22-06-2018, 13:31
Een groep autofabrikanten, aangevuld met onder meer Apple, LG en Qualcomm en onder leiding van Samsung, heeft een standaard gepresenteerd voor een digitale sleutel voor auto's op basis van nfc. Versie 2.0 moet ervoor zorgen dat veel auto's en telefoons compatibel zullen zijn.
Digital KeyVersie 2.0 moet de nfc-sleutel laten samenwerken met vermoedelijk smartphones van onder meer Samsung, Apple en LG, zo blijkt uit de aankondiging. Versie 2.0 staat op de planning voor begin 2019, terwijl autofabrikanten nu al aan de slag kunnen met de eerste versie van Digital Key.
Die Digital Key is gericht op auto's, maar onder meer hotels zouden de techniek ook moeten kunnen gebruiken in de toekomst. Het ontgrendelen van de auto gebeurt nu nog via nfc, maar de eerder gepubliceerde whitepaper duidt erop dat het in de toekomst moet werken zonder dat de gebruiker iets met de smartphone hoeft te doen. Dat gebeurt vermoedelijk via bluetooth.
Het is onbekend hoe de beveiliging precies is geregeld. De whitepaper spreekt van de Trusted Service Manager, die direct moet communiceren met het Secure Element in de nfc-chip van smartphones. Op die manier werken mobiele betalingen nu ook. De standaard moet fragmentatie tussen oplossingen van diverse merken tegengaan.
Samsung levert de voorzitter van het consortium. Onder meer Apple, LG en Qualcomm zitten erin namens de mobiele markt, terwijl uit de auto-industrie onder meer BMW, General Motors, Hyundai en Volkswagen vertegenwoordigd zijn in het bestuur.
Digital KeyVersie 2.0 moet de nfc-sleutel laten samenwerken met vermoedelijk smartphones van onder meer Samsung, Apple en LG, zo blijkt uit de aankondiging. Versie 2.0 staat op de planning voor begin 2019, terwijl autofabrikanten nu al aan de slag kunnen met de eerste versie van Digital Key.
Die Digital Key is gericht op auto's, maar onder meer hotels zouden de techniek ook moeten kunnen gebruiken in de toekomst. Het ontgrendelen van de auto gebeurt nu nog via nfc, maar de eerder gepubliceerde whitepaper duidt erop dat het in de toekomst moet werken zonder dat de gebruiker iets met de smartphone hoeft te doen. Dat gebeurt vermoedelijk via bluetooth.
Het is onbekend hoe de beveiliging precies is geregeld. De whitepaper spreekt van de Trusted Service Manager, die direct moet communiceren met het Secure Element in de nfc-chip van smartphones. Op die manier werken mobiele betalingen nu ook. De standaard moet fragmentatie tussen oplossingen van diverse merken tegengaan.
Samsung levert de voorzitter van het consortium. Onder meer Apple, LG en Qualcomm zitten erin namens de mobiele markt, terwijl uit de auto-industrie onder meer BMW, General Motors, Hyundai en Volkswagen vertegenwoordigd zijn in het bestuur.