31-07-2019, 12:12
Uit de kwartaalcijfers van Apple over het fiscale derde kwartaal van 2019 blijkt dat Apple een omzet van USD 53,8 miljard heeft gemaakt, een stijging van 1 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2018. Aan de omzetstijging hebben alle productsegmenten van Apple bijgedragen behalve het iPhone-segment. De omzet uit iPhones daalde met 11,8 procent naar USD 26 miljard.
Apple schetst een positieve outlook voor iPhone-verkopen in de komende kwartalen, mede door de geplande introductie van nieuwe iPhone modellen in september. Apple houdt er zelfs rekening mee dat het bedrijf in het fiscale vierde kwartaal een hogere omzet gaat noteren dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Het bedrijf houdt rekening met een omzet van USD 60 miljard tot USD 64 miljard voor het fiscale vierde kwartaal van 2019. Indien Apple erin slaagt de omzet aan de bovenkant van deze bandbreedte uit te laten komen, betekent dat een omzetgroei van 2 procent ten opzichte van vorig jaar.
Omzet per productsegment
De omzet uit de verkoop van iPads is in FQ3 met 8,3 procent gestegen naar USD 5 miljard. De omzet uit Mac-computers steeg 10,7 procent naar USD 5,8 miljard. Het productsegment met wearables, accessoires en home-producten was goed voor een omzetgroei van 48 procent naar USD 5,5 miljard. Het segment 'services' is na iPhones nu het belangrijkste segment voor Apple met een omzet van USD 11,5 miljard, een plus van 12,6 procent ten opzichte van het fiscale derde kwartaal van 2018.
USD 10 miljard winst
Onderaan de streep noteerde Apple een winst van USD 10 miljard, een daling van 12,8 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2018. In het fiscale derde kwartaal van 2018 noteerde Apple nog een winst van USD 11,5 miljard.
Handelsspanningen
De handelsspanningen tussen China en de Verenigde Staten zorgen ook voor druk op de resultaten van Apple. Nadat in het fiscale tweede kwartaal de iPhone-verkopen in China al met 22 procent waren gedaald, noteerde Apple in het fiscale derde kwartaal ook een daling van 4 procent op de Chinese markt.
Apple schetst een positieve outlook voor iPhone-verkopen in de komende kwartalen, mede door de geplande introductie van nieuwe iPhone modellen in september. Apple houdt er zelfs rekening mee dat het bedrijf in het fiscale vierde kwartaal een hogere omzet gaat noteren dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Het bedrijf houdt rekening met een omzet van USD 60 miljard tot USD 64 miljard voor het fiscale vierde kwartaal van 2019. Indien Apple erin slaagt de omzet aan de bovenkant van deze bandbreedte uit te laten komen, betekent dat een omzetgroei van 2 procent ten opzichte van vorig jaar.
Omzet per productsegment
De omzet uit de verkoop van iPads is in FQ3 met 8,3 procent gestegen naar USD 5 miljard. De omzet uit Mac-computers steeg 10,7 procent naar USD 5,8 miljard. Het productsegment met wearables, accessoires en home-producten was goed voor een omzetgroei van 48 procent naar USD 5,5 miljard. Het segment 'services' is na iPhones nu het belangrijkste segment voor Apple met een omzet van USD 11,5 miljard, een plus van 12,6 procent ten opzichte van het fiscale derde kwartaal van 2018.
USD 10 miljard winst
Onderaan de streep noteerde Apple een winst van USD 10 miljard, een daling van 12,8 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2018. In het fiscale derde kwartaal van 2018 noteerde Apple nog een winst van USD 11,5 miljard.
Handelsspanningen
De handelsspanningen tussen China en de Verenigde Staten zorgen ook voor druk op de resultaten van Apple. Nadat in het fiscale tweede kwartaal de iPhone-verkopen in China al met 22 procent waren gedaald, noteerde Apple in het fiscale derde kwartaal ook een daling van 4 procent op de Chinese markt.