Berichten: 8,952
Topics: 1,682
Lid sinds: 01-10-2012
Aldi Talk België, oftewel Medion Mobile, en Simyo stoppen vanaf 6 juni met hun activiteiten in België. De reden ligt bij de verplichte registratie van prepaidkaarten die in België gaat gelden. Klanten moeten hun tegoed voor 6 juni opmaken.
aldi life musikAldi Talk meldt de verplichte nummerregistratie niet aan te kunnen bieden in zijn winkels en daarom te stoppen met de dienst. Vanaf 7 juni geldt een verplichte registratie en identificatie in België, een antiterreurmaatregel. De telecomaanbieders hebben tot die datum om al hun klanten te registreren, iets dat ze nu al moeten doen bij de uitgave van nieuwe prepaidkaarten. Ook Simyo geeft op zijn site aan te stoppen, per 7 juni.
Eind maart constateerde telecomwaakhond BIPT volgens HLN dat vier aanbieders niet aan de verplichting voldeden. Aldi Talk zat daar overigens niet bij. Tot en met 14 april blijft Aldi Talk prepaidkaarten verkopen, maar de dienst raadt klanten aan over te stappen. Doen ze dat naar Base Prepaid, dan krijgen ze 15 euro tegoed.
Consumentenorganisatie Test-Aankoop betreurt het stoppen van de dienst vanwege de impact op de concurrentie. "De vraag is nu of er nog andere operatoren zullen volgen die enkel prepaidkaarten aanbieden." De organisatie adviseert voor 6 juni over te stappen en geen nieuw beltegoed te kopen.
Berichten: 2,321
Topics: 420
Lid sinds: 01-11-2013
(10-04-2017, 11:50)master-magic schreef: Aldi Talk België, oftewel Medion Mobile, en Simyo stoppen vanaf 6 juni met hun activiteiten in België. De reden ligt bij de verplichte registratie van prepaidkaarten die in België gaat gelden. Klanten moeten hun tegoed voor 6 juni opmaken.
aldi life musikAldi Talk meldt de verplichte nummerregistratie niet aan te kunnen bieden in zijn winkels en daarom te stoppen met de dienst. Vanaf 7 juni geldt een verplichte registratie en identificatie in België, een antiterreurmaatregel. De telecomaanbieders hebben tot die datum om al hun klanten te registreren, iets dat ze nu al moeten doen bij de uitgave van nieuwe prepaidkaarten. Ook Simyo geeft op zijn site aan te stoppen, per 7 juni.
Eind maart constateerde telecomwaakhond BIPT volgens HLN dat vier aanbieders niet aan de verplichting voldeden. Aldi Talk zat daar overigens niet bij. Tot en met 14 april blijft Aldi Talk prepaidkaarten verkopen, maar de dienst raadt klanten aan over te stappen. Doen ze dat naar Base Prepaid, dan krijgen ze 15 euro tegoed.
Consumentenorganisatie Test-Aankoop betreurt het stoppen van de dienst vanwege de impact op de concurrentie. "De vraag is nu of er nog andere operatoren zullen volgen die enkel prepaidkaarten aanbieden." De organisatie adviseert voor 6 juni over te stappen en geen nieuw beltegoed te kopen.
En diegene die het aan licht bracht is faroek ozgunes (VTM journalist), die naar aanleiding van 22 maart dit ontdekte :
je moest toen eens het bewuste VTM nieuws van 1u eens kijken, hoe de ministers faroek bedankte voor de onthulling
Berichten: 9,201
Topics: 952
Lid sinds: 03-10-2012
(10-04-2017, 11:50)master-magic schreef: Aldi Talk België, oftewel Medion Mobile, en Simyo stoppen vanaf 6 juni met hun activiteiten in België. De reden ligt bij de verplichte registratie van prepaidkaarten die in België gaat gelden. Klanten moeten hun tegoed voor 6 juni opmaken.
aldi life musikAldi Talk meldt de verplichte nummerregistratie niet aan te kunnen bieden in zijn winkels en daarom te stoppen met de dienst. Vanaf 7 juni geldt een verplichte registratie en identificatie in België, een antiterreurmaatregel. De telecomaanbieders hebben tot die datum om al hun klanten te registreren, iets dat ze nu al moeten doen bij de uitgave van nieuwe prepaidkaarten. Ook Simyo geeft op zijn site aan te stoppen, per 7 juni.
