Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Testaankoop niet tevreden over proximus tv
#1
De Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop vindt dat provider Proximus klanten voor het blok zet die tussen 2008 en 2013 een decoder V3 kochten. Om van Proximus' diensten gebruik te kunnen blijven maken, zijn deze klanten verplicht een nieuwe decoder te huren.

Dat laatste vindt Test-Aankoop 'onaanvaardbaar'. Een gekocht apparaat zou ten minste vijf jaar ondersteund moeten worden. De organisatie wil daarom dat er een gegarandeerde levensduur van vijf jaar voor een decoder komt. Tevens wil Test-Aankoop dat de huurprijs afgestemd wordt op de aankoopwaarde ervan en wil het dat Proximus ervoor gaat zorgen dat een CI-kaart als decoderalternatief ingezet kan worden.

De consumentenorganisatie vindt het niet kies dat er vanaf nu alleen een 'huurformule' mogelijk is. Ze wijst erop dat dit zorgt voor 'extra kosten op de maandelijkse factuur' en dat het zorgt voor 'pure winst voor de operator'. Test-Aankoop rekent voor dat een decoder tussen de 200 en 250 euro kost en dat met een huur van 8 euro per maand een decoder in zo'n twee jaar is terugbetaald.

Het dwingen van klanten om te huren in plaats van te kopen vindt Test-Aankoop niet door de beugel kunnen. Klanten die in 2013 een decoder kochten zouden hier dan ook minimaal vijf jaar gebruik van moeten kunnen maken.

De Morgen weet te melden dat Proximus zegt dat er nog 400.000 klanten zijn die een oude decoder gebruiken op een totaal van 1,8 miljoen. Daarvan zouden zo'n 40.000 klanten een decoder in eigen bezit hebben. Proximus zegt deze klanten op de hoogte gesteld te hebben en ze een jaar lang gratis huur geboden te hebben.

Proximus vindt in zijn reactie aan De Morgen ook dat het huursysteem voordelen heeft, namelijk het volgen van nieuwe ontwikkelingen is zo makkelijker.

Test-Aankoop is het niet alleen om de decoder te doen. De organisatie wil namelijk dat Proximus overgaat op het ondersteunen van CI+, waardoor een klant slechts nog een insteekkaart in de tv hoeft te stoppen.
Antwoord
#2
Test aankoop linos blad
Antwoord
#3
Het kot was wel te klein toen Telenet "bakskes" van 7 jaar en ouder niet meer wilde ondersteunen.
Proximus doet het dus al na 3 jaar, en je kunt een nieuwe huren voor 8€/maand.
Zit daar een harddisk in, in die nieuwe modellen?
Anders is dat wel heel veel geld, want zo'n harddisk lijkt mij zowat het duurste onderdeel.
Antwoord
#4
(08-06-2016, 22:17)boulder schreef: Het kot was wel te klein toen Telenet "bakskes" van 7 jaar en ouder niet meer wilde ondersteunen.
Proximus doet het dus al na 3 jaar, en je kunt een nieuwe huren voor 8€/maand.
Zit daar een harddisk in, in die nieuwe modellen?
Anders is dat wel heel veel geld, want zo'n harddisk lijkt mij zowat het duurste onderdeel.

In de kleine 5 niet meer cloud systeem
Antwoord
#5
(10-06-2016, 22:36)natte schreef:
(08-06-2016, 22:17)boulder schreef: Het kot was wel te klein toen Telenet "bakskes" van 7 jaar en ouder niet meer wilde ondersteunen.
Proximus doet het dus al na 3 jaar, en je kunt een nieuwe huren voor 8€/maand.
Zit daar een harddisk in, in die nieuwe modellen?
Anders is dat wel heel veel geld, want zo'n harddisk lijkt mij zowat het duurste onderdeel.

In de kleine 5 niet meer cloud systeem
Dacht het al, maar ze blijven er evenveel voor rekenen, zeker?
Antwoord
#6
(11-06-2016, 15:27)boulder schreef:
(10-06-2016, 22:36)natte schreef:
(08-06-2016, 22:17)boulder schreef: Het kot was wel te klein toen Telenet "bakskes" van 7 jaar en ouder niet meer wilde ondersteunen.
Proximus doet het dus al na 3 jaar, en je kunt een nieuwe huren voor 8€/maand.
Zit daar een harddisk in, in die nieuwe modellen?
Anders is dat wel heel veel geld, want zo'n harddisk lijkt mij zowat het duurste onderdeel.

In de kleine 5 niet meer cloud systeem
Dacht het al, maar ze blijven er evenveel voor rekenen, zeker?

tot het eens uitvalt de internetverbinding,dan hebben ze niks meer......
Antwoord
#7
(11-06-2016, 15:27)boulder schreef:
(10-06-2016, 22:36)natte schreef:
(08-06-2016, 22:17)boulder schreef: Het kot was wel te klein toen Telenet "bakskes" van 7 jaar en ouder niet meer wilde ondersteunen.
Proximus doet het dus al na 3 jaar, en je kunt een nieuwe huren voor 8€/maand.
Zit daar een harddisk in, in die nieuwe modellen?
Anders is dat wel heel veel geld, want zo'n harddisk lijkt mij zowat het duurste onderdeel.

