12-09-2013, 20:49
Als het aan Netflix-ceo Reed Hastings ligt, heeft een derde van de Nederlandse huishoudens over vijf tot tien jaar een Netflix-abonnement. Dat zegt hij in een interview met Tweakers. "Dat kunnen we voor elkaar krijgen als het aanbod goed genoeg is", aldus Hastings.
Hastings, die in Nederland was voor de introductie van Netflix, wil niet zeggen hoeveel abonnees hij hoopt dat de Nederlandse tak van de videostreamingdienst in het eerste jaar binnenhaalt. "In het eerste jaar zijn we vooral gericht op onze reputatie", aldus de ceo. "We willen dat onze gebruikers tevreden zijn, dat het streamen goed werkt en het beeld een hoge resolutie heeft, de klantenservice goed is en de betalingen correct verlopen", stelt Hastings, die in 1997 een van de oprichters van de videostreamingdienst was.
De Netflix-ceo hoopt echter wel dat de dienst uiteindelijk net zo succesvol als in de Verenigde Staten wordt. "In de Verenigde Staten heeft een op de drie huishoudens een Netflix-abonnement", zegt Hastings. "We zouden zo'n succes in Nederland over vijf tot tien jaar ook willen bereiken." Volgens Hastings lukt de dienst dat als het aanbod goed genoeg is, de dienst goed werkt en de prijs laag is.
Over het aanbod wordt al geklaagd, bijvoorbeeld op sociale media: volgens een deel van de gebruikers staan er te weinig films en series op Netflix. Hastings: "We zijn continu aan het uitbreiden. Er staat meer content op Netflix dan je in je leven kunt kijken, maar we voegen steeds meer toe. Als we naar een nieuw land uitbreiden, beginnen we met een klein aanbod en maken we dat beter en beter."
Hastings zegt dat Netflix voor een uitrol naar Nederland heeft gekozen vanwege de infrastructuur en het feit dat Nederlanders al veel internetvideo kijken. Hij denkt niet dat Netflix usenet en bittorrent kan vervangen. "Dat proberen we ook niet", zegt hij. Volgens hem kan Netflix downloaders echter wel verleiden, omdat streamen een stuk gebruikersvriendelijker zou zijn dan het downloaden via bittorrent of usenet.
Hastings, die in Nederland was voor de introductie van Netflix, wil niet zeggen hoeveel abonnees hij hoopt dat de Nederlandse tak van de videostreamingdienst in het eerste jaar binnenhaalt. "In het eerste jaar zijn we vooral gericht op onze reputatie", aldus de ceo. "We willen dat onze gebruikers tevreden zijn, dat het streamen goed werkt en het beeld een hoge resolutie heeft, de klantenservice goed is en de betalingen correct verlopen", stelt Hastings, die in 1997 een van de oprichters van de videostreamingdienst was.
De Netflix-ceo hoopt echter wel dat de dienst uiteindelijk net zo succesvol als in de Verenigde Staten wordt. "In de Verenigde Staten heeft een op de drie huishoudens een Netflix-abonnement", zegt Hastings. "We zouden zo'n succes in Nederland over vijf tot tien jaar ook willen bereiken." Volgens Hastings lukt de dienst dat als het aanbod goed genoeg is, de dienst goed werkt en de prijs laag is.
Over het aanbod wordt al geklaagd, bijvoorbeeld op sociale media: volgens een deel van de gebruikers staan er te weinig films en series op Netflix. Hastings: "We zijn continu aan het uitbreiden. Er staat meer content op Netflix dan je in je leven kunt kijken, maar we voegen steeds meer toe. Als we naar een nieuw land uitbreiden, beginnen we met een klein aanbod en maken we dat beter en beter."
Hastings zegt dat Netflix voor een uitrol naar Nederland heeft gekozen vanwege de infrastructuur en het feit dat Nederlanders al veel internetvideo kijken. Hij denkt niet dat Netflix usenet en bittorrent kan vervangen. "Dat proberen we ook niet", zegt hij. Volgens hem kan Netflix downloaders echter wel verleiden, omdat streamen een stuk gebruikersvriendelijker zou zijn dan het downloaden via bittorrent of usenet.