Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
VTM2 / CAZ2
#1
Wordt Q2 aangepast naar VTM2 ? 

"De kans dat de ‘tweede VTM’ in de plaats van die zender in het zenderoverzicht komt, is wellicht groot. Er komt, voor we het ver­geten, ook een CAZ2, dat op het vrijgekomen kanaal van VTM Kids Jr. komt. DPG fuseert zijn twee ­kinderzenders namelijk onder de naam VTM Kids" 

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200121_04815613
Antwoord
#2
Naar VTM en aanverwante zenders kijken waar, wanneer en op welk platform je wil. Dat is de uitdaging die DPG Media, het moederbedrijf van onder andere VTM, Qmusic, CAZ en Vitaya, zo snel mogelijk wil realiseren. Daarvoor rolt het bedrijf een compleet nieuwe videostrategie uit. “Onze kijkers vragen terecht kwaliteit, must-see-tv-programma’s. Die willen wij hen meer dan ooit aanbieden. Wij gaan ervoor zorgen dat de kijker permanent kan zien wat hij wil zien”, aldus algemeen directeur Dirk Lodewyckx. “Ja, daar staat een flinke investering tegenover. Het gaat over ettelijke miljoenen euro’s.” Een contrast met de besparingsoperaties die de zender de voorbije jaren doorliep, en onder meer aan concurrent VIER de mogelijkheid gaf om zich verder te profileren.

Broertje voor CAZ

“Wij gaan voor nóg meer Vlaamse programma’s en hoogkwalitatieve ‘content’ voor VTM en voor ons online platform VTM GO”, vult creatief directeur Davy Parmentier aan. Opmerkelijk bij de nieuwe videostrategie is dat ook de klassieke tv-kijker niet vergeten wordt. Zo krijgt VTM er straks met ‘VTM 2’ een grote broer bij, maar ook filmzender CAZ wordt uitgebreid met ‘CAZ 2’. Wanneer de twee nieuwe zenders op antenne komen, is nog niet geweten. “We verbreden VTM met VTM 2, een nieuwe, grote tv-zender met lokale en internationale programma’s”, zegt Parmentier. “VTM blijft onze familiezender, met onder andere topentertainment. Met VTM 2 kunnen we voldoen aan de vraag van de kijker voor nog meer lokale ‘content’. Daar zal dus het VTM-aanbod met een randje kunnen. Iets scherper, iets spitanter, voor kijkers die we nu soms links laten liggen. Natuurlijk zullen er tv-formats zijn die zowel op VTM als op VTM 2 kunnen. Het verschil ligt precies in hoe we een bepaald programma zullen maken. ‘Blind getrouwd’, bijvoorbeeld, kan in de ‘familieversie’ zoals nu op VTM. Maar ook met een scherp kantje, zoals de Australische versie die al op Vitaya was te zien.” CAZ 2 zal heel wat sterke reeksen uit ‘Walter Presents’ en veel herhalingen - al dan niet uit het eigen archief - uitzenden. Of de komst van de nieuwe zenders invloed zal hebben op de toekomst van Q2, is onduidelijk.

Toverwoord

Op 2 maart al voert DPG Media een eerste aanpassing door. De zenders ‘VTM Kids’ en ‘VTM Junior’ smelten samen tot ‘VTM Kids’. De vrijgekomen plaats zal worden ingenomen door CAZ 2. Op het online platform VTM GO wordt het kinderaanbod uitgebreid met programma’s van Nickelodeon.

Naast de extra investeringen in de twee nieuwe tv-zenders wil DPG Media ook zwaar inzetten op video, het nieuwe toverwoord in medialand. Daarom worden twee digitale platformen (nog verder) uitgebouwd. VTM GO is, amper zes maanden na de lancering, al een succesverhaal met ruim een half miljoen actieve kijkers en meer dan 11,5 miljoen views van volledige afleveringen per maand. Het is de bedoeling dat de nieuwe programma’s van de tweede VTM-zender meteen ook op VTM GO te zien zijn.

Daarnaast willen ze in Vilvoorde zo snel mogelijk uitpakken met een nieuw streamingplatform: de zogenoemde ‘Vlaamse Netflix’, die tegen betaling een digitaal aanbod van binnen- en buitenlandse series en films zal leveren. Er wordt nog steeds gepraat met de VRT, maar los van een mogelijke samenwerking zal DPG Media er sowieso mee starten - om maximaal ‘on demand’ kijkcomfort te bieden aan de kijker, die reclamevrij zal kunnen bingewatchen.

