30-11-2018, 06:46
Enkel eurocenten
Gerard Ardesch is samen met Jur Bron eigenaar van de Muziekkiosk-zenders. Binnen dit zenderpakket vallen de muziekzenders TV Oranje, Schlager TV en Nashville TV. Ardesch zegt dat de distributievergoeding van zijn zenders in de afgelopen jaren flink is teruggelopen. Betaalde Ziggo en KPN enkele jaren geleden nog een vergoeding van meer dan tien cent per maand per abonnee, is dat op dit moment tot slechts enkele eurocenten teruggelopen. Ardesch is duidelijk. De bodem van de put is in zicht. Worden de distributievergoedingen nog lager dan is de kans heel groot dat de stekker uit de zenders wordt getrokken. “Voor het gehele Muziekkiosk-aanbod krijgen we nu net zoveel geld als we voorheen voor één zender kregen”, aldus Ardesch.
Kosten content
Muziekzenders als Muziekkiosk en 192TV hebben een voordeel omdat het content – bestaande uit videoclips – slechts eenmaal gekocht hoeft te worden. Maar ook 192TV-directeur Bert van Breda ziet de huidige ontwikkelingen op de Nederlandse tv-markt met angst aan. Ook zijn zender zag de inkomsten uit distributie bij aanbieders flink dalen. “Ook de kabelaars zouden zich moeten beseffen dat ze hun klanten een groot plezier doen met Nederlandse zenders. Er zijn er al gesneuveld maar als er geen Nederlandse initiatieven meer op de kabel te zien zouden zijn, zijn zowel de kijkers in Nederland als de kabelaars overgeleverd aan de grillen van de grote buitenlandse contentaanbieders. Neem van mij aan, daar zit echt niemand op te wachten”, aldus Van Breda. Overigens hebben niet alleen Nederlandse muziekzenders met dalende distributievergoedingen te maken. Ook zenders als OUT TV moeten het met minder geld van de aanbieders doen.
Gerard Ardesch is samen met Jur Bron eigenaar van de Muziekkiosk-zenders. Binnen dit zenderpakket vallen de muziekzenders TV Oranje, Schlager TV en Nashville TV. Ardesch zegt dat de distributievergoeding van zijn zenders in de afgelopen jaren flink is teruggelopen. Betaalde Ziggo en KPN enkele jaren geleden nog een vergoeding van meer dan tien cent per maand per abonnee, is dat op dit moment tot slechts enkele eurocenten teruggelopen. Ardesch is duidelijk. De bodem van de put is in zicht. Worden de distributievergoedingen nog lager dan is de kans heel groot dat de stekker uit de zenders wordt getrokken. “Voor het gehele Muziekkiosk-aanbod krijgen we nu net zoveel geld als we voorheen voor één zender kregen”, aldus Ardesch.
Kosten content
Muziekzenders als Muziekkiosk en 192TV hebben een voordeel omdat het content – bestaande uit videoclips – slechts eenmaal gekocht hoeft te worden. Maar ook 192TV-directeur Bert van Breda ziet de huidige ontwikkelingen op de Nederlandse tv-markt met angst aan. Ook zijn zender zag de inkomsten uit distributie bij aanbieders flink dalen. “Ook de kabelaars zouden zich moeten beseffen dat ze hun klanten een groot plezier doen met Nederlandse zenders. Er zijn er al gesneuveld maar als er geen Nederlandse initiatieven meer op de kabel te zien zouden zijn, zijn zowel de kijkers in Nederland als de kabelaars overgeleverd aan de grillen van de grote buitenlandse contentaanbieders. Neem van mij aan, daar zit echt niemand op te wachten”, aldus Van Breda. Overigens hebben niet alleen Nederlandse muziekzenders met dalende distributievergoedingen te maken. Ook zenders als OUT TV moeten het met minder geld van de aanbieders doen.