Mobiele tarieven dalen 13 procent bij komst vierde speler
#3
(03-06-2021, 13:10)master-magic schreef: Een vierde speler op de Belgische telecommarkt zorgt voor meer concurrentiedruk, wat uiteindelijk zal leiden tot 13 procent lagere prijzen. Dat blijkt uit een studie van de Belgische toezichthouder BIPT die is uitgevoerd in opdracht van het Overlegcomité in de aanloop naar de aankomende 5G-frequentieveiling in België.

De Belgische overheid overweegt een deel van het spectrum te reserveren voor een vierde nieuwkomer. De vorige regering steunde het idee en was van plan om spectrumrechten te reserveren voor een nieuwe speler, maar voltooide de veilingplannen nooit.

Een combinatie van Cegeka en Citymesh is geïnteresseerd om als vierde speler de Belgische markt te betreden. Citymesh heeft alreeds industriële mobiele netwerken in België gebaseerd op Wimax, 4G en 5G.

Lagere prijzen en winsten, meer aansluitingen, hoger energieverbruik en meer straling
De sterkere concurrentiedruk zorgen volgens het BIPT niet alleen voor lagere prijzen. BIPT gaat er ook vanuit dat het aantal aansluitingen vanwege de lagere prijzen met 10 procent zal stijgen.

Een nadelig effect is een hoger energieverbruik door de komst van een vierde speler. Het energieverbruik zal met 15 procent stijgen, zo becijfert het BIPT. Ook zorgt een vierde speler voor meer elektromagnetische straling. Dit kan vooral in de regio Brussel een probleem worden aangezien het Brussels Gewest zeer strenge normen erop nahoudt voor elektromagnetische straling.

Voor bestaande aanbieders betekent de toetreding van een nieuwe speler waarschijnlijk een winstdaling tot 40 procent, zo denkt het BIPT.

Ik vrees dat die 4de speler er niet zal komen want ik voel het al aan mijn kleine teen dat het Brusselse gewest heel moeilijk zal doen en in dat geval is het dan einde verhaal.
Antwoord


Berichten in dit topic
RE: Mobiele tarieven dalen 13 procent bij komst vierde speler - door apestaart12 - 04-06-2021, 13:50



Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)