Kijker beslist

DPG Media zet dus de grote middelen in om tegemoet te komen aan het razendsnel veranderende kijkgedrag in de wereld van tv en video. Uit onderzoek is gebleken dat de kijker sinds vorig jaar niet langer vertrekt vanuit het live-tv-aanbod, om pas nadien uitgesteld te kijken of Netflix te overwegen. Nee, hij start meteen met alle opties naast elkaar te zetten. “Precies daarom pakken we nu met onze nieuwe strategie uit. Wij willen de kijker volgen. De kijker wordt onze programmadirecteur. Hij of zij bepaalt welk programma wanneer en met welk comfort hij of zij die wil zien”, zo besluit Lodewijckx.

In afwachting ziet u dit in het voorjaar

In afwachting van de lancering van ‘VTM 2’ en de ‘Vlaamse Netflix’ wil VTM tot aan de zomer alvast knallen. Met een pak gevestigde waarden én nieuwe reeksen.

VTM zet in op het weekend, met een nieuw seizoen van het populaire ‘The Voice Kids’ en het fonkelnieuwe ‘The Masked Singer’, waarbij een vakjury en Vlaanderen moeten raden wie er achter een masker zingt.

Er komt ook een nieuw seizoen van ‘Liefde voor muziek’ en van ‘Blind getrouwd’, met voor het eerst ook een homokoppel dat het jawoord geeft.

Op maandag pakt de zender uit met ‘Beat VTM’, het nieuwe duelprogramma waarin acht VTM-coryfeeën het in zeer uiteenlopende disciplines opnemen tegen evenveel kijkers. Nieuw dit voorjaar is ook ‘Mijn keuken, mijn restaurant’. Hobbykoks moeten er eerst hun kooktalenten tonen aan topchef Sergio Herman en moeten nadien koken in een pop-uprestaurant. Later in het voorjaar is er ook ‘Lego Masters’ met gastheer Kürt Rogiers.

Naast ‘Helden van hier’, met een special over de ontploffing op de Antwerpse Paardenmarkt en over de Antwerpse MUG, is er straks ook ‘Axel gaat binnen’. In die docureeks wordt Axel Daeseleire telkens een week opgesloten in een instelling. VTM plant ook een reeks over ‘Onderzoeksrechters’. Komen er ook nog aan: een nieuw seizoen van ‘Dat belooft voor later’ met Staf Coppens op zaterdag, en twee reeksen met Luk Alloo, ‘De politierechtbank’ en ‘Alloo in de nacht’.

Aan het vooravond-fundament wordt niet geraakt. Er komen dus nieuwe afleveringen van ‘Loïc: zot van koken’, ‘De buurtpolitie’ en ‘Familie’. Er wordt ook niet gemorreld aan het bijna zestig minuten durende ‘VTM Nieuws’.
Antwoord
#3
Hoe die er precies zal uitzien, dat is voorlopig maar de vraag. Vast staat wel dat Vlaanderen een tweede VTM-zender krijgt. “We willen onze unieke band met de kijker versterken.”

“Het maakt niet uit hoe mensen naar onze programma’s kijken. Als ze maar kijken.” Dat zegt Dirk Lodewyckx, algemeen directeur TV, radio & streaming van DPG Media. Daarom wil het huis boven onder meer de zenders VTM, Q2, Vitaya en CAZ “fors investeren in creatieve Vlaamse content die zo breed mogelijk wordt aangeboden”. Dat moet gebeuren op twee digitale platformen – VTM Go en de zogenaamde ‘Vlaamse Netflix’ – en door de versterking van het lineaire aanbod. Het klassieke tv-kijken, zeg maar. Hoeveel dat allemaal mag kosten, daarover blijft Lodewyckx liever vaag.

Opvallend daarbij is de lancering van een tweede VTM-zender. Hoewel de timing, de naam en de inhoud pas later worden bekendgemaakt, is al duidelijk dat daarop een mix van Vlaamse en internationale programma’s te zien zal zijn. En dat die zal aanleunen bij het profiel van het ‘gewone’ VTM als de sympathieke, entertainende familiezender die verbindt. Toch ziet Lodewyckx een nuance: bij VTM schuiven grootouders samen met hun kleinkinderen aan, maar op ‘VTM2’ moeten ook programma’s kunnen waarvoor de huidige familiale aanpak net iets te braaf is.

