18-02-2014, 17:26
De Belg kijkt steeds meer digitaal naar video’s. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van sectorfederatie van videoproducenten en -ditributeurs BEA Video. De omzet van digitale platformen is in 2013 met bijna 30 procent gestegen in vergelijking met 2012 en met 267 miljoen euro even groot als die van de dvd- en Blu-ray-markt.
Het succes van (S)VOD- of subscription video on demand-diensten en downloadplatformen en het stijgende gebruik van tablets is het gevolg van het veranderende kijkgedrag van de consument.
‘De consument wil een film, een tv-serie of een documentaire zien waar, wanneer en hoe hij wil. De resultaten van 2013 tonen aan dat het aanbod van video home entertainment zich aanpast aan de nieuwe consumptiegewoonten. In 2014 is het dan ook meer dan waarschijnlijk dat de videomarkt in België opnieuw met een structurele groei aanknoopt’, zegt Olivier Maeterlinck, directeur van BEA Video.
In 2013 werden 11,4 miljoen dvd’s en Blu-rays verkocht in België, een daling van 16,3 procent in vergelijking met 2012, maar toch blijven fysieke videoformaten met een aandeel van 54 procent het belangrijkste segment van de Belgische markt.
Ook voor de Vlaamse film was 2013 een succesjaar. Zowel het voor de Oscars genomineerde ‘The Broken Circle Breakdown’ (op de 6de plaats ) als de K3-film ‘Bengeltjes’ (op 7) prijken in de top 10 van best verkochte video op Blu-Ray en dvd. De bestverkochte video is ‘The Hobbit, an unexpected journey’, gevolgd door de James Bond-film ‘Skyfall’ en ‘The Twilight Saga: breaking dawn, part two’.
ds
Het succes van (S)VOD- of subscription video on demand-diensten en downloadplatformen en het stijgende gebruik van tablets is het gevolg van het veranderende kijkgedrag van de consument.
‘De consument wil een film, een tv-serie of een documentaire zien waar, wanneer en hoe hij wil. De resultaten van 2013 tonen aan dat het aanbod van video home entertainment zich aanpast aan de nieuwe consumptiegewoonten. In 2014 is het dan ook meer dan waarschijnlijk dat de videomarkt in België opnieuw met een structurele groei aanknoopt’, zegt Olivier Maeterlinck, directeur van BEA Video.
In 2013 werden 11,4 miljoen dvd’s en Blu-rays verkocht in België, een daling van 16,3 procent in vergelijking met 2012, maar toch blijven fysieke videoformaten met een aandeel van 54 procent het belangrijkste segment van de Belgische markt.
Ook voor de Vlaamse film was 2013 een succesjaar. Zowel het voor de Oscars genomineerde ‘The Broken Circle Breakdown’ (op de 6de plaats ) als de K3-film ‘Bengeltjes’ (op 7) prijken in de top 10 van best verkochte video op Blu-Ray en dvd. De bestverkochte video is ‘The Hobbit, an unexpected journey’, gevolgd door de James Bond-film ‘Skyfall’ en ‘The Twilight Saga: breaking dawn, part two’.
ds