18-02-2022, 15:00
Proximus meldt dat de cijfers over het vierde kwartaal en het hele jaar in lijn zijn met de verwachtingen, na een commercieel sterk Q4. De groei in het vierde kwartaal was 53.000 extra mobiele postpaidkaarten, 15.000 extra internet- en 14.000 extra tv-abonnementen. Het bedrijf herhaalt de doelstellingen voor het lopende jaar.
De kwartaalomzet van de groep kwam op EUR 1,441 miljard, een groei van 3,8 procent op jaarbasis. Het bedrijfsresultaat van EUR 900 miljoen steeg vrijwel niet. De onderliggende groepsebitda daalde 3,5 procent tot EUR 409 miljoen of 28,4 procent van de omzet. De nettowinst was EUR 87 miljoen (-23,3%).
De thuismarkten, exclusief BICS en Telesign dus, zagen een 2,4 procent omzetstijging tot EUR 1,132 miljard en een groepsebitda (onderliggend) van EUR 382 miljoen. De omzet van de Consumer-unit steeg met 2,7 procent, met meer convergentie maar minder vaste telefonie. De omzet van de Enterprise-unit steeg met 1,9 procent, vooral dankzij de hogere omzet uit mobiele en ICT-diensten.
Bij BICS steeg de kwartaalomzet 9 procent naar EUR 259 miljoen, bij Telesign met 15,1 procent naar EUR 87 miljoen. Telesign krijgt in het tweede kwartaal een beursnotering. BICS heeft in Q4 een overname gedaan.
Dividend EUR 1,20 bruto per aandeel
Over heel 2021 kwam de groepsomzet op EUR 5,578 miljard (+1,8%). Proximus spreekt van een stevige genormaliseerde vrije kasstroom van EUR 376 miljoen over het volledige jaar 2021, rekening houdend met aanzienlijke fiberinvesteringen.
Voor 2022 zullen de onderliggende omzet (excl. terminals) en de ebitda op de thuismarkten naar verwachting tot 1 procent groei kennen, terwijl de groepsebitda naar verwachting met ongeveer -1 procent zal dalen. De Raad van Bestuur stelt een brutodividend voor van EUR 1,20 per aandeel, waarvan EUR 0,70 wordt uitgekeerd in april 2022.
In het Consumer-segment bleven de aanbiedingen met een hogere waarde succesvol: de convergente basis groeide met 18.000 klanten aan tot een totaal van 1.192.000, +6,1 procent op jaarbasis. In het vierde kwartaal groeide het aantal Flex-abonnementen met 93.000 naar 832.000. Vaste telefonie daalde met 36.000 lijnen.
Glasvezel op 830.000 adressen
Exclusief spectrum en voetbaluitzendrechten kwam de capex van de Proximus Groep in het vierde kwartaal van 2021 uit op EUR 467 miljoen, wat het totaal voor 2021 op EUR 1,203 miljard bracht. De investeringen in gigabit fiber waren goed voor 31 procent van de totale capex.
Inmiddels zitten 123.000 huishoudens op glasvezel. De dekking van glasvezel groeide door tot bijna 830.000 adressen, of bijna 14 procent van de huizen en bedrijfspanden. Het wil de aanleg versnellen tot 10 procentpunt per jaar.
De kwartaalomzet van de groep kwam op EUR 1,441 miljard, een groei van 3,8 procent op jaarbasis. Het bedrijfsresultaat van EUR 900 miljoen steeg vrijwel niet. De onderliggende groepsebitda daalde 3,5 procent tot EUR 409 miljoen of 28,4 procent van de omzet. De nettowinst was EUR 87 miljoen (-23,3%).
De thuismarkten, exclusief BICS en Telesign dus, zagen een 2,4 procent omzetstijging tot EUR 1,132 miljard en een groepsebitda (onderliggend) van EUR 382 miljoen. De omzet van de Consumer-unit steeg met 2,7 procent, met meer convergentie maar minder vaste telefonie. De omzet van de Enterprise-unit steeg met 1,9 procent, vooral dankzij de hogere omzet uit mobiele en ICT-diensten.
Bij BICS steeg de kwartaalomzet 9 procent naar EUR 259 miljoen, bij Telesign met 15,1 procent naar EUR 87 miljoen. Telesign krijgt in het tweede kwartaal een beursnotering. BICS heeft in Q4 een overname gedaan.
Dividend EUR 1,20 bruto per aandeel
Over heel 2021 kwam de groepsomzet op EUR 5,578 miljard (+1,8%). Proximus spreekt van een stevige genormaliseerde vrije kasstroom van EUR 376 miljoen over het volledige jaar 2021, rekening houdend met aanzienlijke fiberinvesteringen.
Voor 2022 zullen de onderliggende omzet (excl. terminals) en de ebitda op de thuismarkten naar verwachting tot 1 procent groei kennen, terwijl de groepsebitda naar verwachting met ongeveer -1 procent zal dalen. De Raad van Bestuur stelt een brutodividend voor van EUR 1,20 per aandeel, waarvan EUR 0,70 wordt uitgekeerd in april 2022.
In het Consumer-segment bleven de aanbiedingen met een hogere waarde succesvol: de convergente basis groeide met 18.000 klanten aan tot een totaal van 1.192.000, +6,1 procent op jaarbasis. In het vierde kwartaal groeide het aantal Flex-abonnementen met 93.000 naar 832.000. Vaste telefonie daalde met 36.000 lijnen.
Glasvezel op 830.000 adressen
Exclusief spectrum en voetbaluitzendrechten kwam de capex van de Proximus Groep in het vierde kwartaal van 2021 uit op EUR 467 miljoen, wat het totaal voor 2021 op EUR 1,203 miljard bracht. De investeringen in gigabit fiber waren goed voor 31 procent van de totale capex.
Inmiddels zitten 123.000 huishoudens op glasvezel. De dekking van glasvezel groeide door tot bijna 830.000 adressen, of bijna 14 procent van de huizen en bedrijfspanden. Het wil de aanleg versnellen tot 10 procentpunt per jaar.