13-08-2020, 19:04
(12-08-2020, 22:14)master-magic schreef: ...
Het is niet altijd beter voor meer zenders, kwaliteit word kwantiteit en dat zien we aan de internet stream zenders ook,
Je moet eens kijken naar Amerikaanse zenders, daar is 5 min een programma bezig en is al reclame en om de 20 min reclame.
Als jullie dit hier ook willen, have fun dan ;-)
Het gaat er niet om wat ik wil, ik stel alleen vast dat in andere markten dan Vlaanderen, er een nieuw type lineaire zender opkomt. En dat is heel snel gegaan. Stirr bvb is een onderdeel van de Sinclair Broadcast Group en gestart in januari 2019. Deze hebben in de VS in verschillende markten gewone lineaire ether zenders, soms in affiliatie met één van de grote 4 netwerken. Daarnaast hebben ze subzenders zoals Antena TV, Retro TV die ook gewoon over de ether uitzenden. Daarmee bereiken ze een iets ouder publiek. Maar door het oprichten van Stirr met lineaire zenders (er zijn er een hondertal, bereiken ze een jong(er) publiek. Via doorgedreven data analyse, zoeken ze de content, ook al is die al ouder, die deze jongeren toch aanspreken. Redbox Free Live TV is maar gestart in februari 2020. Meteen gestart met een 30-tal lineaire internetzenders.
Filmrise is een bedrijf dat heel veel rechten bezit op films en TV series, vaak uit de oude doos. Zij zijn er ingeslaagd om door die lineaire zenders bepaalde oude series weer hip te laten worden bij jongeren. Denk maar aan het onlangs gelanceerde Unsolved Mysteries op Netflix. Dat is er gekomen omdat Filmrise de oude serie weer hip heeft gemaakt door lineaire internetzenders. Een 24uurs Unsolved Mysteries kanaal vind je op verschillende platformen (Pluto TV, Xumo, Stirr, Redbox etc.) Als je trouwens eens een kijkje wil nemen op die platformen, dan zal je wel een VPN nodig hebben.
Hier vind je in elk geval een interessant artikel over hoe die lineaire zenders opgebouwd worden en in een platform gemixt worden met on demand aanbod: https://decider.com/2020/07/30/classic-t...se-imdbtv/
Als je kijkt naar trends, dan zie je ook dat "de jeugd", "de jongeren" geen eenduidige groep zijn. Daar zit veel schakering in en die willen allemaal entertainment die hen boeit. Er is een hele groep jongeren die kicken op alles wat analoog is. Ze zoeken VHS tapes met oude uitzendingen, ze willen audio cassettes. De vinyl plaat is niet alleen populair bij hipsters. Alles uit de jaren 80 is populair. Ze zien de kledij en de gadgets van toen en ze willen ze. En zoals met vele media: elke keer als er iets nieuws is, denkt men dat het oude zal verdrongen worden. Dat is heel uitzonderlijk zo. Vaak blijven ze naast elkaar bestaan. De radio is niet verdwenen door de podcasts, de spotifies en deezers. Video didn't kill the radio star. Rakuten VIKI richt zich dan weer op de liefhebbers van aziatische TV en film. Dat is een heel aparte beeldcultuur. VIKI is een AVOD en je kan de reclame vermijden door een premium abonnement te nemen. Vele series zijn trouwens ook in het Nederlands ondertiteld. En er is een grote groep die ook graag naar nieuwe dingen kijkt. Door de nieuwe streamers, merkt men trouwens dat in de VS de interessen en niet Engelstalig drama groter wordt.
Lineaire zenders zullen voorlopig blijven bestaan, maar evolueren. Door ze via het internet uit te zenden is het ook vrij makkelijk om de reclame die sommigen nodig hebben om te overleven, zeer specifiek te richten op de kijker van de stream. Niet iedereen heeft geld genoeg om 10 abonnementen af te sluiten. Dat is ook de reden dat de AVOD services overal opduiken en dat de van oorsprong niche spelers zoals Pluto TV, Xumo en Tubi door de grote Amerikaanse TV netwerken zijn gekocht (resp. CBSViacom, Comcast en Fox Broadcasting Company). Xumo heeft Comcast inzichten gegeven via data waardoor ze Peacock hebben vormgegeven met zowel lineaire zenders, AVOD en premium aanbod). Ook Videoland in Nederland heeft zijn abonnementen structuur aangepast. Er is nu ook een goedkopere tier met reclame. De RTL streamingplatformen doen het trouwens heel goed qua inkomsten. Dat compenseert de mindere resultaten van hun huidige (ether/kabel)zenders. Het is een kwestie van experimenteren en zien wat er werkt. De streams van hun ether/kabelzenders via Videoland gaan hen trouwens inzichten geven in wie naar wat kijkt, dat de digitiale kabel of IPTV nu niet geeft omdat de date niet in eigen beheer is. Daarmee zullen ze hun lineaire zenders wel terug op pas krijgen, weliswaar anders dan wat we nu kennen en misschien ook met wat minder zenders.
Interessante artikels over de opkomst van AVOD diensten:
https://tbivision.com/2020/05/05/europea...s-incomes/
https://www.spglobal.com/marketintellige...s-57902271
Fox News, de conservatieve nieuwszender uit de VS, zal volgend jaar een lineaire streamingdienst uitrollen in verschillende interantionale markten en betalend.
En Telenet volgt met Streamz eigenlijk een beetje wat Comcast in de VS doet, niet alleen een internet en tv-provider zijn, maar ook een content producent voor zowel een SVOD, een AVOD en lineaire zenders (Play 4 tot 7) die ze allemaal in eigen beheer hebben. Een diversificatie van de inkomstenbronnen, dus.
Wat mij betreft, blijft het dus allemaal boeiend om te zien hoe de media evolueert. Hoe ze publiek zoeken en uiteindelijk wel vinden. Dat er verliezers zullen zijn, dat is altijd zo. Maar stilstaan is ook achteruitgaan. Dus bring it on!
Proximusklant in Brussel met Netflix, Amazon Prime Video
*** https://www.queerflix.net/ | gratis LGBT films en series
*** http://frietievie.wixsite.com/frietv | streamingdiensten in België
*** https://www.queerflix.net/ | gratis LGBT films en series
*** http://frietievie.wixsite.com/frietv | streamingdiensten in België