Die versnippering is een evolutie die je niet kan tegenhouden. Vroeger kochten zenders uitzendrechten van programma's en creëerden zelf programma's om ze uit te zenden op een liniaiere zender. Ze onderhandelden een plaatsje bij de verschillende distribiteurs. Een aantal van de zenders vroegen veel geld en kwamen in een extra betaalpakket terecht, nog andere hadden premiumrechten en gingen naar een nog duurder pakket. Of de zenders overleven met reclame en zijn gratis.
Toen kwam netflix. De grote TV zenders lachten in hun vuist want ze hadden goedkoop hun oude programma's in licentie aan netflix gegeven. Wie had nu gedacht dat kijkers via het internet naar TV wilden kijken. Maar netflix kreeg gelijk en de zenders zagen dat het geld kon opbrengen. Nu begint iedereen strreamingdiensten op te richten, ook voor bepaalde nichemarkten. Sommige betalend (prime video, acorntv) , sommige gratis met reclame zoals snagfilms, big star movies, het toekomstige vtmgo.
De distribiteurs kunnen nu opnieuw een rol spelen: aggregator van streamingdiensten en zorgen dat alles mooi overzichtelijk met een zoekfunctie kan gevolgd worden, persoonlijke lijstjes opmaken etc. Ik voorspel dat deze distribiteurs afspraken gaan maken om die streamingdiensten te bundelen zoals ze destijds de extra TV-zenders bundelden. Dat zie je trouwens nu al in de VS, het VK en Spanje.
- VK - Sky en Virgin hebben netflix en prime video geïntegreerd in hun interface samen met hun eigen content
- VS - bij hulu.com kan je je extra abonneren op HBO, Showtime, Acorn etc. en die content dan zien in de hulu-interface.
- ES - netflix geïntegreerd met Movistar, Amazon Prime met Vodofone
- FR - molotov biedt live TV zenders aan, maar ook hun on demand aanbod. Je kan een extra optie nemen op OCS of Ciné+ inclusief hun on demand aanbod. Alles eenvoudig via 1 interface te bekijken, ook al heeft OCS een eigen app en interface.
- DE, UK, VS - Amazon Channels - via de Prime interface extra streamingdienstopties van derden toevoegen
Die integratie gaat dus veel verder dan wat Proximus nu doet. En dat is ook de toekomst: zorgen dat de klant dat versnipperde aanbod kan bekijken in een geïntegreerde interface. Als de distribiteurs dat niet doen, dan gaat een derde OTT-partij zich wel lanceren. Ik denk dat mevrouw Leroy van PX het al heeft laten vallen dat ze ernaar streven om een aggregator te worden (
https://en.idate.org/dwej106-interview-d...-proximus/).
Ik zie hier veel geklaag over de versnippering van de streamingdiensten, maar ik zie geen verschil met de vroegere versnippering aan liniaire TV-zenders. "A thousand channels, and nothing is on!" is een slogan die je vroeger ook hoorde. Op zijn minst zorgt een on demand aanbod ervoor dat je via een zoekfunctie makkelijk kan zoeken wat je wil bekijken. Vroeger moest je al dat werk zelf doen: TV-gids doorgronden op zoek naar de leuke programma's per zender, je VCR programmeren en opnemen, daarna bekijken, een kast vol VHS banden waar je soms vergat te noteren wat erop stond etc. Nu zit het in een database en klik je op de filmposter en het programma start.
Dus laat ons de toekomst van entertainment omarmen en stoppen met zagen over de versnippering. Die was er eigenlijk al altijd.