14-03-2014, 23:43
Tv-app Stievie kan bijna tienduizend Vlamingen bekoren
Drie maanden na de lancering betalen er bijna 10.000 mensen voor Stievie. Niet veel, maar volgens de zenders scoort de dienst daarmee volgens de verwachtingen.
De programma's van tien Vlaamse zenders live bekijken op de tablet of smartphone en de programma's van de voorbije week terug opvragen. Met het begin december gelanceerde Stievie wilden de Vlaamse zenders inspelen op het veranderende kijkgedrag van veel kijkers die hun favoriete programma's willen bekijken op het moment dat het hen best past. Voor tien euro per maand kun je de dienst gebruiken.
Drie maanden later hebben al bijna 10.000 Vlamingen een abonnement genomen op het mobiele televisieplatform, geven verschillende bronnen aan. Bij Stievie, dat volledig in handen is van Medialaan (VTM, 2BE, Jim, vtmkzoom) willen ze geen commentaar geven op de cijfers. "We zullen eind deze maand communiceren over de eerste cijfers en over hoe de mensen Stievie gebruiken."
Iets minder dan tienduizend betalende abonnees lijkt op het eerste gezicht geen succes. Voor de commerciële lancering van Stievie konden 10.000 mensen de dienst al enkele maanden testen, en dat leverde prima resultaten op. 84 procent van het testpanel zei toen zelfs bereid te zijn te betalen voor Stievie. Het verschil tussen iets zeggen in een enquête en iets echt doen blijkt ook hier echter groot.
Reclamecampagne
Toch geven verschillende betrokkenen bij de zenders aan dat de verkoopcijfers in de lijn der verwachtingen liggen. Stievie is immers een compleet nieuw product en het vergt nogal wat uitlegwerk om de mensen duidelijk te maken wat ze met de dienst kunnen doen. "Bij zo'n nieuwe dienst weet je op voorhand dat je moet bouwen. Je moet nieuwe gebruikers één voor één binnenhalen." Ook Base heeft bijvoorbeeld alle moeite van de wereld om abonnees te werven voor Snow. Na een jaar telt dat tv-platform 25.000 klanten.
Stievie pakte de voorbije maanden uit met grootse reclamecampagnes waarbij iedereen de dienst twee weken gratis kan uitproberen. Van die gratis testers schakelen er ook voldoende over naar een betalend abonnement. En eens ze betaald hebben, blijven ze Stievie druk gebruiken. "Dat geeft hoop dat ze hun abonnement ook zullen vernieuwen."
Knelpunten
Toch blijft Stievie met enkele serieuze knelpunten zitten om echt door te breken. Tien euro per maand betalen is niet min en blijft voor veel mensen een struikelblok. Een goedkopere versie met iets minder toeters en bellen zou daar een oplossing kunnen bieden.
Bovendien kun je nog steeds niet alle programma's herbekijken omdat Stievie daar de rechten niet voor bezit. Voor de Vlaamse programma's is dat zelden een probleem, maar de Amerikaanse studio's zijn nog steeds niet happig om in het verhaal mee te stappen. Dat levert flink wat grijze vlakken op in de programmagids.
niet voor niets dat vtm niet goed overeenkomt met telenet : als zij ook weten dat telenet met hunne rex en rio op een vergelijkbare termijn : er 67.000 abonnees hebben
Drie maanden na de lancering betalen er bijna 10.000 mensen voor Stievie. Niet veel, maar volgens de zenders scoort de dienst daarmee volgens de verwachtingen.
De programma's van tien Vlaamse zenders live bekijken op de tablet of smartphone en de programma's van de voorbije week terug opvragen. Met het begin december gelanceerde Stievie wilden de Vlaamse zenders inspelen op het veranderende kijkgedrag van veel kijkers die hun favoriete programma's willen bekijken op het moment dat het hen best past. Voor tien euro per maand kun je de dienst gebruiken.
Drie maanden later hebben al bijna 10.000 Vlamingen een abonnement genomen op het mobiele televisieplatform, geven verschillende bronnen aan. Bij Stievie, dat volledig in handen is van Medialaan (VTM, 2BE, Jim, vtmkzoom) willen ze geen commentaar geven op de cijfers. "We zullen eind deze maand communiceren over de eerste cijfers en over hoe de mensen Stievie gebruiken."
Iets minder dan tienduizend betalende abonnees lijkt op het eerste gezicht geen succes. Voor de commerciële lancering van Stievie konden 10.000 mensen de dienst al enkele maanden testen, en dat leverde prima resultaten op. 84 procent van het testpanel zei toen zelfs bereid te zijn te betalen voor Stievie. Het verschil tussen iets zeggen in een enquête en iets echt doen blijkt ook hier echter groot.
Reclamecampagne
Toch geven verschillende betrokkenen bij de zenders aan dat de verkoopcijfers in de lijn der verwachtingen liggen. Stievie is immers een compleet nieuw product en het vergt nogal wat uitlegwerk om de mensen duidelijk te maken wat ze met de dienst kunnen doen. "Bij zo'n nieuwe dienst weet je op voorhand dat je moet bouwen. Je moet nieuwe gebruikers één voor één binnenhalen." Ook Base heeft bijvoorbeeld alle moeite van de wereld om abonnees te werven voor Snow. Na een jaar telt dat tv-platform 25.000 klanten.
Stievie pakte de voorbije maanden uit met grootse reclamecampagnes waarbij iedereen de dienst twee weken gratis kan uitproberen. Van die gratis testers schakelen er ook voldoende over naar een betalend abonnement. En eens ze betaald hebben, blijven ze Stievie druk gebruiken. "Dat geeft hoop dat ze hun abonnement ook zullen vernieuwen."
Knelpunten
Toch blijft Stievie met enkele serieuze knelpunten zitten om echt door te breken. Tien euro per maand betalen is niet min en blijft voor veel mensen een struikelblok. Een goedkopere versie met iets minder toeters en bellen zou daar een oplossing kunnen bieden.
Bovendien kun je nog steeds niet alle programma's herbekijken omdat Stievie daar de rechten niet voor bezit. Voor de Vlaamse programma's is dat zelden een probleem, maar de Amerikaanse studio's zijn nog steeds niet happig om in het verhaal mee te stappen. Dat levert flink wat grijze vlakken op in de programmagids.
niet voor niets dat vtm niet goed overeenkomt met telenet : als zij ook weten dat telenet met hunne rex en rio op een vergelijkbare termijn : er 67.000 abonnees hebben