Die nieuwe VTM-zender wordt evenwel niet in de markt gezet als een opgeschoond Q2, dat nu al het puntigere broertje is in de portefeuille. Of er iets verandert aan Q2, en of ‘VTM2’ dat kanaal zal overnemen, wil Lodewyckx vandaag evenmin bevestigen.

Ook een tweede CAZ

Het zendschema zal er binnenkort nog een beetje anders uitzien. VTM Kids en VTM Kids Jr. worden samengevoegd tot één zender. “Dat gaat samen met een versterking van het kinderblok in onze gratis app VTM Go. Daarvoor werken we samen met Nickelodeon, dat onder meer Paw patrol en Spongebob op zak heeft”, aldus Lodewijckx.

Dat leidt tot nóg een verdubbeling: op dat vrijgekomen kanaal wordt een tweede CAZ geparkeerd, de zender waarop vooral Amerikaanse films en series te zien zijn. “Daarop komen onder meer internationale fictiereeksen onder de vlag Walter presents (naar de Italiaanse dramafan Walter Iuzzolino, die de inhoud selecteert, nvdr.) en heruitzendingen van programma’s als Clan en Mr. Robot.”
Antwoord
#4
Hoe en wat het allemaal concreet inhoudt, wil VTM nog niet kwijt. Maar nu de VRT wat slechter boert, was het een uitgelezen moment om het nieuws met grootse meteen de wereld in de sturen.

Dirk Lodewijck, algemeen directeur van DPG media, kwam met een onthullende mededeling: “Het maakt niet uit hoe de mensen naar onze programma’s kijken. Als ze maar kijken.’ Daarmee vat hij de trieste essentie van commerciële tv samen. Hij wil fors investeren in VTM, Q2, Vitaya en Caz. Er komt een zogenaamde ‘Vlaamse Netflix’ en ‘VTM go’, twee digitale platformen.

De achterliggende bedoeling is dat het tweede net minder sympathiek familiaal mag zijn. Meer dan willen ze er niet over kwijt. Als ze maar kijken. Het zou in ieder geval niet de bedoeling zijn dat VTM2 een opgekuiste versie van Q2 wordt, dat kanaal dat nog altijd bestaat, maar waar iedereen van denkt dat al lang verdwenen is, zou blijven bestaan. ‘Zou’ wat er wordt nogal vaag over gedaan.

VTM Kids en VTM kids Jr. worden één zender en gaan samenwerken met Nickelodeon Op het vrijgekomen kanaal gaan ze CAZ parkeren, de zender met Amerikaanse films.

Met andere woorden VTM wil behoorlijk de Vlaamse dagen gaan kleuren.
Antwoord
#5
(22-01-2020, 18:37)master-magic schreef: Hoe en wat het allemaal concreet inhoudt, wil VTM nog niet kwijt. Maar nu de VRT wat slechter boert, was het een uitgelezen moment om het nieuws met grootse meteen de wereld in de sturen.

Dirk Lodewijck, algemeen directeur van DPG media, kwam met een onthullende mededeling: “Het maakt niet uit hoe de mensen naar onze programma’s kijken. Als ze maar kijken.’ Daarmee vat hij de trieste essentie van commerciële tv samen. Hij wil fors investeren in VTM, Q2, Vitaya en Caz. Er komt een zogenaamde ‘Vlaamse Netflix’ en ‘VTM go’, twee digitale platformen.

De achterliggende bedoeling is dat het tweede net minder sympathiek familiaal mag zijn. Meer dan willen ze er niet over kwijt. Als ze maar kijken. Het zou in ieder geval niet de bedoeling zijn dat VTM2 een opgekuiste versie van Q2 wordt, dat kanaal dat nog altijd bestaat, maar waar iedereen van denkt dat al lang verdwenen is, zou blijven bestaan. ‘Zou’ wat er wordt nogal vaag over gedaan.

VTM Kids en VTM kids Jr. worden één zender en gaan samenwerken met Nickelodeon Op het vrijgekomen kanaal gaan ze CAZ parkeren, de zender met Amerikaanse films.

