11-03-2020, 18:52
De nieuwe tarieven die door Orange België zijn aangekondigd, suggereren dat de operator meer gaat focussen op waarde dan op volume. Uit de laatste cijfers van Telecompaper blijkt dat de Belgische omzet uit mobiele diensten onder druk blijft staan, met een daling van 4,9 procent op jaarbasis tot EUR 696 miljoen in het vierde kwartaal van 2019. Proximus liet de grootste daling van de omzet uit mobiele diensten zien, maar de omzet van Orange daalde ook voor het tweede opeenvolgende kwartaal op jaarbasis.
Orange positioneert zich als de uitdager op de Belgische markt sinds het bedrijf in 2017 startte met zijn vaste breedbandactiviteiten via de kabel. Dit heeft geleid tot klantgroei op de mobiele- en breedbandmarkt, gestuwd door kortingen en dubbele data voor mobiele klanten die hun mobiele aansluiting combineren de Love-abonnementen (vaste aansluiting).
In de nieuwe mobiele Go-abonnementen van Orange is het aanbod van dubbele data verdwenen en de zogenaamde 'Love-korting' is alleen nog beschikbaar voor klanten die duurdere mobiele abonnementen gebruiken, vanaf EUR 30 voor 15 GB per maand. Klanten van Orange zijn gewend geraakt aan grote databundels. Daarom hanteert Orange nu de ‘more for more’ -strategie om klanten te laten betalen voor de grote bundels. Dit volgt op twee opeenvolgende kwartalen van lagere omzet bij de operator.
De omzet uit telefonie daalde 1 procent op jaarbasis bij Orange in Q4, na een daling van 1,7 procent in Q3 2019. Dit was nog steeds minder dan dalingen van 4,1 procent bij Telenet en 8,3 procent bij Proximus in Q4, zo blijkt uit cijfers van Telecompaper.
"De nieuwe prijsstelling van Orange is nog steeds zeer concurrerend in vergelijking met het aanbod van Telenet en Proximus en zou geen significante invloed moeten hebben op de groei van het klantenbestand", aldus Marion ter Welle, senior analist van Telecompaper voor de Belgische markt. "Niettemin zijn alle drie de telecomproviders nu stevig gefocust op het hogere segment van de markt met combinatiepakketten voor vaste en mobiele diensten. Dit kan leiden tot intensievere promotionele activiteiten en verdere druk op de omzet in de komende kwartalen."
Orange positioneert zich als de uitdager op de Belgische markt sinds het bedrijf in 2017 startte met zijn vaste breedbandactiviteiten via de kabel. Dit heeft geleid tot klantgroei op de mobiele- en breedbandmarkt, gestuwd door kortingen en dubbele data voor mobiele klanten die hun mobiele aansluiting combineren de Love-abonnementen (vaste aansluiting).
In de nieuwe mobiele Go-abonnementen van Orange is het aanbod van dubbele data verdwenen en de zogenaamde 'Love-korting' is alleen nog beschikbaar voor klanten die duurdere mobiele abonnementen gebruiken, vanaf EUR 30 voor 15 GB per maand. Klanten van Orange zijn gewend geraakt aan grote databundels. Daarom hanteert Orange nu de ‘more for more’ -strategie om klanten te laten betalen voor de grote bundels. Dit volgt op twee opeenvolgende kwartalen van lagere omzet bij de operator.
De omzet uit telefonie daalde 1 procent op jaarbasis bij Orange in Q4, na een daling van 1,7 procent in Q3 2019. Dit was nog steeds minder dan dalingen van 4,1 procent bij Telenet en 8,3 procent bij Proximus in Q4, zo blijkt uit cijfers van Telecompaper.
"De nieuwe prijsstelling van Orange is nog steeds zeer concurrerend in vergelijking met het aanbod van Telenet en Proximus en zou geen significante invloed moeten hebben op de groei van het klantenbestand", aldus Marion ter Welle, senior analist van Telecompaper voor de Belgische markt. "Niettemin zijn alle drie de telecomproviders nu stevig gefocust op het hogere segment van de markt met combinatiepakketten voor vaste en mobiele diensten. Dit kan leiden tot intensievere promotionele activiteiten en verdere druk op de omzet in de komende kwartalen."