06-06-2019, 10:23
Gisteren werd bekend dat de opzet en structuur van de publieke omroep, NPO, flink gaat veranderen. Een onderdeel daarvan is het verdwijnen van reclameblokken voor acht uur 's avonds. Eerder werd al gekeken of de NPO geheel reclamevrij moest worden, maar daar verzetten de omroepen zich tegen. Alle online uitingen van de NPO worden wel geheel reclamevrij, zo heeft het kabinet besloten.
Vorige week maakte de STER nog bekend dat het vanaf 1 oktober zou starten met de verkoop van commercials bij de online content van de NPO om zo meer omzet te genereren. Dat gaat nu dus niet meer door. De nieuwe reclameregels kosten de NPO zo'n EUR 60 miljoen aan omzet. Een deel daarvan, EUR 40 miljoen, wordt gecompenseerd door de overheid. De resterende EUR 20 miljoen zullen moeten worden gecompenseerd door bezuinigingen, het binnenhalen van meer leden of overeenkomsten met kabelmaatschappijen.
Andere verdeling omroep budgetten
In de nieuwe plannen voor de NPO wordt ook in een andere verdeling van de omroep budgetten voorzien. Daarbij is het ledenaantal van de omroepen niet meer leidend. Grotere omroepen als de AVRO/TROS zullen met de nieuwe regels een kleiner budget toegewezen krijgen. Kleinere omroepen krijgen daarentegen meer budget. Verder wordt het minimaal aantal leden dat een omroep moet hebben om uitzendtijd te krijgen verlaagd van 150.000 naar 50.000, zo meldt Adformatie.
Vorige week maakte de STER nog bekend dat het vanaf 1 oktober zou starten met de verkoop van commercials bij de online content van de NPO om zo meer omzet te genereren. Dat gaat nu dus niet meer door. De nieuwe reclameregels kosten de NPO zo'n EUR 60 miljoen aan omzet. Een deel daarvan, EUR 40 miljoen, wordt gecompenseerd door de overheid. De resterende EUR 20 miljoen zullen moeten worden gecompenseerd door bezuinigingen, het binnenhalen van meer leden of overeenkomsten met kabelmaatschappijen.
Andere verdeling omroep budgetten
In de nieuwe plannen voor de NPO wordt ook in een andere verdeling van de omroep budgetten voorzien. Daarbij is het ledenaantal van de omroepen niet meer leidend. Grotere omroepen als de AVRO/TROS zullen met de nieuwe regels een kleiner budget toegewezen krijgen. Kleinere omroepen krijgen daarentegen meer budget. Verder wordt het minimaal aantal leden dat een omroep moet hebben om uitzendtijd te krijgen verlaagd van 150.000 naar 50.000, zo meldt Adformatie.