13-07-2018, 13:24
Toezichthouder BIPT heeft onderzocht wat een vierde mobiele operator zou betekenen op de Belgische markt. De overheid is bezig met de opzet van de frequentieveiling en onderzoekt hoe een toetreder de markt zou veranderen. Minister De Croo is voorstander van meer concurrentie. In 2019 vindt er een nieuwe grote spectrumveiling plaats voor mobiele operators. Naast de reeds bestaande mobiele frequenties, waarvan de licenties in maart 2021 aflopen (900, 1800 en 2000 MHz-banden), zullen er ook nieuwe frequenties geveild worden voor gebruik vanaf 2020 (met name de 700, 1400, 3600 MHz-banden). Deze nieuwe frequenties zijn met name geschikt voor de introductie van 5G.
Het BIPT heeft het aanbod onderzocht. Anders dan op de vaste markt zijn er geen belangrijke toegangsproblemen voor MVNOs en andere dienstenleveranciers. De kwaliteit van de netwerken is hoog, met een goede outdoordekking, ook in het buitengebied. Onder de huidige vergunningen is de uitrol al per gemeente te bekijken.
Bovendien concludeert het BIPT inzake het prijsniveau dat de prijzen van de mobiele telefoondiensten in België een dalende trend kennen de voorbije jaren. Vergeleken met andere landen zijn de abonnementen met een grote databundel erin echter relatief duur.
Een vierde speler kan volgens het BIPT dus een positieve rol spelen voor het verder aanscherpen van de prijsconcurrentie. Op basis van de ervaringen in het buitenland met een toetreder als vierde speler (Frankrijk, Nederland, Italië) mag worden verwacht dat de prijzen, zeker in een eerste fase, sterk gaan dalen. Ook blijkt dat deze nieuwkomers vaak met nieuwe prijsformules en diensten de markt betreden waardoor ook bestaande operatoren zich aanpassen.
Voldoende spectrum voor toetreder
Belangrijkste voorwaarde voor een mobiele telecommunicatiemarkt met vier operatoren met een eigen netwerk is de aanwezigheid van voldoende radiospectrum, zodat de vier operatoren ook effectief hun eigen netwerk kunnen uitrollen.
De veiling zorgt voor méér spectrum in de markt. Ook met een verdeling over vier MNO’s is er per aanbieder meer beschikbaar dan nu. Er is volgens BIPT voldoende spectrum voor een vierde speler. Wel wordt de uitrol complex en duur voor een nieuwkomer. Eén van de belangrijkste uitdagingen voor een eventuele vierde operator is om alle bouw- en leefmilieuvergunningen te krijgen voor de sites, masten en de stralingsnormen, vooral in Brussel.
Impact op lange termijn ongewis
De impact op de langere termijn en op het algemeen investerings- en dus kwaliteitsniveau is minder duidelijk. Zo bestaan er tegenstrijdige studies over de impact op het niveau van de investeringen. Er zijn ook indicaties dat het investeringsniveau bij de bestaande operatoren onder druk kan komen te staan door verminderde winsten. Dit geldt meer bij een operator die minder winstgevend is dan zijn sectorgenoten.
Het effect op het kwaliteitsniveau is tweeledig. Enerzijds kan men uit een verhoogde concurrentie meer innovatie verwachten. Anderzijds kan de verlaagde winst ook betekenen dat operatoren minder zullen investeren in zones waar de concurrentie niet speelt (bv. de dekking van de rurale gebieden) of kosten zullen drukken op kwaliteit om een antwoord te bieden aan de prijsconcurrentie. Wat het eerste punt betreft, valt op te merken dat dekkingsvereisten die verbonden worden aan de licenties een adequate dekking kunnen verzekeren.
