Topmodel met klasse VU+ Duo 4K
#2
Voor FBC heb je in principe geen nieuwe LNB's en Diseqs nodig, met Unicable heb je wel extra voordelen.
FBC staat voor "Full Band Capture", heel het spectrum wordt in principe in één keer binnengenomen.
Maar op satelliet wordt dit in 4 sectoren ingedeeld, afhankelijk van de polarisatie (verticaal of horizontaal) en hoog of laag.
Vroeger kon je dus met één tuner alles opnemen wat op éénzelfde transponder zat.
Wilde je tegelijk iets van een andere transponder (of een andere satelliet) bekijken of opnemen, dan had je een tweede tuner nodig.
Dat is nog altijd zo, tenzij je toevallig iets wilt opnemen van dezelfde satelliet, met dezelfde polarisatie (horizontaal of verticaal) en eveneens hoog of eveneens laag.
Doordat je die beperkingen hebt, heb je er veel minder aan dan je zou denken.
Bijv.: je wilt tegelijk opnemen van Arte HD (op Astra1) en BBC Four HD (op Astra 2) dan had je zowel vroeger als nu 2 tuners nodig, want het gaat om 2 verschillende satellieten.
Je hebt dus 8 virtuele tuners (omdat je 8 demuxers hebt), maar toch kun je niet zomaar van 8 verschillende transponders tegelijk opnemen.
Wil je meer opnamemogelijkheden heb je effectief Unicable nodig.
Hier heb ik niet verder op gezocht, want ik neem veel minder op dan vroeger, waardoor ik zelden van 3 verschillende transponders tegelijk wil opnemen.

Op kabel (DVB-C) heb ik ook FBC, maar daar is die beperking er niet.
Je hebt niet het verschil tussen hoge en lage frequenties, er is geen polarisatie, en anders dan bij satelliet heb je niet de verschillende satellietposities.
Dus het hele spectrum wordt in één keer binnengepakt, en je kunt van 8 verschillende muxen tegelijk opnemen (en per mux meerdere zenders)
Maar door de codering dus enkel de onversleutelde zenders.
Antwoord


Berichten in dit topic
Topmodel met klasse VU+ Duo 4K - door master-magic - 30-01-2019, 21:23
RE: Topmodel met klasse VU+ Duo 4K - door boulder - 16-01-2021, 13:07



Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)