30-08-2018, 17:29
Facebook heeft zijn video-platform Watch wereldwijd gelanceerd. Facebook begon met Watch in de VS een jaar geleden. De videodienst heeft volgens de aanbieder al meer dan 50 miljoen gebruikers die elke maand minstens een minuut op het videoplatform doorbrengen.
Watch biedt een scala aan content, van door gebruikers gegenereerde video's tot live evenementen zoals sport en originele content gemaakt in opdracht van Facebook. Facebook maakte vorig jaar al duidelijk dat het fors op videocontent via platforms zoals Watch gaat inzetten. Zo zou de onderneming ruim USD 1 miljard willen stoppen in eigen content.
De dienst is beschikbaar via de iOS- en Android-apps van Facebook door te klikken op het Watch-pictogram in de snelkoppelingenbalk of de 'Meer'-bladwijzer. De dienst is ook te gebruiken op Apple TV, Smart TV's van Samsung, Amazon Fire TV-apparaten, Android TV's, Xbox One en Oculus TV.
Uitbreiding functies
De Watch-feed markeert video's van andere pagina’s die gevolgd worden door een Facebook-gebruiker en kan worden aangepast aan diens interesse. Gebruikers kunnen ook video's van hun nieuwsfeed opslaan in Watch om ze later te bekijken. Facebook heeft het afgelopen jaar meer sociale functies toegevoegd aan Watch, zoals ‘Watchparties’ die het mogelijk maakt om als groep te kijken naar content, commentaaropties en interactieve video's zoals spelshows.
Er zijn ook meer opties toegevoegd voor uitgevers om advertenties in video's in te voegen en de prestaties bij te houden. Facebook verdient aan Watch door 45 procent van de opbrengst van advertenties te claimen. Videomakers moeten een minimum aantal weergaven op het platform hebben voordat ze advertenties kunnen invoegen.
Watch nog onbekend
De helft van de volwassen Facebook-gebruikers zegt overigens nog nooit van Watch te hebben gehoord. Dat bleek onlangs uit onderzoek door The Diffusion Group (TDG). Het platform wordt door minder dan een kwart gebruikt van de mensen die wel van Watch heeft gehoord.
Watch biedt een scala aan content, van door gebruikers gegenereerde video's tot live evenementen zoals sport en originele content gemaakt in opdracht van Facebook. Facebook maakte vorig jaar al duidelijk dat het fors op videocontent via platforms zoals Watch gaat inzetten. Zo zou de onderneming ruim USD 1 miljard willen stoppen in eigen content.
De dienst is beschikbaar via de iOS- en Android-apps van Facebook door te klikken op het Watch-pictogram in de snelkoppelingenbalk of de 'Meer'-bladwijzer. De dienst is ook te gebruiken op Apple TV, Smart TV's van Samsung, Amazon Fire TV-apparaten, Android TV's, Xbox One en Oculus TV.
Uitbreiding functies
De Watch-feed markeert video's van andere pagina’s die gevolgd worden door een Facebook-gebruiker en kan worden aangepast aan diens interesse. Gebruikers kunnen ook video's van hun nieuwsfeed opslaan in Watch om ze later te bekijken. Facebook heeft het afgelopen jaar meer sociale functies toegevoegd aan Watch, zoals ‘Watchparties’ die het mogelijk maakt om als groep te kijken naar content, commentaaropties en interactieve video's zoals spelshows.
Er zijn ook meer opties toegevoegd voor uitgevers om advertenties in video's in te voegen en de prestaties bij te houden. Facebook verdient aan Watch door 45 procent van de opbrengst van advertenties te claimen. Videomakers moeten een minimum aantal weergaven op het platform hebben voordat ze advertenties kunnen invoegen.
Watch nog onbekend
De helft van de volwassen Facebook-gebruikers zegt overigens nog nooit van Watch te hebben gehoord. Dat bleek onlangs uit onderzoek door The Diffusion Group (TDG). Het platform wordt door minder dan een kwart gebruikt van de mensen die wel van Watch heeft gehoord.