29-07-2014, 21:43
De Lijn rust alle Antwerpse bus- en tramhaltes uit met QR-codes
Reizigers van De Lijn zullen tegen midden september in de hele provincie Antwerpen in real-time reisinformatie kunnen opzoeken via een QR-code aan elk van de 6.000 bus- en tramhaltes.
Sinds mei liep er in Antwerpen een kleinschalig testproject met QR-codes aan tramhaltes van De Lijn, waarmee gebruikers real-time informatie over de doorkomst- en wachttijden van de trams konden verkrijgen. Nu worden alle 6.000 bus- en tramhaltes in de hele provincie ermee uitgerust, meldt De Lijn.
Een QR-code is een tweedimensionale streepjescode die je met de camera van je smartphone kunt inscannen, waarna je naar bepaalde websites geleid wordt. In mei rustte De Lijn 350 Antwerpse tramhaltes met zulke codes uit in het kader van het marketingproject 'Antwerpen Tramstad’. Op die manier konden reizigers meteen opzoeken wanneer hun volgende tram eraan kwam.
Uit de resultaten bleek dat reizigers de QR-codes veel gebruiken en er tevreden over zijn, aldus de Vlaamse vervoersmaatschappij. "In mei werden de QR-codes aan de tramhaltes 3.510 keer gebruikt. In juni steeg dat tot 4.956 bezoeken, of 41 procent meer. En het aantal gebruikers blijft stijgen", zegt Antwerps directeur Tom Meeuws.
In juli werden voorlopig al 10.900 opzoekingen uitgevoerd. "Daarom rusten we tegen medio september alle 6.000 Antwerpse bushaltes uit met een QR-code", aldus Meeuws.
Een verdere uitrol in Vlaanderen?
Een externe enquête heeft aangetoond dat er nood is aan real-time informatie bij haltes, aldus De Lijn. "We gaan nu vooral kijken of de mensen de codes gaan blijven gebruiken. Daarna kan het bijvoorbeeld verder uitgerold worden in Vlaanderen", stelt Antwerps communicatiedirecteur Marc Deschuyter.
Volgens Deschuyter heeft deze "bijkomende service" overigens geen gevolgen voor andere manieren van kennisgeven, zoals folders of fysieke borden aan haltes.
Reizigers van De Lijn zullen tegen midden september in de hele provincie Antwerpen in real-time reisinformatie kunnen opzoeken via een QR-code aan elk van de 6.000 bus- en tramhaltes.
Sinds mei liep er in Antwerpen een kleinschalig testproject met QR-codes aan tramhaltes van De Lijn, waarmee gebruikers real-time informatie over de doorkomst- en wachttijden van de trams konden verkrijgen. Nu worden alle 6.000 bus- en tramhaltes in de hele provincie ermee uitgerust, meldt De Lijn.
Een QR-code is een tweedimensionale streepjescode die je met de camera van je smartphone kunt inscannen, waarna je naar bepaalde websites geleid wordt. In mei rustte De Lijn 350 Antwerpse tramhaltes met zulke codes uit in het kader van het marketingproject 'Antwerpen Tramstad’. Op die manier konden reizigers meteen opzoeken wanneer hun volgende tram eraan kwam.
Uit de resultaten bleek dat reizigers de QR-codes veel gebruiken en er tevreden over zijn, aldus de Vlaamse vervoersmaatschappij. "In mei werden de QR-codes aan de tramhaltes 3.510 keer gebruikt. In juni steeg dat tot 4.956 bezoeken, of 41 procent meer. En het aantal gebruikers blijft stijgen", zegt Antwerps directeur Tom Meeuws.
In juli werden voorlopig al 10.900 opzoekingen uitgevoerd. "Daarom rusten we tegen medio september alle 6.000 Antwerpse bushaltes uit met een QR-code", aldus Meeuws.
Een verdere uitrol in Vlaanderen?
Een externe enquête heeft aangetoond dat er nood is aan real-time informatie bij haltes, aldus De Lijn. "We gaan nu vooral kijken of de mensen de codes gaan blijven gebruiken. Daarna kan het bijvoorbeeld verder uitgerold worden in Vlaanderen", stelt Antwerps communicatiedirecteur Marc Deschuyter.
Volgens Deschuyter heeft deze "bijkomende service" overigens geen gevolgen voor andere manieren van kennisgeven, zoals folders of fysieke borden aan haltes.