17-08-2014, 19:55
Rooskleurige prognoses voor gebruik door de consument van 4K of Ultra-HD-video zijn te optimistisch, zegt een nieuw rapport van TDG, Voorspelling van de 4K Video Ecosystem, 2014-2025.
Terwijl 4K uiteindelijk de mainstream zal bereiken, zal het een niche-markt nog minstens vijf jaar, met wijdverspreide bekijken van 4K inhoud aankomen in 2019 en groeit snel voorbij.
Joel Espelien, auteur van het nieuwe rapport, merkt op dat op korte termijn meer kijkers 4K video wordt gedreven door de aankoop van slimme tv met 4K-functionaliteit van de consument. Echter, zal de verspreiding van 4K televisies langzamer dan velen geloven optreden als gevolg van slechte bekendheid bij de consument, hoge prijzen, en een gebrek aan 4K content. Dat gezegd hebbende, de opkomst van 4K-compatibele apparaten zal helpen om dit gat te vullen.
Bijvoorbeeld, Espelien voorspelt dat iSTBs van bedrijven als Amazon, Apple en Roku zal toetreden smart-tv's in de ondersteuning van 4K streaming van OTT-diensten. "Dit wordt een 'halo-effect' rond breedband video kwaliteit te maken en zorgen voor een sterke differentiator voor OTT diensten zoals Netflix en Amazon," merkt Espelien. "Dit zal een waardevol instrument bij het herijken van de perceptie van de consument van de videokwaliteit en het versterken van de waarde propositie van breedband streaming diensten."
Volgens TDG, iSTBs en Blu-ray-spelers zullen elk goed voor bijna een vijfde van de totale 4K video bekijken in 2017 Terwijl de fysieke schijven zullen genieten slechts van korte-termijn succes, het gebruik van 4K iSTBs zal worden voortgestuwd tot nog grotere hoogten te wijten aan verschillende factoren, met inbegrip van steun van de 'Big 4' (Apple, Amazon, Google en Microsoft); Een 1-2 jaar vervanging cyclus (versus 7-8 jaar voor TV); en een sub-$ 100 prijs wanneer ze eindelijk aankomen in de markt. Als zodanig zal 4K iSTB diffusie sterk gedurende de prognoseperiode blijven en overtreffen 4K slimme tv's naar de meest belangrijke platform gebruikt om 4K video opzij bekijken vanuit legacy exploitant van betaaltelevisie STB's geworden.
Terwijl OTT streaming video van de meest opmerkelijke korte termijn driver van 4K video zal zijn, exploitanten van betaaltelevisie zal ook een doorslaggevende rol spelen. Te beginnen met on-demand 4K aanbod, zullen exploitanten van betaaltelevisie voeg langzaam levend 4K ondersteuning als het ecosysteem rijpt. Zoals Espelien merkt op: "Ongeacht het tijdstip van toetreding tot de markt, en ongeacht de beschikbaarheid van alternatieven, de pure kracht van legacy pay-tv en de mogelijkheid van operators om te missen live-evenementen zoals de Super Bowl en de Olympische Spelen zal voortbewegen operator 4K-enabled STB's een dominante positie. "
Terwijl 4K uiteindelijk de mainstream zal bereiken, zal het een niche-markt nog minstens vijf jaar, met wijdverspreide bekijken van 4K inhoud aankomen in 2019 en groeit snel voorbij.
Joel Espelien, auteur van het nieuwe rapport, merkt op dat op korte termijn meer kijkers 4K video wordt gedreven door de aankoop van slimme tv met 4K-functionaliteit van de consument. Echter, zal de verspreiding van 4K televisies langzamer dan velen geloven optreden als gevolg van slechte bekendheid bij de consument, hoge prijzen, en een gebrek aan 4K content. Dat gezegd hebbende, de opkomst van 4K-compatibele apparaten zal helpen om dit gat te vullen.
Bijvoorbeeld, Espelien voorspelt dat iSTBs van bedrijven als Amazon, Apple en Roku zal toetreden smart-tv's in de ondersteuning van 4K streaming van OTT-diensten. "Dit wordt een 'halo-effect' rond breedband video kwaliteit te maken en zorgen voor een sterke differentiator voor OTT diensten zoals Netflix en Amazon," merkt Espelien. "Dit zal een waardevol instrument bij het herijken van de perceptie van de consument van de videokwaliteit en het versterken van de waarde propositie van breedband streaming diensten."
Volgens TDG, iSTBs en Blu-ray-spelers zullen elk goed voor bijna een vijfde van de totale 4K video bekijken in 2017 Terwijl de fysieke schijven zullen genieten slechts van korte-termijn succes, het gebruik van 4K iSTBs zal worden voortgestuwd tot nog grotere hoogten te wijten aan verschillende factoren, met inbegrip van steun van de 'Big 4' (Apple, Amazon, Google en Microsoft); Een 1-2 jaar vervanging cyclus (versus 7-8 jaar voor TV); en een sub-$ 100 prijs wanneer ze eindelijk aankomen in de markt. Als zodanig zal 4K iSTB diffusie sterk gedurende de prognoseperiode blijven en overtreffen 4K slimme tv's naar de meest belangrijke platform gebruikt om 4K video opzij bekijken vanuit legacy exploitant van betaaltelevisie STB's geworden.
Terwijl OTT streaming video van de meest opmerkelijke korte termijn driver van 4K video zal zijn, exploitanten van betaaltelevisie zal ook een doorslaggevende rol spelen. Te beginnen met on-demand 4K aanbod, zullen exploitanten van betaaltelevisie voeg langzaam levend 4K ondersteuning als het ecosysteem rijpt. Zoals Espelien merkt op: "Ongeacht het tijdstip van toetreding tot de markt, en ongeacht de beschikbaarheid van alternatieven, de pure kracht van legacy pay-tv en de mogelijkheid van operators om te missen live-evenementen zoals de Super Bowl en de Olympische Spelen zal voortbewegen operator 4K-enabled STB's een dominante positie. "