Kwartaalomzet Orange Belgium daalt 1,3%; Love-aanbod succesvol
#2
Orange Belgium maakte ogenschijnlijk zwakke resultaten bekend, met een omzetdaling van 1,3 procent, een 25 procent lagere EBITDA en onder aan de streep een nettoverlies. Onderliggend was het echter helemaal niet zo zwak. Waar beleggers naar de bottom line kijken en de koers laten zakken met 10 procent, daar is onderliggend in de kern van de onderneming wel degelijk groei te zien. Daarnaast lijkt de onderneming een challengerstrategie te omarmen die we kennen van bijvoorbeeld T-Mobile Nederland.

De omzet van Orange BE over Q4 2017 bedroeg 318 miljoen euro (-1,3%), de aangepaste EBITDA 61,9 miljoen (-21%) en het nettoresultaat was -9,3 miljoen euro (vorig jaar: +28,6 miljoen). De capex-investeringen waren 83,8 miljoen (+3,5%) en de vrije kasstroom -11,9 miljoen (vorig jaar +7,2 miljoen).

Gecorrigeerde groei MSR +6,7%, EBITDA +11%

In het algemeen moet je voorzichtig zijn met begrippen zoals autonome of onderliggende groei. Het management wil nog wel eens een laagrenderende inkomstenbron of een bijzondere kostenpost buiten beschouwing laten. De belegger, die geïnteresseerd is in de onderneming als geheel, heeft daar geen boodschap aan. Maar als je de kwaliteit van de resultaten en bepaalde activiteiten wilt beoordelen, is het wel degelijk zinnig om naar de adjusted cijfers te kijken.

Orange BE in Q4 2017 is daarvan een goed voorbeeld. De aandelenkoers daalde deze week met 10 procent, tegenover -3 procent voor Proximus en Telenet. Onderliggend was er echter wel degelijk sprake van groei. We laten daarbij een aantal factoren buiten beschouwing, ook al blijft het onderwerp van discussie of dat terecht is.

Een afschrijving op Orange Luxembourg van 17,9 miljoen euro.

De deal in Wallonië m.b.t opstelpunten (pylons).
De RLAH (roam like at home) regulering, met een impact op de omzet in Q4 2017 van -8,4 miljoen (heel 2017: -36,4 miljoen) en -7,3 miljoen op de EBITDA. Over 2018 schat men een impact van -26 miljoen op de omzet en -17 miljoen op de EBITDA.
Het verlies van grote MVNO-klanten. Eerst Lycamobile, nu Telenet en straks VOOmobile. De impact in Q4 2017 was -15,3 miljoen op de omzet en -7,5 miljoen op de EBITDA. In 2018 groeit het effect op de EBITDA naar -30 miljoen.
Niet buiten beschouwing blijven de operationele kosten van het aanbieden van breedband en TV op de kabel. Deze verdubbelden in het kwartaal tot 13,4 miljoen euro. Het effect op de EBITDA was -18,5 miljoen euro.
De mobiele diensten omzet (MSR) daalde met 3,3 procent. Exclusief RLAH was er een groei van 2,9 procent en als tevens de pylon-impact buiten beschouwing blijft, was er een groei van 6,7 procent.
Orange BE geeft behalve de EBITDA ook een aangepaste EBITDA, waarin herstructureringskosten ontbreken. De laatste daalde met 21 procent. Exclusief de pylon-impact was de afname 1,8 procent en laten we ook de RLAH-impact erbuiten, dan was sprake van een toename met 11 procent.

De nieuw geformuleerde doelstellingen zijn als volgt:

Aangepaste EBITDA, rekening houdend met het verlies van MVNO's en RLAH-regulering, 280 tot 300 miljoen (2017: 302 miljoen). Beide effecten zijn samen goed voor -47 miljoen. Tellen we dat erbij op, dan is het doel voor de EBITDA rond de 337 miljoen, ofwel een gecorrigeerde groei van 12 procent.
Capex onveranderd (2017: 188 miljoen). Bijgevolg zou de vrije kasstroom over heel 2018 uitkomen op 112 miljoen (vrijwel even veel als over 2017).
De aandacht blijft gericht op operationele efficiency om kosten te besparen.
Op de middellange termijn streeft Orange BE naar een aandeel van 10 procent op de breedbandmarkt.
Challenger strategie
Tegelijk lanceerde Orange BE een aantal commerciële initiatieven, naast de voltooiing van landelijk dekkende IoT-netwerken (zowel NB-IoT als LTE-M). Als eerste in België introduceert het onbeperkte mobiele abonnementen, een concept dat momenteel vooral bij challengers te vinden is die marktaandeel willen winnen. En op de zakelijke markt wil de onderneming zich ontwikkelen tot one-stop shop, zowel voor vast als mobiel, en werkt daarvoor samen met zusterbedrijf Orange Business Services. Het zijn zaken die herinneren aan de strategie van T-Mobile Nederland.

Interessant is het gebruik van big data: Orange gebruikt netwerkdata zoals dropped calls om gericht klanten te benaderen met zwakke netwerkdekking. Zij komen in aanmerking voor een femtocell. Ook worden netwerkdata gebruikt voor gerichte investeringen in het netwerk.
Antwoord


Berichten in dit topic
RE: Kwartaalomzet Orange Belgium daalt 1,3%; Love-aanbod succesvol - door master-magic - 10-02-2018, 00:56



Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)