08-10-2015, 17:32
De Belgische consumentenmarkt voor vaste diensten was over het tweede kwartaal van 2015 goed voor een omzet van ongeveer 678 miljoen euro. De Vlaamse kabelaanbieder Telenet blijft de grootste aanbieder in zowel omzet als aantal breedbandaansluitingen, zo blijkt uit het in september 2015 verschenen kwartaalrapport van Telecompaper over de Belgische vaste consumentenmarkt.
Telenet bleef het tweede kwartaal van dit jaar de grootste aanbieder op de consumentenmarkt voor vaste diensten (tv, telefonie, internet), met een omzet van 290 miljoen euro. Proximus (voorheen incumbent Belgacom) volgt met 277 miljoen euro. Ook in het aantal breedbandaansluitingen blijft Telenet de grootste aanbieder, met 1,47 miljoen stuks. Proximus is ook hier nummer twee met bijna 1,34 miljoen aansluitingen. De kleinere kabeloperators Voo en Numericable volgen op ruime afstand. Zij zijn in omzet samen goed voor ongeveer 12 procent van de vaste consumentenmarkt.
Proximus haalt ongeveer 40 procent van zijn omzet op de vaste consumentenmarkt uit breedband en is dus voor zijn omzet minder afhankelijk dan Telenet van het leveren van internettoegang. De beide marktleiders hebben sinds medio 2013 voortdurend groei laten in omzet uit breedband voor consumenten. In Q2 2013 was dat nog een kleine 210 miljoen euro, aan het einde van het laatste kwartaal is het 247 miljoen euro.
Snow verdwenen, Mobistar nog opening
In december 2014 heeft mobiele operator Base besloten om met zijn vaste aanbod onder de naam Snow te stoppen. De kosten waren te hoog om de propositie in de lucht te houden in de tijd die volgens Base nodig zou zijn om een kostendekkende grens van 200.000 aansluitingen te bereiken.
In tegenstelling tot Base heeft mobiele operator Mobistar nog steeds zijn vaste breedbandlijnen. Het aantal is weliswaar aan het afnemen, maar dit gaat heel gestaag. Aan het eind van het tweede kwartaal had de dochter van het Franse Orange nog steeds 28.000 consumentenlijnen. Mobistar is verder nog steeds bezig met een toetreding tot de kabel.
Proximus meer quad play
De recente cijfers van Proximus laten weer een stijging zien van het aantal quad play pakketten in Q2 2015, van 498.000 in Q1 naar 509.000 pakketten. Bij 3P-pakketten is er een lichte stijging, van 649.000 naar 652.000 abonnementen.
Verder zijn kabeloperators nog steeds actief met promoties voor dergelijke producten. Telenet zet in op zijn Whoppa-propositie en Voo besteedt ook een groot deel van zijn reclamebudget aan promotie voor triple play pakketten. De nadruk ligt veelal op het tv-element.
Telenet bleef het tweede kwartaal van dit jaar de grootste aanbieder op de consumentenmarkt voor vaste diensten (tv, telefonie, internet), met een omzet van 290 miljoen euro. Proximus (voorheen incumbent Belgacom) volgt met 277 miljoen euro. Ook in het aantal breedbandaansluitingen blijft Telenet de grootste aanbieder, met 1,47 miljoen stuks. Proximus is ook hier nummer twee met bijna 1,34 miljoen aansluitingen. De kleinere kabeloperators Voo en Numericable volgen op ruime afstand. Zij zijn in omzet samen goed voor ongeveer 12 procent van de vaste consumentenmarkt.
Proximus haalt ongeveer 40 procent van zijn omzet op de vaste consumentenmarkt uit breedband en is dus voor zijn omzet minder afhankelijk dan Telenet van het leveren van internettoegang. De beide marktleiders hebben sinds medio 2013 voortdurend groei laten in omzet uit breedband voor consumenten. In Q2 2013 was dat nog een kleine 210 miljoen euro, aan het einde van het laatste kwartaal is het 247 miljoen euro.
Snow verdwenen, Mobistar nog opening
In december 2014 heeft mobiele operator Base besloten om met zijn vaste aanbod onder de naam Snow te stoppen. De kosten waren te hoog om de propositie in de lucht te houden in de tijd die volgens Base nodig zou zijn om een kostendekkende grens van 200.000 aansluitingen te bereiken.
In tegenstelling tot Base heeft mobiele operator Mobistar nog steeds zijn vaste breedbandlijnen. Het aantal is weliswaar aan het afnemen, maar dit gaat heel gestaag. Aan het eind van het tweede kwartaal had de dochter van het Franse Orange nog steeds 28.000 consumentenlijnen. Mobistar is verder nog steeds bezig met een toetreding tot de kabel.
Proximus meer quad play
De recente cijfers van Proximus laten weer een stijging zien van het aantal quad play pakketten in Q2 2015, van 498.000 in Q1 naar 509.000 pakketten. Bij 3P-pakketten is er een lichte stijging, van 649.000 naar 652.000 abonnementen.
Verder zijn kabeloperators nog steeds actief met promoties voor dergelijke producten. Telenet zet in op zijn Whoppa-propositie en Voo besteedt ook een groot deel van zijn reclamebudget aan promotie voor triple play pakketten. De nadruk ligt veelal op het tv-element.