Het BIPT noemt het ook belangrijk dat er andere maatregelen zijn voor de concurrentie, zoals tarieftransparantie en mogelijkheden voor een mobile-only operator om toegang te krijgen tot de vaste markt – voor quad play. Het BIPT concludeert uiteindelijk dat de markt moet bepalen of een vierde operator commercieel levensvatbaar is en blijft. Op langere termijn is consolidatie van vier naar drie niet uit te sluiten, maar dan heeft in de tussentijd de concurrentie effect gehad. Er is ook een scenario denkbaar, waarbij al het spectrum terechtkomt bij de drie huidige aanbieders.
Het BIPT heeft het aanbod onderzocht. Anders dan op de vaste markt zijn er geen belangrijke toegangsproblemen voor MVNOs en andere dienstenleveranciers. De kwaliteit van de netwerken is hoog, met een goede outdoordekking, ook in het buitengebied. Onder de huidige vergunningen is de uitrol al per gemeente te bekijken.
Bovendien concludeert het BIPT inzake het prijsniveau dat de prijzen van de mobiele telefoondiensten in België een dalende trend kennen de voorbije jaren. Vergeleken met andere landen zijn de abonnementen met een grote databundel erin echter relatief duur.
Een vierde speler kan volgens het BIPT dus een positieve rol spelen voor het verder aanscherpen van de prijsconcurrentie. Op basis van de ervaringen in het buitenland met een toetreder als vierde speler (Frankrijk, Nederland, Italië) mag worden verwacht dat de prijzen, zeker in een eerste fase, sterk gaan dalen. Ook blijkt dat deze nieuwkomers vaak met nieuwe prijsformules en diensten de markt betreden waardoor ook bestaande operatoren zich aanpassen.
Voldoende spectrum voor toetreder
Belangrijkste voorwaarde voor een mobiele telecommunicatiemarkt met vier operatoren met een eigen netwerk is de aanwezigheid van voldoende radiospectrum, zodat de vier operatoren ook effectief hun eigen netwerk kunnen uitrollen.
De veiling zorgt voor méér spectrum in de markt. Ook met een verdeling over vier MNO’s is er per aanbieder meer beschikbaar dan nu. Er is volgens BIPT voldoende spectrum voor een vierde speler. Wel wordt de uitrol complex en duur voor een nieuwkomer. Eén van de belangrijkste uitdagingen voor een eventuele vierde operator is om alle bouw- en leefmilieuvergunningen te krijgen voor de sites, masten en de stralingsnormen, vooral in Brussel.
Impact op lange termijn ongewis
De impact op de langere termijn en op het algemeen investerings- en dus kwaliteitsniveau is minder duidelijk. Zo bestaan er tegenstrijdige studies over de impact op het niveau van de investeringen. Er zijn ook indicaties dat het investeringsniveau bij de bestaande operatoren onder druk kan komen te staan door verminderde winsten. Dit geldt meer bij een operator die minder winstgevend is dan zijn sectorgenoten.
Het effect op het kwaliteitsniveau is tweeledig. Enerzijds kan men uit een verhoogde concurrentie meer innovatie verwachten. Anderzijds kan de verlaagde winst ook betekenen dat operatoren minder zullen investeren in zones waar de concurrentie niet speelt (bv. de dekking van de rurale gebieden) of kosten zullen drukken op kwaliteit om een antwoord te bieden aan de prijsconcurrentie. Wat het eerste punt betreft, valt op te merken dat dekkingsvereisten die verbonden worden aan de licenties een adequate dekking kunnen verzekeren.
Het BIPT noemt het ook belangrijk dat er andere maatregelen zijn voor de concurrentie, zoals tarieftransparantie en mogelijkheden voor een mobile-only operator om toegang te krijgen tot de vaste markt – voor quad play. Het BIPT concludeert uiteindelijk dat de markt moet bepalen of een vierde operator commercieel levensvatbaar is en blijft. Op langere termijn is consolidatie van vier naar drie niet uit te sluiten, maar dan heeft in de tussentijd de concurrentie effect gehad. Er is ook een scenario denkbaar, waarbij al het spectrum terechtkomt bij de drie huidige aanbieders.