29-11-2017, 22:43
De NPO wil een naderend verlies van inkomsten in 2019 gedeeltelijk compenseren door de doorgiftevergoeding voor aanbieders te verhogen. Aanbieders als Ziggo zijn niet direct gecharmeerd van het plan.
Ziggo, onderdeel van het Nederlandse mediabedrijf VodafoneZiggo, is de grootste tv-aanbieder van Nederland. Het levert in meer dan veertig procent van de Nederlandse huishoudens tv-zenders. Het meeste extra geld dat de Nederlandse publieke omroep (NPO) door een hogere doorgifteprijs denkt binnen te kunnen halen, komt dus van deze aanbieder vandaan. Onderhandelingen tussen NPO en aanbieders hebben nog niet plaatsgevonden. Deze week werd pas bekend dat mediaminister Arie Slob op geen enkele manier de verminderende inkomsten uit de verkoop van reclame door de STER wil compenseren. Dit zorgt ervoor dat het budget van de NPO vanaf 2019 met rond de zestig miljoen minder gaat worden.
Niet meer betalen
Ziggo-woordvoerder Gradus Vos laat in een reactie aan Totaal TV weten dat Ziggo openstaat voor gesprekken met de NPO. Hij stelt daarbij direct wel dat Ziggo niet meer wenst te betalen voor dezelfde diensten die nu door de publieke omroep geleverd worden. Zonder het te zeggen laat de woordvoerder van Ziggo doorschemeren dat als men meer gaat betalen er dan ook aanvullende of verbeterde diensten door de NPO geleverd moeten worden. KPN houdt zich meer op de vlakte en laat in de media weten dat men de plannen en het gesprek afwacht.
Kijker
Bij de Nederlandse tv-kijker heeft het plan van de NPO voor onrust gezorgd. Aanbieders hebben de verplichting om de drie landelijke tv- en vijf landelijke radiozenders van de NPO in het standaardpakket door te geven. Als de doorgifteprijs van deze verplichte must carry-zenders hoger wordt dan gaan aanbieders dit vroeg of laat in de tarieven van tv- en alles-in-1-abonnementen doorberekenen. Op sociale media wordt dan ook al over een extra tv-toeslag en de terugkeer van de omroepbijdrage gesproken.
Ziggo, onderdeel van het Nederlandse mediabedrijf VodafoneZiggo, is de grootste tv-aanbieder van Nederland. Het levert in meer dan veertig procent van de Nederlandse huishoudens tv-zenders. Het meeste extra geld dat de Nederlandse publieke omroep (NPO) door een hogere doorgifteprijs denkt binnen te kunnen halen, komt dus van deze aanbieder vandaan. Onderhandelingen tussen NPO en aanbieders hebben nog niet plaatsgevonden. Deze week werd pas bekend dat mediaminister Arie Slob op geen enkele manier de verminderende inkomsten uit de verkoop van reclame door de STER wil compenseren. Dit zorgt ervoor dat het budget van de NPO vanaf 2019 met rond de zestig miljoen minder gaat worden.
Niet meer betalen
Ziggo-woordvoerder Gradus Vos laat in een reactie aan Totaal TV weten dat Ziggo openstaat voor gesprekken met de NPO. Hij stelt daarbij direct wel dat Ziggo niet meer wenst te betalen voor dezelfde diensten die nu door de publieke omroep geleverd worden. Zonder het te zeggen laat de woordvoerder van Ziggo doorschemeren dat als men meer gaat betalen er dan ook aanvullende of verbeterde diensten door de NPO geleverd moeten worden. KPN houdt zich meer op de vlakte en laat in de media weten dat men de plannen en het gesprek afwacht.
Kijker
Bij de Nederlandse tv-kijker heeft het plan van de NPO voor onrust gezorgd. Aanbieders hebben de verplichting om de drie landelijke tv- en vijf landelijke radiozenders van de NPO in het standaardpakket door te geven. Als de doorgifteprijs van deze verplichte must carry-zenders hoger wordt dan gaan aanbieders dit vroeg of laat in de tarieven van tv- en alles-in-1-abonnementen doorberekenen. Op sociale media wordt dan ook al over een extra tv-toeslag en de terugkeer van de omroepbijdrage gesproken.