In de kleine 5 niet meer cloud systeem
Dacht het al, maar ze blijven er evenveel voor rekenen, zeker?

Ik heb toch veel moeten doen om van alles af te geraken
Antwoord
#8
(11-06-2016, 16:37)master-magic schreef:
(11-06-2016, 15:27)boulder schreef:
(10-06-2016, 22:36)natte schreef:
(08-06-2016, 22:17)boulder schreef: Het kot was wel te klein toen Telenet "bakskes" van 7 jaar en ouder niet meer wilde ondersteunen.
Proximus doet het dus al na 3 jaar, en je kunt een nieuwe huren voor 8€/maand.
Zit daar een harddisk in, in die nieuwe modellen?
Anders is dat wel heel veel geld, want zo'n harddisk lijkt mij zowat het duurste onderdeel.

In de kleine 5 niet meer cloud systeem
Dacht het al, maar ze blijven er evenveel voor rekenen, zeker?

tot het eens uitvalt de internetverbinding,dan hebben ze niks meer......

Was hier maar adsl
Antwoord
#9
(12-06-2016, 21:24)natte schreef:
(11-06-2016, 16:37)master-magic schreef:
(11-06-2016, 15:27)boulder schreef:
(10-06-2016, 22:36)natte schreef:
(08-06-2016, 22:17)boulder schreef: Het kot was wel te klein toen Telenet "bakskes" van 7 jaar en ouder niet meer wilde ondersteunen.
Proximus doet het dus al na 3 jaar, en je kunt een nieuwe huren voor 8€/maand.
Zit daar een harddisk in, in die nieuwe modellen?
Anders is dat wel heel veel geld, want zo'n harddisk lijkt mij zowat het duurste onderdeel.

In de kleine 5 niet meer cloud systeem
Dacht het al, maar ze blijven er evenveel voor rekenen, zeker?

tot het eens uitvalt de internetverbinding,dan hebben ze niks meer......

Was hier maar adsl

dan kon je dat nog gebruiken,als er eens een uitval is in de straat dan heb je niks meer en mag je het vergeten om iets op te nemen Wink
Antwoord
#10
Wie Proximusklant is en een Decoder V3 bezit, moet binnenkort een nieuw toestel huren. V3-decoder was te koop tussen 2008 en 2013 maar wordt binnenkort niet meer ondersteund. Wie in 2013 de volle pot voor een eigen exemplaar neertelde, ziet het ding nu waardeloos worden.

Test-Aankoop
Test-Aankoop neemt aanstoot aan de beslissing. De consumentenorganisatie liet gisteren in een persbericht weten de beslissing “onaanvaardbaar” te vinden. Test-Aankoop vraagt dat Proximus een minimum-levensduur van vijf jaar voor gekochte toestellen garandeert. De beslissing van Proximus doet terugdenken aan een gelijkaardig plan van Telenet in 2014. Die internetprovider wilde toen alle SD-decoders vervangen door HD-decoders omdat uitzendingen in lagere kwaliteit werden stopgezet.

Klanten zullen de opvolger van de V3 enkel kunnen huren, en dat aan 8 euro per maand. Ook daar heeft Test-Aankoop problemen mee: “Een decoder kost in aankoop tussen de 200 en de 250 € terwijl de huur neerkomt op 8 € per maand bij Proximus.” Volgens Test-Aankoop hebben klanten za twee jaar de volledige waarde van de decoder aan hun provider betaalt, maar blijft die wel huur aanrekenen. “Pure winst voor Proximus”, klinkt het.

Nuancering van de cijfers
Proximus zelf ziet de zaken minder dramatisch. Het bedrijf claimt tegenover HLN dat slechts 400.000 tv-klanten de verouderde decoder bezit al vragen we ons af of het woord ‘slechts’ hier op zijn plaats is: Proximus telt 1,8 miljoen klanten waarvan dus 22 procent een nieuw toestel in huis moet halen. Van die klanten kocht slechts tien procent de V3 zelf, zodat er in totaal 40.000 mensen getroffen worden. “Slechts 2 procent van de totale gebruikers”, lezen we bij HLN. “Evenveel klanten als er mensen in de stad Turnhout wonen”, zeggen wij.

Wel compensatie
Of de cijfers terecht geminimaliseerd worden, laten we dan ook in het midden. Proximus claimt echter dat de mensen die de V3-decoder destijds kochten wel degelijk gecompenseerd worden voor hun aankoop. “De klanten werden kregen een brief met daarbij de melding dat zij een jaar gratis huur van de nieuwe decoder krijgen, wat overeenkomt met een waarde van 96 euro”, aldus Proximus.

De provider wijst tevens naar de voordelen die het nieuwe huursysteem biedt. Zo kan je een defect toestel gratis inruilen, en betaal je geen extra geld wanneer er een nieuwe en betere decoder op de markt komt. Waarom klanten de keuze niet zelf mogen maken, is niet helemaal duidelijk.
Antwoord