22-03-2019, 02:06
Het gebruik van BitTorrent is voor het eerst in jaren weer aan het toenemen. Concreet wil dit zeggen dat we met z’n allen opnieuw aan het illegaal downloaden zijn geslagen. Lange tijd werd gedacht dat door het grote aanbod van legale diensten het illegaal downloaden zou verdwijnen. Nu blijkt dat net door het grote aanbod van streamingsdiensten we terug onze weg vinden naar illegale content.
Omdat er steeds meer streamingdiensten bijkomen met exclusieve films en series, dwingt dit ons om te kiezen. En zoals je wel weet, kiezen is verliezen. Deloitte onderzoekt jaarlijkse de trends op gebied van digitale media. Uit hun recent onderzoek blijkt dat zo’n zevenenveertig procent van de consumenten vindt dat er teveel verschillende diensten zijn of gaan bijkomen. De gemiddelde Amerikaanse consument heeft momenteel een abonnement op drie verschillenden streamingdiensten.
Netflix, HBO, Apple, Hulu, Telenet, Disney plus, Amazon Prime Video, …
Apple en Disney zijn van plan om binnenkort hun eigen videostreamingdienst te introduceren. Volgens onderzoek zal vrijwel elk groot mediabedrijf tegen 2022 een eigen streamingdienst willen lanceren. Want laat het duidelijk zijn: traditionele televisie waar men programma’s onderbreekt zijn niet meer van deze tijd. We zullen binnenkort dus moeten kiezen tussen verschillende betalende diensten. Netflix, HBO, Apple, Hulu, Telenet, Disney plus, Amazon Prime Video: allemaal willen ze ons geld.
Het onderzoek van Deloitte maakt duidelijk dat consumenten wel een keuze willen maken, maar tot op een bepaalde hoogte. Zo’n zevenenvijftig procent van de consumenten zegt dan ook niet gelukkig te zijn als een dienst een serie stopzet of content laat verdwijnen. Zo verliest Netflix momenteel veel content van Marvel, Disney en Fox aan Disney Plus. Het gevolg is duidelijk, door al die Netflix-concurrenten gaan mensen weer meer illegaal downloaden
De streamingdiensten werken momenteel de piraterij juist weer in de hand. Want na jaren van gestage afname groeit het gebruik van BitTorrent weer. Uit het Global Internet Phenomena-rapport van Sandvine blijkt dat consumenten het te duur vinden om toegang te krijgen tot de verschillende legale diensten, dus abonneren ze zich maar op een of twee diensten en downloaden de rest op illegale wijze.
Spotify en Apple
Apple is van plan om op 25 maart een videostreamingdienst te introduceren. Ze hoopt een antwoord te kunnen bieden op de frustraties van de kijkers. Ze willen dan ook niet enkel originele content aanbieden op hun platform. Ze gaan dit combineren met films en series van andere bedrijven, zoals HBO en Starz. Topman Reed Hastings van Netflix liet al weten dat er geen Netflix-series of films op het nieuwe streamingplatform van Apple te zien zal zijn.
Het ziet er dus naar uit dat waar Apple Music in slaagt, het aanbod van de muziekindustrie samen te brengen in één dienst, niet zal lukken voor film en series. Je zou verwachten dat Hollywood een lesje had kunnen leren van de muziekindustrie. Want dankzij Spotify en Apple Music is het zoeken naar illegale muziek serieus afgenomen.
Heeft Netflix geen schrik van de concurrentie?
De topman van Netflix is er heilig van overtuigd dat concurrentie goed is voor Netflix, de consumenten en de gehele filmindustrie. Hij geeft wel toe dat het spannend wordt om met Apple en Disney te moeten concurreren. “Dit zijn fantastische, gigantische bedrijven en ze bezitten ook nog eens een grote oorlogskas… maar we gaan dan ook extra ons best doen met zulke indrukwekkende concurrenten.”
De topman haalt ook aan dat Netflix huidige concurrenten als HBO en Amazon de afgelopen jaren zijn gegroeid maar dat dit weinig invloed had op de groei van Netflix. Volgens hem zijn er nog wel wat nieuwe consumenten die ze kunnen overtuigen. Wanneer die groei ten koste gaat van elkaar en wanneer consumenten er genoeg van krijgen en terug allemaal opzoek gaan op de illegale online markt is nog niet duidelijk. De kans is dus groot dat iedereen op lange termijn verliest.
