22-01-2018, 08:13
TL ziet in online de toekomst voor nieuwszender RTL Z. De keus voor online kan als begrijpelijk gezien worden. De lineaire zender blijft wel in de lucht maar richt zich minder op actueel en economisch nieuws.
Het is niet de eerste koerswijziging die bij RTL Z te zien is. De zender heeft in de afgelopen twee jaar meerdere wijzigingen doorgemaakt. Van volledige nieuwszender werd RTL Z eerst tot breaking news-zender omgevormd. Nu dit ook niet het gewenste aantal kijkers oplevert, is de volgende wijziging zichtbaar. RTL Z blijft op enkele tijdstippen in de dagprogrammering via het lineaire kanaal nog wel actuele nieuwsbulletins met de nadruk op economisch nieuws uitzenden, maar er wordt meer zendtijd voor documentaires en infotainment vrijgemaakt. Meer nieuws wordt wel aangeboden via het online-platform van RTL Z.
Mediaconsumptie
De stap van RTL Z is begrijpelijk. De manier van mediaconsumptie verandert in Nederland sneller dan vooraf verwacht. Dat geldt ook op kantoren waar overdags zich de belangrijkste kijkersgroep van de zender bevindt. Tevens kan de kijker online het nieuws consumeren op een tijdstip dat het hen het beste uitkomt. Door de komst van mobiele abonnementen met veel grotere, en soms zelfs onbeperkte, databundels wordt online tevens aantrekkelijker om het online-platform van RTL Z ook buiten het huis of kantoor te gebruiken. Perry Feenstra, hoofd economie bij RTL Nieuws en RTL Z, laat via zijn eigen Twitter-account op sociale media weten dat RTL Z online beter dan ooit gaat.
Kanaalslot
Dat RTL niet met de lineaire uitzendingen van RTL Z stopt, heeft vooral te maken met de plek die deze zender in het aanbod van tv-aanbieders heeft. RTL en SBS Broadcasting verwachten op termijn een versoepeling van de Nederlandse wet voor kansspelen. Door de huidige zenders die lineair niet rendabel zijn niet af te stoten, hoopt men in de toekomst het kanaalslot voor de meer lucratieve uitzendingen met vorm van kansspelen te gaan gebruiken. Kijkers die dus verwachten dat aanbieders binnenkort met de doorgifte van zenders als RTL Z stoppen, kunnen deze gedachte wegstoppen. Zendergroepen als RTL en SBS Broadcasting verkopen de zenders in pakketvorm aan aanbieders. Voor de meest lucratieve overeenkomst moeten dus alle zenders van een mediagroep worden afgenomen.
Het is niet de eerste koerswijziging die bij RTL Z te zien is. De zender heeft in de afgelopen twee jaar meerdere wijzigingen doorgemaakt. Van volledige nieuwszender werd RTL Z eerst tot breaking news-zender omgevormd. Nu dit ook niet het gewenste aantal kijkers oplevert, is de volgende wijziging zichtbaar. RTL Z blijft op enkele tijdstippen in de dagprogrammering via het lineaire kanaal nog wel actuele nieuwsbulletins met de nadruk op economisch nieuws uitzenden, maar er wordt meer zendtijd voor documentaires en infotainment vrijgemaakt. Meer nieuws wordt wel aangeboden via het online-platform van RTL Z.
Mediaconsumptie
De stap van RTL Z is begrijpelijk. De manier van mediaconsumptie verandert in Nederland sneller dan vooraf verwacht. Dat geldt ook op kantoren waar overdags zich de belangrijkste kijkersgroep van de zender bevindt. Tevens kan de kijker online het nieuws consumeren op een tijdstip dat het hen het beste uitkomt. Door de komst van mobiele abonnementen met veel grotere, en soms zelfs onbeperkte, databundels wordt online tevens aantrekkelijker om het online-platform van RTL Z ook buiten het huis of kantoor te gebruiken. Perry Feenstra, hoofd economie bij RTL Nieuws en RTL Z, laat via zijn eigen Twitter-account op sociale media weten dat RTL Z online beter dan ooit gaat.
Kanaalslot
Dat RTL niet met de lineaire uitzendingen van RTL Z stopt, heeft vooral te maken met de plek die deze zender in het aanbod van tv-aanbieders heeft. RTL en SBS Broadcasting verwachten op termijn een versoepeling van de Nederlandse wet voor kansspelen. Door de huidige zenders die lineair niet rendabel zijn niet af te stoten, hoopt men in de toekomst het kanaalslot voor de meer lucratieve uitzendingen met vorm van kansspelen te gaan gebruiken. Kijkers die dus verwachten dat aanbieders binnenkort met de doorgifte van zenders als RTL Z stoppen, kunnen deze gedachte wegstoppen. Zendergroepen als RTL en SBS Broadcasting verkopen de zenders in pakketvorm aan aanbieders. Voor de meest lucratieve overeenkomst moeten dus alle zenders van een mediagroep worden afgenomen.