, brengt dus meer binnen.
Dat de concurrentie verhit dankzij overheidsmaatregelen zoals Easy Switch en de openstelling van de kabel, valt af te lezen uit de stijgende verloopcijfers. Met 9,5 procent bij de internetklanten staat die zogenoemde churn op een hoogtepunt. Een jaar geleden was het verloop onder internetklanten amper 7,9 procent.
Er verdwenen bij Telenet in het derde kwartaal 15.100 videoklanten (-0,7%), van wie ruwweg twee derde analoge klanten waren. Onder de consumenten verloor Telenet 3800 internetklanten en 5100 klanten voor vaste telefonie. Dat werd enigszins goedgemaakt door het succes van de bundels voor zakelijke klanten, waar Telenet 5800 internet- en 3600 telefonieklanten won.