09-01-2018, 18:05
Proximus gaat z’n klanten tegemoetkomen met twee weken gratis toegang tot betalende televisiekanalen na de grote storingen op het netwerk van de telecomoperator. Dat zegt Proximus aan VTM Nieuws. Zowel maandagavond als dinsdagvoormiddag waren er problemen op televisie, met de telefonie en met internet bij tienduizenden Proximus-klanten.
Heel wat Proximus-klanten ondervonden sinds maandagavond 20 uur problemen. Naar televisie kijken via Proximus ging niet meer. Ook met de telefonie en het internet bleken er problemen te zijn. De storing was zo’n twee uur later grotendeels van de baan, zo meldde Proximus.
Maar ook dinsdagvoormiddag meldden veel klanten op sociale media problemen. Via allestoringen.be, waarop storingen bij de telecomoperator kunnen worden gemeld, was er om 10 uur een piek in het aantal klachten. Nochtans waren volgens Proximus alle problemen opgelost, al kan het zijn dat klanten het systeem opnieuw moeten herstarten om weer volledig storingvrij te kunnen werken, zo klonk het. Intussen bevestigde Proximus wel dat er inderdaad nog steeds problemen zijn in de nasleep van de storing van maandagavond.
Compensatie
Maandagavond al vroegen veel klanten via sociale media om een compensatie voor de problemen. Daar gaat Proximus nu op in, ook al is het bedrijf daar wettelijk gezien niet toe verplicht (een storing moet daarvoor minstens 24 uur duren). Twee weken lang zullen een aantal betalende kanalen opengezet worden voor de digitale tv-klanten. Het gaat om de kinderzenders, de voetbalzenders en de movie- en seriespass. Proximus zal de klanten zelf informeren hoe ze die compensatie kunnen activeren.
Een financiële compensatie zit er volgens consumentenorganisatie Test Aankoop niet in.
Ook problemen met sms-tickets
De problemen bij Proximus waren overigens niet beperkt tot bij de klanten thuis. Zo meldde De Lijn op Twitter dat betalen voor een busticket via sms door een storing impact kan hebben op Proximusklanten.
Sms-parkeren via 4411 verliep ook moeilijk. Klanten die er gebruik van wilden maken, kregen geen sms terug ter bevestiging. Die dienst gebeurt via Be-Mobile, een onderdeel van Proximus.
En ook de klantendienst van Proximus zelf was sinds maandagavond moeilijk of niet bereikbaar. De website van Proximus zelf ondervond eveneens problemen.
Panne in datacentrum
De oorzaak van de storing maandagavond was een elektriciteitspanne in een van de datacentra van Proximus. Normaal gezien treden dan back-upsystemen in werking, maar dat gebeurde niet. Het wordt nog onderzocht hoe dat komt, maar Proximus heeft “geen indicaties” dat er kwaad opzet in het spel is.
Heel wat Proximus-klanten ondervonden sinds maandagavond 20 uur problemen. Naar televisie kijken via Proximus ging niet meer. Ook met de telefonie en het internet bleken er problemen te zijn. De storing was zo’n twee uur later grotendeels van de baan, zo meldde Proximus.
Maar ook dinsdagvoormiddag meldden veel klanten op sociale media problemen. Via allestoringen.be, waarop storingen bij de telecomoperator kunnen worden gemeld, was er om 10 uur een piek in het aantal klachten. Nochtans waren volgens Proximus alle problemen opgelost, al kan het zijn dat klanten het systeem opnieuw moeten herstarten om weer volledig storingvrij te kunnen werken, zo klonk het. Intussen bevestigde Proximus wel dat er inderdaad nog steeds problemen zijn in de nasleep van de storing van maandagavond.
Compensatie
Maandagavond al vroegen veel klanten via sociale media om een compensatie voor de problemen. Daar gaat Proximus nu op in, ook al is het bedrijf daar wettelijk gezien niet toe verplicht (een storing moet daarvoor minstens 24 uur duren). Twee weken lang zullen een aantal betalende kanalen opengezet worden voor de digitale tv-klanten. Het gaat om de kinderzenders, de voetbalzenders en de movie- en seriespass. Proximus zal de klanten zelf informeren hoe ze die compensatie kunnen activeren.
Een financiële compensatie zit er volgens consumentenorganisatie Test Aankoop niet in.
Ook problemen met sms-tickets
De problemen bij Proximus waren overigens niet beperkt tot bij de klanten thuis. Zo meldde De Lijn op Twitter dat betalen voor een busticket via sms door een storing impact kan hebben op Proximusklanten.
Sms-parkeren via 4411 verliep ook moeilijk. Klanten die er gebruik van wilden maken, kregen geen sms terug ter bevestiging. Die dienst gebeurt via Be-Mobile, een onderdeel van Proximus.
En ook de klantendienst van Proximus zelf was sinds maandagavond moeilijk of niet bereikbaar. De website van Proximus zelf ondervond eveneens problemen.
Panne in datacentrum
De oorzaak van de storing maandagavond was een elektriciteitspanne in een van de datacentra van Proximus. Normaal gezien treden dan back-upsystemen in werking, maar dat gebeurde niet. Het wordt nog onderzocht hoe dat komt, maar Proximus heeft “geen indicaties” dat er kwaad opzet in het spel is.