01-12-2020, 20:44
Wat al langere tijd werd verwacht, is nu door Disney Benelux bevestigd. Betaalzender FOX Sports gaat vanaf 1 januari onder de naam ESPN verder.
De naamwijziging heeft te maken met de verkoop van het meerderheidsbelang in Eredivisie Media & Marketing CV aan The Walt Disney Company. Het Amerikaanse mediabedrijf verkocht alle tv-activiteiten in Nederland – en veel andere landen in de wereld - in 2019 aan The Walt Disney Company. Daarbij werd overeengekomen dat merknamen zoals FOX Sports nog enige tijd gebruikt mochten worden. Deze periode loopt bijna af. Hierdoor gaat Disney in Nederland – maar ook in andere landen – de gekochte sportkanalen omvormen van FOX Sports naar de eigen sportmerknaam ESPN. In Nederland valt FOX Sports – en dus het toekomstige ESPN – onder het bedrijf Eredivisie Media & Marketing CV waarin The Walt Disney Company een meerderheidsbelang van 51 procent heeft.
Nieuwe naam ESPN geen verrassing
Dat FOX Sports wordt omgedoopt tot ESPN komt niet als volslagen verrassing. In de zomer kwam The Walt Disney Company als eerste met een bericht naar buiten dat het vanaf 2021 gefaseerd in diverse landen FOX Sports naar ESPN ging omzetten, het zogenaamde rebranden. Weer enkele weken later kwam de goed ingelichte sportmarketeer Chris Woerts in het voetbaldiscussieprogramma Veronica Inside op tv-zender Veronica met de melding dat in Nederland de omzetting op 1 januari 2021 zou plaatsvinden. Eredivisie Media & Marketing CV en Disney Benelux wilden op dat moment geen inhoudelijke reactie geven.
Alles blijft hetzelfde
Voor abonnees van distributeurs die FOX Sports op dit moment aanbieden, verandert er eigenlijk niets. Bij onder meer Canal Digitaal blijft voor klanten het FOX Sports-abonnement na 1 januari gewoon doorlopen. Distributeurs hoeven ook niet met Eredivisie Media & Marketing CV aan tafel voor een nieuwe distributieovereenkomst. Ook de vertrouwde stemmen van commentatoren en de bekende gezichten van presentators en analisten bij ESPN blijven hetzelfde als bij FOX Sports. Het enige waar de kijker vanaf 1 januari mee te maken krijgt, is een totaal nieuwe vormgeving waarbij de prominente kleur blauw wordt ingeruild voor het rood van ESPN.
De naamwijziging heeft te maken met de verkoop van het meerderheidsbelang in Eredivisie Media & Marketing CV aan The Walt Disney Company. Het Amerikaanse mediabedrijf verkocht alle tv-activiteiten in Nederland – en veel andere landen in de wereld - in 2019 aan The Walt Disney Company. Daarbij werd overeengekomen dat merknamen zoals FOX Sports nog enige tijd gebruikt mochten worden. Deze periode loopt bijna af. Hierdoor gaat Disney in Nederland – maar ook in andere landen – de gekochte sportkanalen omvormen van FOX Sports naar de eigen sportmerknaam ESPN. In Nederland valt FOX Sports – en dus het toekomstige ESPN – onder het bedrijf Eredivisie Media & Marketing CV waarin The Walt Disney Company een meerderheidsbelang van 51 procent heeft.
Nieuwe naam ESPN geen verrassing
Dat FOX Sports wordt omgedoopt tot ESPN komt niet als volslagen verrassing. In de zomer kwam The Walt Disney Company als eerste met een bericht naar buiten dat het vanaf 2021 gefaseerd in diverse landen FOX Sports naar ESPN ging omzetten, het zogenaamde rebranden. Weer enkele weken later kwam de goed ingelichte sportmarketeer Chris Woerts in het voetbaldiscussieprogramma Veronica Inside op tv-zender Veronica met de melding dat in Nederland de omzetting op 1 januari 2021 zou plaatsvinden. Eredivisie Media & Marketing CV en Disney Benelux wilden op dat moment geen inhoudelijke reactie geven.
Alles blijft hetzelfde
Voor abonnees van distributeurs die FOX Sports op dit moment aanbieden, verandert er eigenlijk niets. Bij onder meer Canal Digitaal blijft voor klanten het FOX Sports-abonnement na 1 januari gewoon doorlopen. Distributeurs hoeven ook niet met Eredivisie Media & Marketing CV aan tafel voor een nieuwe distributieovereenkomst. Ook de vertrouwde stemmen van commentatoren en de bekende gezichten van presentators en analisten bij ESPN blijven hetzelfde als bij FOX Sports. Het enige waar de kijker vanaf 1 januari mee te maken krijgt, is een totaal nieuwe vormgeving waarbij de prominente kleur blauw wordt ingeruild voor het rood van ESPN.