08-05-2020, 16:36
Apple presenteerde midden vorige maand de Apple iPhone SE. Dit is de derde generatie van goedkopere iPhone-modellen sinds Apple met de reeks begon in 2013. De Apple iPhone SE sluit internationaal aan bij consumenten uit opkomende markten met een lager besteedbaar inkomen en adresseert in Nederland een doelgroep van consumenten die anders zou kiezen voor een tweedehands-, refurbished- of uitloopmodel van een iPhone. Door de forse differentiatie in specificaties tussen de iPhone SE en de iPhone 11-reeks, vindt ondanks het grote prijsverschil weinig kannibalisatie plaats, zo laat een analyse van Telecompaper zien. In Nederland verkoopt de iPhone SE traditioneel goed, al zal de installed base van het toestel naar verwachting niet boven de 10 procent van alle iPhones uitkomen. Internationaal is de iPhone SE voor Apple echt een aanjager van de verkoopvolumes.
De Apple iPhone SE is gericht op consumenten die gebruik maken van oude-, tweedehandse- of refurbished iPhones. Dat is een behoorlijk grote groep. Uit recent onderzoek van Telecompaper blijkt dat meer dan de helft van alle Nederlanders (54%) een iPhone model van 3 jaar geleden of ouder heeft (iPhone 7 of ouder).
Wanneer Apple geen iPhone SE uit zou brengen, zou deze groep consumenten voor een volgende aanschaf eerder geneigd zijn te kiezen voor een uitloopmodel, ‘nieuw’ tweedehands of refurbished iPhone, waarmee Apple behalve via dienstenomzet uit bijvoorbeeld de App Store verder geen of beperkte marge maakt op deze doelgroep. Met de iPhone SE trekt Apple derhalve een doelgroep die Apple anders bijna niet rechtstreeks zouden bereiken. Daarbij schiet Apple met de iPhone SE vooral onder de duiven van de tweedehands- en refurbished markt dan onder eigen duiven op de high-end markt. Door dit segment rechtstreeks te bedienen, draait Apple niet alleen meer verkoopvolume, maar haalt ook marge uit een segment waar normaal andere partijen (bijvoorbeeld andere smartphonemerken en aanbieders van refurbished iPhones) marges maken.
Apple schiet onder de duiven van de tweedehands- en refurbished markt
Voor Nederlandse begrippen bevindt de Apple iPhone SE zich desondanks in een 'moeilijk' segment. Sinds invoering van de Wet Financieel Toezicht (WFT) bestaat er een behoorlijke kloof tussen niet gefinancierde toestellen en door operators gefinancierde smartphones. Nederlandse consumenten die hun toestel los in één keer aanschaffen zonder krediet- of afbetalingsregeling, kiezen doorgaans voor goedkopere toestellen tot +/- EUR 350,00. Nederlandse consumenten die wel voor een toestelfinanciering of afbetalingsregeling kiezen, kopen doorgaans een (ultra) high-end smartphone, zoals de nieuwste generatie iPhones.
Wanneer gekeken wordt naar het aandeel van de vorige generatie Apple iPhone SE op het totale iPhone-bezit, is het aandeel nooit verder gekomen dan 7 procent van het totaal aantal iPhones op het hoogtepunt in 2018. De eerste indicaties laten zien dat de nieuwe generatie iPhone SE goed verkoopt. Maar ook voor dit toestel geldt dat het aandeel van dit toestel op het totaal aantal iPhones dat in Nederland in gebruik is (de zogenaamde installed base), niet boven de 10 procent zal komen.
De Apple iPhone SE is gericht op consumenten die gebruik maken van oude-, tweedehandse- of refurbished iPhones. Dat is een behoorlijk grote groep. Uit recent onderzoek van Telecompaper blijkt dat meer dan de helft van alle Nederlanders (54%) een iPhone model van 3 jaar geleden of ouder heeft (iPhone 7 of ouder).
Wanneer Apple geen iPhone SE uit zou brengen, zou deze groep consumenten voor een volgende aanschaf eerder geneigd zijn te kiezen voor een uitloopmodel, ‘nieuw’ tweedehands of refurbished iPhone, waarmee Apple behalve via dienstenomzet uit bijvoorbeeld de App Store verder geen of beperkte marge maakt op deze doelgroep. Met de iPhone SE trekt Apple derhalve een doelgroep die Apple anders bijna niet rechtstreeks zouden bereiken. Daarbij schiet Apple met de iPhone SE vooral onder de duiven van de tweedehands- en refurbished markt dan onder eigen duiven op de high-end markt. Door dit segment rechtstreeks te bedienen, draait Apple niet alleen meer verkoopvolume, maar haalt ook marge uit een segment waar normaal andere partijen (bijvoorbeeld andere smartphonemerken en aanbieders van refurbished iPhones) marges maken.
Apple schiet onder de duiven van de tweedehands- en refurbished markt
Voor Nederlandse begrippen bevindt de Apple iPhone SE zich desondanks in een 'moeilijk' segment. Sinds invoering van de Wet Financieel Toezicht (WFT) bestaat er een behoorlijke kloof tussen niet gefinancierde toestellen en door operators gefinancierde smartphones. Nederlandse consumenten die hun toestel los in één keer aanschaffen zonder krediet- of afbetalingsregeling, kiezen doorgaans voor goedkopere toestellen tot +/- EUR 350,00. Nederlandse consumenten die wel voor een toestelfinanciering of afbetalingsregeling kiezen, kopen doorgaans een (ultra) high-end smartphone, zoals de nieuwste generatie iPhones.
Wanneer gekeken wordt naar het aandeel van de vorige generatie Apple iPhone SE op het totale iPhone-bezit, is het aandeel nooit verder gekomen dan 7 procent van het totaal aantal iPhones op het hoogtepunt in 2018. De eerste indicaties laten zien dat de nieuwe generatie iPhone SE goed verkoopt. Maar ook voor dit toestel geldt dat het aandeel van dit toestel op het totaal aantal iPhones dat in Nederland in gebruik is (de zogenaamde installed base), niet boven de 10 procent zal komen.