27-10-2017, 08:58
De hevige strijd om televisiekijkend Vlaanderen woedt verder. Proximus tast dieper in de buidel voor K3 en Maya de Bij dan zijn grote rivaal Telenet.
Tot drie jaar geleden vochten Telenet en Proximus een verbeten strijd uit om het Belgische eersteklassevoetbal exclusief te mogen uitzenden. Maar toen bleek dat de dure tv-rechten amper nieuwe klanten opleveren, gooiden de twee rivalen het op een akkoordje om alle twee de wedstrijden te tonen.
De tekenfilms van Studio 100 hebben de plaats van het voetbal ingenomen. Voor K3, Kabouter Plop en Maya de Bij willen Telenet en Proximus wel diep in de buidel tasten om ze exclusief te mogen tonen. Kinderen zijn duidelijk een lucratievere markt dan de voetballiefhebbers. Het gaat om een veel grotere groep die bovendien niet zomaar genoegen neemt met andere tekenfilms dan die waar ze dag na dag van genieten.
Eigen producties
Studio 100 wrijft zich in de handen. Topman Hans Bourlon: 'Een exclusieve deal levert het geld op dat nodig is om zelf producties te blijven maken, wat geen evidentie is in de huidige gefragmenteerde televisiemarkt.'
Hoeveel Proximus neertelt voor de Studio 100-producties wordt niet vrijgegeven, evenmin hoe veel hoger zijn bod lag dan dat van Telenet. Wel duidelijk is dat de kinderzender vanaf 1 januari volledig verhuist naar Proximus TV. In Wallonië zit de kinderzender al sinds vorig jaar op het tv-platform van CEO Dominique Leroy. Vlaanderen volgt dus volgend jaar.
Proximus ontvangt ook kookzender Njam, eveneens eigendom van Studio 100. Niet exclusief weliswaar, de zender blijft ook via Telenet te bekijken.
Telenet maakt zich sterk dat het voldoende andere kinderprogramma’s heeft aangekocht om het gat te vullen dat Studio 100 achterlaat. Films van Disney en content van de kinderzenders Nickelodeon en Nick Jr. (o.a. Dora en Paw Patrol). Om zoveel mogelijk gezinnen met peuters aan boord te houden verhuist Telenet ook Baby TV van zijn betaalpakket naar het basisaanbod. Ook bij Proximus is Baby TV een basiszender, net als Nickelodeon en Disney.
Orange TV
Content is niet het enige strijdtoneel waar de Vlaamse marktleider in digitale televisie en breedband te kampen heeft met actievere concurrenten. Telenet ziet al een jaar kwartaal na kwartaal televisieklanten overlopen naar Proximus en Orange.
Op een jaar tijd gaat het om 71.000 gezinnen. Peanuts (3,5 procent) in vergelijking met de ruim 2 miljoen huiskamers die via Telenet tv kijken. Maar het toont wel aan dat er in ons land wel degelijk plaats is voor een derde speler naast de twee slokoppen.
Telenet-topman John Porter © Kristof VadinoTelenet-topman John Porter © Kristof Vadino
Telenet-topman John Porter ligt niet wakker van de gestage opgang van Orange TV. 'Eigenlijk verliezen we die klanten niet echt. Ze blijven op ons netwerk', zei de Australiër gisteren tijdens de analistencall over het derdekwartaalresultaten. Orange biedt zijn tv-pakket nu eenmaal aan via het netwerk van Telenet - en dat van Voo in Wallonië - en betaalt daarvoor natuurlijk een prijs. 'De verliezen in tv-klanten zien er misschien niet goed uit, maar bottom line is de impact klein.'
Porter kon voorts uitpakken met een omzet en winst die hoger uitkwamen dan de analistenverwachtingen. Telenet blijft nieuwe klanten aantrekken met zijn mobiele abonnementen en de all-in gezinsbundel Wigo. Verder weet de groep almaar meer kleine zelfstandigen tot middelgrote bedrijven aan zich te binden met breedband en securitydiensten. 'Het is onze groeipilaar van de toekomst', besloot Porter.
