19-11-2018, 12:04
The Boring company, het tunnelgraafbedrijf van Elon Musk, heeft zijn eerste tunnel volledig uitgegraven. Dit weekend brak de machine door het laatst overgebleven stukje grond onder Los Angeles. Uiteindelijk moeten elektrische shuttles passagiers door de tunnel vervoeren.
Musk plaatste dit weekend twee korte video's op Twitter waarin te zien is dat de graver aan het uiteinde van de tunnel is gekomen. De tunnel komt uit in de wijk Hawthorne, in Los Angeles, ergens op een stuk privéterrein dat The Boring Company heeft gekocht, aldus Ars Technica. Het begin van het traject is op de parkeerplaats van het SpaceX-hoofdkwartier, eveneens in Hawthorne. De gehele tunnel is tussen de 3 en de 4 kilometer lang. Naar verwachting kan het publiek vanaf 10 december ritjes maken in de tunnel.
Door de tunnel gaan kleine shuttles in een loop over een spoor rijden, met een snelheid van bijna 250 kilometer per uur. Bij een Hyperloop bevat de tunnel een bijna-vacuüm en lopen snelheden op tot rond de 1000km/u. Op- en afstappunten bij deze tunnel moeten zo groot zijn als een enkele parkeerplaats voor een auto. Volgens Musk zullen kaartjes goedkoper zijn dan reizen met de bus.
Naast passagiersshuttles wil Musk ook dat er in de toekomst auto's vervoerd kunnen worden in de tunnels. Daarnaast streeft hij naar het verbeteren van tunnelboortechnologie zodat water-, gas- en elektraleidingen efficiënter en goedkoper aangelegd kunnen worden. De slagzin van het bedrijf is beat the snail, wat doelt op het feit dat dergelijke tunnelgraafwerkzaamheden normaal gesproken letterlijk langzamer gaan dan een slak.
Het eindstation van de tunnel, O'Leary Station, is vernoemd naar een recent overleden werknemer van SpaceX en The Boring Company, aldus Ars Technica. In de toekomst wil Musk dergelijke tunnels aanleggen tussen New York en Washington DC, in Chicago en een langere in Los Angeles.
Musk plaatste dit weekend twee korte video's op Twitter waarin te zien is dat de graver aan het uiteinde van de tunnel is gekomen. De tunnel komt uit in de wijk Hawthorne, in Los Angeles, ergens op een stuk privéterrein dat The Boring Company heeft gekocht, aldus Ars Technica. Het begin van het traject is op de parkeerplaats van het SpaceX-hoofdkwartier, eveneens in Hawthorne. De gehele tunnel is tussen de 3 en de 4 kilometer lang. Naar verwachting kan het publiek vanaf 10 december ritjes maken in de tunnel.
Door de tunnel gaan kleine shuttles in een loop over een spoor rijden, met een snelheid van bijna 250 kilometer per uur. Bij een Hyperloop bevat de tunnel een bijna-vacuüm en lopen snelheden op tot rond de 1000km/u. Op- en afstappunten bij deze tunnel moeten zo groot zijn als een enkele parkeerplaats voor een auto. Volgens Musk zullen kaartjes goedkoper zijn dan reizen met de bus.
Naast passagiersshuttles wil Musk ook dat er in de toekomst auto's vervoerd kunnen worden in de tunnels. Daarnaast streeft hij naar het verbeteren van tunnelboortechnologie zodat water-, gas- en elektraleidingen efficiënter en goedkoper aangelegd kunnen worden. De slagzin van het bedrijf is beat the snail, wat doelt op het feit dat dergelijke tunnelgraafwerkzaamheden normaal gesproken letterlijk langzamer gaan dan een slak.
Het eindstation van de tunnel, O'Leary Station, is vernoemd naar een recent overleden werknemer van SpaceX en The Boring Company, aldus Ars Technica. In de toekomst wil Musk dergelijke tunnels aanleggen tussen New York en Washington DC, in Chicago en een langere in Los Angeles.