11-01-2018, 21:54
De Belgische telecomtoezichthouder BIPT heeft MVNO Lycamobile een administratieve boete opgelegd van 12.500 euro wegens het onvoldoende samenwerken met de Ombudsdienst. Lycamobile kan nog in beroep gaan tegen de boete. Vorig jaar kreeg de mobiele aanbieder ook al een boete opgelegd, in dit geval wegens overtreding van roamingwetgeving. De MVNO is ook in Nederland actief.
De overtreding door de Belgische MVNO van Artikel 136 WEC vindt al zeker sinds 2016 plaats en wordt door het BIPT als ernstig omschreven. Desondanks wordt niet de maximale boete opgelegd (5% van de jaaromzet). Volgens de telecomtoezichthouder laat Lycamobile het op 'welhaast systematische wijze' na om samen te werken met de Ombudsdienst om klachten van klanten op te lossen. Ook na herhaaldelijke vermaningen van het BIPT heeft Lycamobile haar gedrag niet verbeterd. Het basisbedrag van de boete, 10.750 euro, is vanwege de ernst van de overtreding verhoogd tot voornoemde 12.500 euro.
'Gelet op het aantal klachten die de Ombudsman aan het BIPT heeft bezorgd, de eerdere vruchteloze besprekingen die de Ombudsman heeft gehad met Lycamobile en de geringe impact die de brief van het BIPT heeft gehad op Lycamobile, kan aangenomen worden dat geen enkele klant van Lycamobile die zich tot de Ombudsdienst wendt, zeker kan zijn van een behoorlijke medewerking vanwege Lycamobile aan de procedure voor de Ombudsdienst. In die zin zijn de tekortkomingen van Lycamobile potentieel in het nadeel van alle betrokken klanten.' Het gaat volgens het BIPT om enkele honderdduizenden klanten in België.
De overtreding door de Belgische MVNO van Artikel 136 WEC vindt al zeker sinds 2016 plaats en wordt door het BIPT als ernstig omschreven. Desondanks wordt niet de maximale boete opgelegd (5% van de jaaromzet). Volgens de telecomtoezichthouder laat Lycamobile het op 'welhaast systematische wijze' na om samen te werken met de Ombudsdienst om klachten van klanten op te lossen. Ook na herhaaldelijke vermaningen van het BIPT heeft Lycamobile haar gedrag niet verbeterd. Het basisbedrag van de boete, 10.750 euro, is vanwege de ernst van de overtreding verhoogd tot voornoemde 12.500 euro.
'Gelet op het aantal klachten die de Ombudsman aan het BIPT heeft bezorgd, de eerdere vruchteloze besprekingen die de Ombudsman heeft gehad met Lycamobile en de geringe impact die de brief van het BIPT heeft gehad op Lycamobile, kan aangenomen worden dat geen enkele klant van Lycamobile die zich tot de Ombudsdienst wendt, zeker kan zijn van een behoorlijke medewerking vanwege Lycamobile aan de procedure voor de Ombudsdienst. In die zin zijn de tekortkomingen van Lycamobile potentieel in het nadeel van alle betrokken klanten.' Het gaat volgens het BIPT om enkele honderdduizenden klanten in België.