Omdat er steeds meer streamingdiensten bijkomen met exclusieve films en series, dwingt dit ons om te kiezen. En zoals je wel weet, kiezen is verliezen. Deloitte onderzoekt jaarlijkse de trends op gebied van digitale media. Uit hun recent onderzoek blijkt dat zo’n zevenenveertig procent van de consumenten vindt dat er teveel verschillende diensten zijn of gaan bijkomen. De gemiddelde Amerikaanse consument heeft momenteel een abonnement op drie verschillenden streamingdiensten.
Netflix, HBO, Apple, Hulu, Telenet, Disney plus, Amazon Prime Video, …
Apple en Disney zijn van plan om binnenkort hun eigen videostreamingdienst te introduceren. Volgens onderzoek zal vrijwel elk groot mediabedrijf tegen 2022 een eigen streamingdienst willen lanceren. Want laat het duidelijk zijn: traditionele televisie waar men programma’s onderbreekt zijn niet meer van deze tijd. We zullen binnenkort dus moeten kiezen tussen verschillende betalende diensten. Netflix, HBO, Apple, Hulu, Telenet, Disney plus, Amazon Prime Video: allemaal willen ze ons geld.
Het onderzoek van Deloitte maakt duidelijk dat consumenten wel een keuze willen maken, maar tot op een bepaalde hoogte. Zo’n zevenenvijftig procent van de consumenten zegt dan ook niet gelukkig te zijn als een dienst een serie stopzet of content laat verdwijnen. Zo verliest Netflix momenteel veel content van Marvel, Disney en Fox aan Disney Plus. Het gevolg is duidelijk, door al die Netflix-concurrenten gaan mensen weer meer illegaal downloaden
De streamingdiensten werken momenteel de piraterij juist weer in de hand. Want na jaren van gestage afname groeit het gebruik van BitTorrent weer. Uit het Global Internet Phenomena-rapport van Sandvine blijkt dat consumenten het te duur vinden om toegang te krijgen tot de verschillende legale diensten, dus abonneren ze zich maar op een of twee diensten en downloaden de rest op illegale wijze.
Spotify en Apple
Apple is van plan om op 25 maart een videostreamingdienst te introduceren. Ze hoopt een antwoord te kunnen bieden op de frustraties van de kijkers. Ze willen dan ook niet enkel originele content aanbieden op hun platform. Ze gaan dit combineren met films en series van andere bedrijven, zoals HBO en Starz. Topman Reed Hastings van Netflix liet al weten dat er geen Netflix-series of films op het nieuwe streamingplatform van Apple te zien zal zijn.
Het ziet er dus naar uit dat waar Apple Music in slaagt, het aanbod van de muziekindustrie samen te brengen in één dienst, niet zal lukken voor film en series. Je zou verwachten dat Hollywood een lesje had kunnen leren van de muziekindustrie. Want dankzij Spotify en Apple Music is het zoeken naar illegale muziek serieus afgenomen.
Heeft Netflix geen schrik van de concurrentie?
De topman van Netflix is er heilig van overtuigd dat concurrentie goed is voor Netflix, de consumenten en de gehele filmindustrie. Hij geeft wel toe dat het spannend wordt om met Apple en Disney te moeten concurreren. “Dit zijn fantastische, gigantische bedrijven en ze bezitten ook nog eens een grote oorlogskas… maar we gaan dan ook extra ons best doen met zulke indrukwekkende concurrenten.”
De topman haalt ook aan dat Netflix huidige concurrenten als HBO en Amazon de afgelopen jaren zijn gegroeid maar dat dit weinig invloed had op de groei van Netflix. Volgens hem zijn er nog wel wat nieuwe consumenten die ze kunnen overtuigen. Wanneer die groei ten koste gaat van elkaar en wanneer consumenten er genoeg van krijgen en terug allemaal opzoek gaan op de illegale online markt is nog niet duidelijk. De kans is dus groot dat iedereen op lange termijn verliest.