27-01-2018, 16:08
RTL Z werd enkele jaren geleden door toenmalig RTL Nederland CEO Bert Habets als het nieuwe paradepaardje van het Nederlandse mediabedrijf gepresenteerd. Toen de zender uiteindelijk als nieuwszender begon, stelde RTL aan tv-aanbieders hoge eisen om de zender te mogen doorgeven. Zo werd een goede positie in de zenderlijst nagestreefd. Daarnaast moest RTL Z in het digitale basispakket aangeboden worden. Dit ondanks dat RTL een veel hogere doorgiftevergoeding voor RTL Z van aanbieders wilde hebben dan deze gemiddeld voor een zender in het basispakket betalen. Om RTL Z te mogen aanbieden, moest een aanbieder ook de lopende doorgifte-overeenkomst voor alle RTL-zenders aanpassen.
Kijker betaalt
De eisen die aan doorgifte werden gesteld, waren voor enkele aanbieders aanleiding om RTL Z niet te gaan aanbieden. Pas toen RTL water bij de wijn deed, kreeg de nieuwszender een groter bereik. Grote aanbieders als Ziggo en KPN namen vanaf het eerste moment RTL Z in het aanbod van het basispakket op. De kijker betaalde uiteindelijk doormiddel van de jaarlijkse prijsverhoging van het tv-abonnement de hogere distributievergoeding die aanbieders voor nieuwszender RTL Z betaalden.
Nieuwszender
Nu RTL Z feitelijk geen volwaardige nieuwszender meer is, betaalt de tv-kijker nog steeds aan de tv-aanbieder het volle pond voor RTL Z. Dit ondanks dat slechts op enkele momenten in de dagprogrammering nog ruimte is gemaakt voor actueel (economisch)nieuws. Het resterende deel van de dagprogrammering maakt RTL Z meer een herhaalzender dan een nieuwszender. Meer en uitgebreider nieuws biedt RTL Z nu via het eigen online platform dat onder meer via website en app beschikbaar is.
Aanbieders
Dat voor aanbieders de meerwaarde van RTL Z als nieuwszender verdwenen is, mag duidelijk zijn. Maar omdat RTL Z in een totaal overeenkomst met RTL wordt afgenomen, kunnen aanbieders niet zomaar RTL Z uit het aanbod verwijderen. Voor RTL is het kanaalslot dat met RTL Z bij aanbieders is afgedwongen namelijk voor de toekomst belangrijk. Mediabedrijven als RTL en SBS Broadcasting wachten namelijk geduldig op een verwachte versoepeling van de kansspelen in Nederland. Een kanaalslot van bijvoorbeeld RTL Z kan dan worden ingezet om in te spelen op de lucratieve omzet dit met kansspeeltelevisie wordt verwacht.
Kijker betaalt
De eisen die aan doorgifte werden gesteld, waren voor enkele aanbieders aanleiding om RTL Z niet te gaan aanbieden. Pas toen RTL water bij de wijn deed, kreeg de nieuwszender een groter bereik. Grote aanbieders als Ziggo en KPN namen vanaf het eerste moment RTL Z in het aanbod van het basispakket op. De kijker betaalde uiteindelijk doormiddel van de jaarlijkse prijsverhoging van het tv-abonnement de hogere distributievergoeding die aanbieders voor nieuwszender RTL Z betaalden.
Nieuwszender
Nu RTL Z feitelijk geen volwaardige nieuwszender meer is, betaalt de tv-kijker nog steeds aan de tv-aanbieder het volle pond voor RTL Z. Dit ondanks dat slechts op enkele momenten in de dagprogrammering nog ruimte is gemaakt voor actueel (economisch)nieuws. Het resterende deel van de dagprogrammering maakt RTL Z meer een herhaalzender dan een nieuwszender. Meer en uitgebreider nieuws biedt RTL Z nu via het eigen online platform dat onder meer via website en app beschikbaar is.
Aanbieders
Dat voor aanbieders de meerwaarde van RTL Z als nieuwszender verdwenen is, mag duidelijk zijn. Maar omdat RTL Z in een totaal overeenkomst met RTL wordt afgenomen, kunnen aanbieders niet zomaar RTL Z uit het aanbod verwijderen. Voor RTL is het kanaalslot dat met RTL Z bij aanbieders is afgedwongen namelijk voor de toekomst belangrijk. Mediabedrijven als RTL en SBS Broadcasting wachten namelijk geduldig op een verwachte versoepeling van de kansspelen in Nederland. Een kanaalslot van bijvoorbeeld RTL Z kan dan worden ingezet om in te spelen op de lucratieve omzet dit met kansspeeltelevisie wordt verwacht.