28-10-2017, 19:21
Het aantal tv-klanten van Telenet gaat al enkele jaren achteruit. In 2016 verloor het 37.300 tv-klanten, in 2015 waren dat er 25.800. Maar sinds dit jaar verliest het ook premiumklanten (-15.300). Dat zijn klanten die boven op een basispakket betalen voor een decoder om van functies als video-op-aanvraag te kunnen genieten. Het totaal aantal tv-klanten van Telenet stijgt wel, maar dat komt door de overname van kabelbedrijf SFR, dat actief is in Brussel en Wallonië.
"Toegenomen concurrentie"
Telenet wijst op de toegenomen concurrentie in ons land. Sinds vorig jaar biedt ook telecomoperator Orange televisie aan, via het kabelnetwerk van Telenet, aan een lagere prijs. Sindsdien heeft Orange 82.000 nieuwe tv-klanten kunnen strikken. Ook bij Proximus blijft het aantal tv-klanten stijgen. Tijdens het tweede kwartaal kwamen er nog 17.000 nieuwe tv-klanten bij, tot 1.533.000. Pas morgen maakt Proximus de resultaten voor het derde kwartaal bekend.
Proximus kan prijsbewuste klanten wellicht beter bij zich houden door hen te laten overstappen naar het eigen budgetmerk Scarlet. Bovendien is het ook makkelijker om over te stappen van Telenet naar Orange dan van Proximus naar Orange. Omdat beide operatoren gebruik maken van de kabel, moet alleen de settop-box verwisseld worden.
Internetabonnement volstaat
Ook het feit dat alsmaar meer jonge mensen niet meteen een kabelabonnement in huis halen, kan het klantenverlies bij Telenet deels verklaren. Een internetabonnement volstaat om tv te kunnen kijken via VRT NU of de apps van Stievie en VTM.
Studio 100 verlaat Telenet voor Proximus
Vandaag raakte ook bekend dat Telenet zijn contract met productiehuis Studio 100 kwijt is. De kinderzender Studio 100 TV verdwijnt daardoor vanaf januari uit het Telenetaanbod, net als de meeste Studio 100-programma's in de catalogus.
Studio 100 verkoopt zijn zender en programma's vanaf volgend jaar exclusief aan Proximus. Dat het contract met Studio 100 niet is verlengd, betekent niet dat er helemaal niets van het productiehuis meer te zien zal zijn bij Telenet. De Studio 100-figuren blijven te zien op de zenders Ketnet en VTM Kzoom. Daarnaast blijven enkele programma's tijdelijk beschikbaar in Play en Play More. De programma's van Studio 100 waarin Telenet mee heeft geïnvesteerd, blijven wel in de catalogus.
Telenet maakt zich sterk dat het voldoende alternatieve kinderprogramma's heeft aangekocht, maar betreurt de beslissing van Studio 100. "De mediasector verandert en content geraakt steeds meer versnipperd, met ongemak voor de kijker als gevolg", zo klinkt het.
Vanaf januari komt Baby TV in de plaats van Studio 100 TV. Tot nu toe zat die zender in het betalende Play-aanbod. De zender mikt op "edutainment" voor kinderen onder 4 jaar. Voor iets oudere kinderen worden er Disneyfilms aangeboden. Ook de animatiereeksen van Nickelodeon en Nick Jr. blijven in het Telenetaanbod. Ook vaste Ketnetwaarden TikTak en Kaatje blijven van Telenet. Voor tieners brengt Telenet vanaf december twee nieuwe reeksen, die populair zijn in de VS.
"Toegenomen concurrentie"
Telenet wijst op de toegenomen concurrentie in ons land. Sinds vorig jaar biedt ook telecomoperator Orange televisie aan, via het kabelnetwerk van Telenet, aan een lagere prijs. Sindsdien heeft Orange 82.000 nieuwe tv-klanten kunnen strikken. Ook bij Proximus blijft het aantal tv-klanten stijgen. Tijdens het tweede kwartaal kwamen er nog 17.000 nieuwe tv-klanten bij, tot 1.533.000. Pas morgen maakt Proximus de resultaten voor het derde kwartaal bekend.
Proximus kan prijsbewuste klanten wellicht beter bij zich houden door hen te laten overstappen naar het eigen budgetmerk Scarlet. Bovendien is het ook makkelijker om over te stappen van Telenet naar Orange dan van Proximus naar Orange. Omdat beide operatoren gebruik maken van de kabel, moet alleen de settop-box verwisseld worden.
Internetabonnement volstaat
Ook het feit dat alsmaar meer jonge mensen niet meteen een kabelabonnement in huis halen, kan het klantenverlies bij Telenet deels verklaren. Een internetabonnement volstaat om tv te kunnen kijken via VRT NU of de apps van Stievie en VTM.
Studio 100 verlaat Telenet voor Proximus
Vandaag raakte ook bekend dat Telenet zijn contract met productiehuis Studio 100 kwijt is. De kinderzender Studio 100 TV verdwijnt daardoor vanaf januari uit het Telenetaanbod, net als de meeste Studio 100-programma's in de catalogus.
Studio 100 verkoopt zijn zender en programma's vanaf volgend jaar exclusief aan Proximus. Dat het contract met Studio 100 niet is verlengd, betekent niet dat er helemaal niets van het productiehuis meer te zien zal zijn bij Telenet. De Studio 100-figuren blijven te zien op de zenders Ketnet en VTM Kzoom. Daarnaast blijven enkele programma's tijdelijk beschikbaar in Play en Play More. De programma's van Studio 100 waarin Telenet mee heeft geïnvesteerd, blijven wel in de catalogus.
Telenet maakt zich sterk dat het voldoende alternatieve kinderprogramma's heeft aangekocht, maar betreurt de beslissing van Studio 100. "De mediasector verandert en content geraakt steeds meer versnipperd, met ongemak voor de kijker als gevolg", zo klinkt het.
Vanaf januari komt Baby TV in de plaats van Studio 100 TV. Tot nu toe zat die zender in het betalende Play-aanbod. De zender mikt op "edutainment" voor kinderen onder 4 jaar. Voor iets oudere kinderen worden er Disneyfilms aangeboden. Ook de animatiereeksen van Nickelodeon en Nick Jr. blijven in het Telenetaanbod. Ook vaste Ketnetwaarden TikTak en Kaatje blijven van Telenet. Voor tieners brengt Telenet vanaf december twee nieuwe reeksen, die populair zijn in de VS.