Eind maart constateerde telecomwaakhond BIPT volgens HLN dat vier aanbieders niet aan de verplichting voldeden. Aldi Talk zat daar overigens niet bij. Tot en met 14 april blijft Aldi Talk prepaidkaarten verkopen, maar de dienst raadt klanten aan over te stappen. Doen ze dat naar Base Prepaid, dan krijgen ze 15 euro tegoed.
Consumentenorganisatie Test-Aankoop betreurt het stoppen van de dienst vanwege de impact op de concurrentie. "De vraag is nu of er nog andere operatoren zullen volgen die enkel prepaidkaarten aanbieden." De organisatie adviseert voor 6 juni over te stappen en geen nieuw beltegoed te kopen.
heb ook gelezen testaankkoop vind zeer jammer want was beste alternatief
Berichten: 8,952
Topics: 1,682
Lid sinds: 01-10-2012
De Belgische telecomtoezichthouder BIPT constateert op basis van een controle dat er diverse overtredingen zijn van de wet die registratie van prepaid simkaarten verplicht per 7 juni. Dit was de uiterste registratiedatum voor de identificatie van eindgebruikers van prepaid simkaarten.
De verplichte registratie volgt uit de nieuwe reglementering, vastgelegd in het koninklijk besluit van 27 november 2016 betreffende de identificatie van voorafbetaalde kaarten. Het is een antiterreurmaatregel van de regering die gebruikers van bestaande of toekomstige prepaidkaarten verplicht tot identificatie.
Tot nu toe was het anoniem kopen van prepaid simkaarten mogelijk, wat ze erg populair maakte bij criminelen en terroristen. Voor nieuwe kaarten moet dit voorafgaand aan de activering van de kaart bij aankoop. Identificatie door elke gebruiker is onder andere mogelijk via de elektronische identiteitskaart of via een online betalingstransactie.
Na de terroristische aanslagen in Brussel en op Zaventem in maart 2016 besloot de Belgische regering een registratieplicht voor prepaid aansluitingen in te voeren. Sinds vorig jaar de wet inging, hebben de operators met campagnes hun klanten opgeroepen om gegevens door te geven.
Circa 400.000 prepaidkaarten die niet tijdig zijn geregistreerd, zouden 's avonds op 7 juni gedeactiveerd moeten worden. 2,7 miljoen gebruikers (87% van het totaal) hebben wel tijdig hun naam- en adresgegevens hebben ingevoerd. Aldi Talk en Simyo hebben besloten om helemaal te stoppen met prepaid.
De eindgebruikers van gedeactiveerde simkaarten kunnen wel nog steeds bij hun operator terecht om zich correct te registreren en hun simkaart te laten deblokkeren. De periode waarin de simkaart kan worden gedeblokkeerd hangt af van de operator in kwestie.
Overtredingen bij 4 operators
Tijdens de controleactie, waarbij een streekproef werd uitgevoerd, werden bij vier operators overtredingen vastgesteld. Eén operator had de afgesloten simkaarten niet volledig afgesloten. Deze operator is volgens het BIPT onmiddellijk gestart met het doorvoeren van de afsluitingsprocedure.
De andere operatoren met overtredingen - Lycamobile, Ortel Mobile en Vectone Mobile - konden voor de registratie van al hun simkaarten niet steeds een van de voorziene juiste identificaties voorleggen. Voor deze operators werden door de officiers van gerechtelijke politie van het BIPT proces-verbaal opgesteld: deze zullen overgemaakt worden voor verdere opvolging aan het parket.
Het betrof de eerste controleactie van het BIPT betreffende het correct registreren of afsluiten van prepaid simkaarten conform de nieuwe reglementering. Michel Van Bellinghen, voorzitter van de Raad van het BIPT, stelt dat de toezichthouder als controleorganisme blijvend nagaat of de operators de verplichtingen inzake registratie van voorafbetaalde kaarten correct blijven uitoefenen. Ook de al afgesloten simkaarten zullen blijvend gecontroleerd worden door het BIPT.