Bron: De Tijd
Tot drie jaar geleden vochten Telenet en Proximus een verbeten strijd uit om het Belgische eersteklassevoetbal exclusief te mogen uitzenden. Maar toen bleek dat de dure tv-rechten amper nieuwe klanten opleveren, gooiden de twee rivalen het op een akkoordje om alle twee de wedstrijden te tonen.
De tekenfilms van Studio 100 hebben de plaats van het voetbal ingenomen. Voor K3, Kabouter Plop en Maya de Bij willen Telenet en Proximus wel diep in de buidel tasten om ze exclusief te mogen tonen. Kinderen zijn duidelijk een lucratievere markt dan de voetballiefhebbers. Het gaat om een veel grotere groep die bovendien niet zomaar genoegen neemt met andere tekenfilms dan die waar ze dag na dag van genieten.
Eigen producties
Studio 100 wrijft zich in de handen. Topman Hans Bourlon: 'Een exclusieve deal levert het geld op dat nodig is om zelf producties te blijven maken, wat geen evidentie is in de huidige gefragmenteerde televisiemarkt.'
Hoeveel Proximus neertelt voor de Studio 100-producties wordt niet vrijgegeven, evenmin hoe veel hoger zijn bod lag dan dat van Telenet. Wel duidelijk is dat de kinderzender vanaf 1 januari volledig verhuist naar Proximus TV. In Wallonië zit de kinderzender al sinds vorig jaar op het tv-platform van CEO Dominique Leroy. Vlaanderen volgt dus volgend jaar.
Proximus ontvangt ook kookzender Njam, eveneens eigendom van Studio 100. Niet exclusief weliswaar, de zender blijft ook via Telenet te bekijken.
Telenet maakt zich sterk dat het voldoende andere kinderprogramma’s heeft aangekocht om het gat te vullen dat Studio 100 achterlaat. Films van Disney en content van de kinderzenders Nickelodeon en Nick Jr. (o.a. Dora en Paw Patrol). Om zoveel mogelijk gezinnen met peuters aan boord te houden verhuist Telenet ook Baby TV van zijn betaalpakket naar het basisaanbod. Ook bij Proximus is Baby TV een basiszender, net als Nickelodeon en Disney.
Orange TV
Content is niet het enige strijdtoneel waar de Vlaamse marktleider in digitale televisie en breedband te kampen heeft met actievere concurrenten. Telenet ziet al een jaar kwartaal na kwartaal televisieklanten overlopen naar Proximus en Orange.
Op een jaar tijd gaat het om 71.000 gezinnen. Peanuts (3,5 procent) in vergelijking met de ruim 2 miljoen huiskamers die via Telenet tv kijken. Maar het toont wel aan dat er in ons land wel degelijk plaats is voor een derde speler naast de twee slokoppen.
Telenet-topman John Porter © Kristof VadinoTelenet-topman John Porter © Kristof Vadino
Telenet-topman John Porter ligt niet wakker van de gestage opgang van Orange TV. 'Eigenlijk verliezen we die klanten niet echt. Ze blijven op ons netwerk', zei de Australiër gisteren tijdens de analistencall over het derdekwartaalresultaten. Orange biedt zijn tv-pakket nu eenmaal aan via het netwerk van Telenet - en dat van Voo in Wallonië - en betaalt daarvoor natuurlijk een prijs. 'De verliezen in tv-klanten zien er misschien niet goed uit, maar bottom line is de impact klein.'
Porter kon voorts uitpakken met een omzet en winst die hoger uitkwamen dan de analistenverwachtingen. Telenet blijft nieuwe klanten aantrekken met zijn mobiele abonnementen en de all-in gezinsbundel Wigo. Verder weet de groep almaar meer kleine zelfstandigen tot middelgrote bedrijven aan zich te binden met breedband en securitydiensten. 'Het is onze groeipilaar van de toekomst', besloot Porter.
Bron: De Tijd