15-02-2018, 11:39
Telenet maakte op het oog goede resultaten bekend, met een autonome omzetgroei van 1,2 procent. Het bestuur zag ruimte de prognoses voor de groei van het bedrijfsresultaat (EBITDA) licht te verhogen. Een inkoop van eigen aandelen gaat, net als vorig jaar, van start en over een dividenduitkering denkt men na. Het investeringsbudget (capex) is verruimd tot 26 procent van de omzet. De koers daalde op het nieuws uiteindelijk met 5,5 procent. Beleggers hadden op meer gerekend: betere resultaten en een dividend. Onderliggend is er niet veel aan de hand. De impact van Orange BE loopt niet uit de hand en de winstgevendheid neemt toe.
De dynamiek op de Belgische markt is beperkt en wordt vooral bepaald door drie ondernemingen (Proximus, Telenet, Orange BE), netwerkinvesteringen (glasvezel bij Proximus, Docsis 3.1 bij Telenet) en regulering (toegang tot de kabel voor Orange BE). Na de resultaten van Orange BE, die beleggers ook enigszins teleurstelden, viel ook Telenet tegen bij de marktverwachtingen. Het moet nog blijken of Proximus ervan kan profiteren (cijfers 4 maart).
Marges gestegen
Het zicht op de autonome groei van Telenet wordt enigszins belemmerd door de overnames van Base (11 februari 2016) en SFR BeLux (19 juni 2017). Autonoom blijkt de groei beperkt te zijn tot 1,2 procent (in Q3 was het +2,5% en in Q2 +0,4%). Ook met de brutomarge is niets mis. Wij berekenen 65,4 procent, ruim hoger dan een jaar geleden en vorig kwartaal. De aangepaste EBITDA-marge stijgt van 43,0 procent in Q4 2016 naar 46,4 procent in Q4 2017.
Alleen de vrije kasstroom, over de laatste vier kwartalen, is iets teruggelopen (tot 427 miljoen). Over 2018 rekent men op 400-420 miljoen (2017: 382 miljoen), dus een groei van rond de 7 procent.
Impact Orange BE beperkt
In de operationele ontwikkeling valt op dat het verval in het aantal klantrelaties (-11.400 in het kwartaal) vrij stabiel is. Het is geringer dan de winst van Orange BE (+16.800). De vraag is of Proximus zijn groei in breedband en TV kan vasthouden. Gaat de groei van Orange BE nu ook ten koste van Proximus?
Wel zien we dat het aantal RGU's en de ARPU per huishouden stijgen. Het aantal huishoudens met een triple play neemt langzaam maar zeker toe, ten koste van de single en double plays en staat nu op 54,1 procent, het hoogste niveau ooit. Ook op de FMC-markt (multiplays van vast en mobiel) is er groei; eind 2017 namen 303.600 huishoudens een quad-play WIGO-abonnement af.
De dynamiek op de Belgische markt is beperkt en wordt vooral bepaald door drie ondernemingen (Proximus, Telenet, Orange BE), netwerkinvesteringen (glasvezel bij Proximus, Docsis 3.1 bij Telenet) en regulering (toegang tot de kabel voor Orange BE). Na de resultaten van Orange BE, die beleggers ook enigszins teleurstelden, viel ook Telenet tegen bij de marktverwachtingen. Het moet nog blijken of Proximus ervan kan profiteren (cijfers 4 maart).
Marges gestegen
Het zicht op de autonome groei van Telenet wordt enigszins belemmerd door de overnames van Base (11 februari 2016) en SFR BeLux (19 juni 2017). Autonoom blijkt de groei beperkt te zijn tot 1,2 procent (in Q3 was het +2,5% en in Q2 +0,4%). Ook met de brutomarge is niets mis. Wij berekenen 65,4 procent, ruim hoger dan een jaar geleden en vorig kwartaal. De aangepaste EBITDA-marge stijgt van 43,0 procent in Q4 2016 naar 46,4 procent in Q4 2017.
Alleen de vrije kasstroom, over de laatste vier kwartalen, is iets teruggelopen (tot 427 miljoen). Over 2018 rekent men op 400-420 miljoen (2017: 382 miljoen), dus een groei van rond de 7 procent.
Impact Orange BE beperkt
In de operationele ontwikkeling valt op dat het verval in het aantal klantrelaties (-11.400 in het kwartaal) vrij stabiel is. Het is geringer dan de winst van Orange BE (+16.800). De vraag is of Proximus zijn groei in breedband en TV kan vasthouden. Gaat de groei van Orange BE nu ook ten koste van Proximus?
Wel zien we dat het aantal RGU's en de ARPU per huishouden stijgen. Het aantal huishoudens met een triple play neemt langzaam maar zeker toe, ten koste van de single en double plays en staat nu op 54,1 procent, het hoogste niveau ooit. Ook op de FMC-markt (multiplays van vast en mobiel) is er groei; eind 2017 namen 303.600 huishoudens een quad-play WIGO-abonnement af.