Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kwartaalomzet Orange Belgium daalt 1,3%; Love-aanbod succesvol
#1
De Orange Belgium-groep behaalde een omzet van respectievelijk 317,5 en 1.251,2 miljoen euro in het vierde kwartaal en het volledige jaar 2017. De kwartaalomzet ligt 1,3 procent lager dan de omzet van hetzelfde kwartaal in het jaar ervoor. De jaaromzet steeg 0,8 procent ten opzichte van het jaar ervoor.
De aangepaste EBITDA van de Orange Belgium-groep bedroeg respectievelijk 61,9 en 302,2 miljoen euro in het vierde kwartaal en het volledige jaar 2017. De aangepaste EBITDA in het vierde kwartaal en het volledige jaar 2016 profiteerde van een eenmalig effect van 15,5 miljoen euro in verband met het akkoord van december 2016 over de Waalse belasting op pylonen. Zonder dit effect bedroeg de groei van de aangepaste EBITDA in het vierde kwartaal en het volledige jaar 2017 respectievelijk -1,8% en +0,7% jaar-op-jaar.

De organische kasstroom bedroeg 65,9 miljoen euro. De netto financiële schuld bedroeg 312,8 miljoen euro aan het einde van 2017. Dat impliceert een netto financiële schuld/gerapporteerde EBITDA ratio van 1,0x.
MVNO-beleid heeft impact op verwachtingen voor 2018
De Orange Belgium-groep verwacht dat de totale omzet uit diensten in 2018 voor het derde opeenvolgende jaar zal groeien en streeft in 2018 naar een aangepaste EBITDA tussen 280 en 300 miljoen euro. Hierbij wordt in aanmerking genomen dat de financiële resultaten van 2018 in sterke mate zullen worden beïnvloed door het verlies van bijna 30 miljoen euro aan mvno-inkomsten. Ook wordt er rekening gehouden met de laatste nadelige bruto impact van de Europese roamingverordening op de omzet en EBITDA van respectievelijk 26 en 17 miljoen euro in 2018. Dit streefdoel voor de aangepaste EBITDA benadrukt de verwachting dat de retail activiteiten van de Orange Belgium-groep aanzienlijk zullen groeien dankzij de voortdurende capaciteit inkomsten te genereren uit haar mobiele netwerk en vanwege haar duurzame focus op operationele efficiëntie.

Daarnaast verwacht de Orange Belgium-groep dat de kerninvesteringen (d.w.z. de totale investeringen zonder alle kabelgerelateerde investeringen) in 2018 redelijk stabiel zullen blijven in vergelijking met 2017.
Aantal convergente klanten groeit
Met de lancering van het LOVE-concept begin 2017 is het convergente klantenbestand toegenomen tot 103.000 klanten aan het einde van 2017. In het vierde kwartaal kwamen er 21.000 LOVE-klanten bij. Inmiddels zijn er 163.000 actieve mobiele klanten die kiezen voor een LOVE-bundel. Dat is een stijging van 34.000 klanten in het vierde kwartaal. In 2017 waren bijna 50 procent van alle Orange LOVE-klanten nieuwe klanten voor Orange Belgium.

Postpaid ARPU stijgt naar 30 euro

In het vierde kwartaal van 2017 wist Orange Belgium 28.000 netto nieuwe postpaidklanten te overtuigen, het hoogste aantal sinds 2011. Dankzij het toenemende 4G-dataverbruik is ook de groei van de postpaid-ARPU in het vierde kwartaal toegenomen. Orange Belgium sloot het jaar 2017 af met 2,32 miljoen postpaidklanten, een stijging van 67,6 duizend klanten in de loop van het jaar.

In december 2017 steeg het totale verkeer met 43 procent jaar-op-jaar. 4G-verkeer was goed voor 88 procent van het totaal, in vergelijking met 80 procent een jaar geleden. Het gemiddelde mobiele dataverbruik van smartphonegebruikers bedroeg 1,8 GB in december 2017, tegenover 1,3 GB een jaar eerder. Dit veroorzaakte een geleidelijke verschuiving naar aanbiedingen met een hogere datalimiet, waardoor de postpaid-ARPU van Orange Belgium steeg met 3,2 procent jaar-op-jaar tot 30 euro.
Antwoord


Berichten in dit topic
Kwartaalomzet Orange Belgium daalt 1,3%; Love-aanbod succesvol - door master-magic - 07-02-2018, 12:36