10-08-2014, 10:06
NPO MAAKT VIA HBBTV RECLAME VOOR NLZIET
De Nederlandse publieke omroep (NPO) heeft geheel onverwacht haar HbbTV-omgeving ingezet om reclame voor het betaalplatform NLziet te maken. Dit tot ergernis van sommige kijkers. Temeer omdat NLziet onderdeel NPO Plus niet op elke HbbTV bruikbaar is.
Wie in het bezit is van een voor HbbTV geschikte televisie of tv-decoder en daarnaast tv-diensten afneemt bij een aanbieder die HbbTV via het eigen netwerk aanbiedt, krijgt bij zappen naar de tv-zenders Nederland 1, Nederland 2 en Nederland 3 ongevraagd een pop-up in het beeld. Boven kleine rode knop-melding die standaard in beeld komt, krijgt men nu een veel grotere afbeelding in het beeld waarin HbbTV-gebruikers voor de onbeperkt kijken-dienst NLziet worden gevraagd. Er is geen verdere melding hoe de tv-kijker zich als testgebruiker kan aanmelden. Kijkt men op de internetsite van NLziet kan men geen enkele melding van het zoeken naar testers zien. Men kan wel een proefabonnement van één maand afnemen. NLziet geeft dit proefabonnement echter standaard aan nieuwe klanten.
VERKAPTE RECLAME
Het lijkt erop dat de melding van de NPO dus op dit moment als verkapte reclame voor NLziet gezien moet worden. Het is onduidelijk of NLziet op korte termijn met een gebruikerstest van het aanbieden van de onbeperkt kijken-dienst via HbbTV gaat beginnen. Het is nog maar de vraag of de NPO op deze manier via een interactieve tv-dienst reclame voor een betaalproduct mag maken. Via de NPO HbbTV-omgeving kan de NLziet-abonnee die in het bezit van een HbbTV-televisiemodel van Samsung uit 2013 en 2014 wel naar NPO Plus kijken. NPO maakt met de uitgesteld kijken-dienst NPO Plus samen met RTL Nederland en SBS Broadcasting onderdeel van NLziet uit. Een abonnement op NLziet kost €7,95 per maand en hiermee kan men tot een jaar terug in de best beschikbare beeldkwaliteit naar eerder uitgezonden programma’s op de tv-zenders van NPO, RTL en SBS kijken.
De Nederlandse publieke omroep (NPO) heeft geheel onverwacht haar HbbTV-omgeving ingezet om reclame voor het betaalplatform NLziet te maken. Dit tot ergernis van sommige kijkers. Temeer omdat NLziet onderdeel NPO Plus niet op elke HbbTV bruikbaar is.
Wie in het bezit is van een voor HbbTV geschikte televisie of tv-decoder en daarnaast tv-diensten afneemt bij een aanbieder die HbbTV via het eigen netwerk aanbiedt, krijgt bij zappen naar de tv-zenders Nederland 1, Nederland 2 en Nederland 3 ongevraagd een pop-up in het beeld. Boven kleine rode knop-melding die standaard in beeld komt, krijgt men nu een veel grotere afbeelding in het beeld waarin HbbTV-gebruikers voor de onbeperkt kijken-dienst NLziet worden gevraagd. Er is geen verdere melding hoe de tv-kijker zich als testgebruiker kan aanmelden. Kijkt men op de internetsite van NLziet kan men geen enkele melding van het zoeken naar testers zien. Men kan wel een proefabonnement van één maand afnemen. NLziet geeft dit proefabonnement echter standaard aan nieuwe klanten.
VERKAPTE RECLAME
Het lijkt erop dat de melding van de NPO dus op dit moment als verkapte reclame voor NLziet gezien moet worden. Het is onduidelijk of NLziet op korte termijn met een gebruikerstest van het aanbieden van de onbeperkt kijken-dienst via HbbTV gaat beginnen. Het is nog maar de vraag of de NPO op deze manier via een interactieve tv-dienst reclame voor een betaalproduct mag maken. Via de NPO HbbTV-omgeving kan de NLziet-abonnee die in het bezit van een HbbTV-televisiemodel van Samsung uit 2013 en 2014 wel naar NPO Plus kijken. NPO maakt met de uitgesteld kijken-dienst NPO Plus samen met RTL Nederland en SBS Broadcasting onderdeel van NLziet uit. Een abonnement op NLziet kost €7,95 per maand en hiermee kan men tot een jaar terug in de best beschikbare beeldkwaliteit naar eerder uitgezonden programma’s op de tv-zenders van NPO, RTL en SBS kijken.