Met andere woorden VTM wil behoorlijk de Vlaamse dagen gaan kleuren.

Denk idd dat q2 dan zal verdwijnen ? Niet?
Antwoord
#6
(22-01-2020, 18:52)chukky2 schreef:
(22-01-2020, 18:37)master-magic schreef: Hoe en wat het allemaal concreet inhoudt, wil VTM nog niet kwijt. Maar nu de VRT wat slechter boert, was het een uitgelezen moment om het nieuws met grootse meteen de wereld in de sturen.

Dirk Lodewijck, algemeen directeur van DPG media, kwam met een onthullende mededeling: “Het maakt niet uit hoe de mensen naar onze programma’s kijken. Als ze maar kijken.’ Daarmee vat hij de trieste essentie van commerciële tv samen. Hij wil fors investeren in VTM, Q2, Vitaya en Caz. Er komt een zogenaamde ‘Vlaamse Netflix’ en ‘VTM go’, twee digitale platformen.

De achterliggende bedoeling is dat het tweede net minder sympathiek familiaal mag zijn. Meer dan willen ze er niet over kwijt. Als ze maar kijken. Het zou in ieder geval niet de bedoeling zijn dat VTM2 een opgekuiste versie van Q2 wordt, dat kanaal dat nog altijd bestaat, maar waar iedereen van denkt dat al lang verdwenen is, zou blijven bestaan. ‘Zou’ wat er wordt nogal vaag over gedaan.

VTM Kids en VTM kids Jr. worden één zender en gaan samenwerken met Nickelodeon Op het vrijgekomen kanaal gaan ze CAZ parkeren, de zender met Amerikaanse films.

Met andere woorden VTM wil behoorlijk de Vlaamse dagen gaan kleuren.

Denk idd dat q2 dan zal verdwijnen ? Niet?

jep, gaat die gewoon vervangen door VTM2 omdat ze amper kijkers hebben op dat kanaal en de andere zenders ook zakken qua kijkcijfers.
Antwoord
#7
DPG Media, het moederbedrijf van onder meer VTM, komt met een scherpere versie van de brede familiezender en bereidt de 'Vlaamse Netflix' voor. Dat kon je al op TVvisie lezen. Maar er beweegt nog meer aan de Medialaan.

Zo verdwijnt VTM KIDS Jr. en alle kinderprogramma's komen onder de vlag van VTM KIDS. Dat impliceert ook een sterker kinderblok in de VTM GO-app. DPG Media gaat daarvoor samenwerken met Nickelodeon, de bekende Amerikaanse kinderzender met onder meer SpongeBob in de portefeuille.

En CAZ krijgt er dan weer een broertje bij. De kleine zender die vooral filmklassiekers, Britse comedy en cultseries uitzendt, zal op het tweede kanaal internationale dramaseries uitzenden onder de noemer van Walter Presents. Voor VTM GO werkt DPG Media hier al mee samen. Ook heruitzendingen van bekende internationale én Vlaamse series staan op het programma van de tweede CAZ.
Antwoord
#8
Het kijkgedrag verandert razendsnel, de wereld van televisie en video veranderen razendsnel en ook DPG Media verandert in sneltempo mee. DPG Media volgt de kijker en rolt daarom een nieuwe videostrategie uit.

Die nieuwe strategie bestaat uit de uitbouw van twee digitale platformen en de versterking van het lineaire aanbod. Centraal staat een forse investering in creatieve, Vlaamse content, die zo breed mogelijk wordt aangeboden. Digitaal via VTM GO en dit jaar ook op een nieuw betalend streamingplatform, de zogenaamde Vlaamse Netflix. Lineair wordt er geïnvesteerd in een tweede VTM-zender.

Tweede VTM-zender biedt mix Vlaamse en internationale programma’s
VTM heeft de voorbije 7 jaar een straf parcours afgelegd en heeft een unieke band met de kijker in Vlaanderen. VTM wordt nu verbreed met de opstart van een tweede VTM-zender met een mix van Vlaamse en internationale programma’s. Later wordt meer bekend gemaakt over de timing, de naam en de programmatie.

Dirk Lodewyckx, algemeen directeur TV, radio & streaming: 'We bouwen de unieke band die VTM heeft met de kijkers in Vlaanderen verder uit, niet alleen lineair, maar ook met een sterk digitaal verhaal. Naast de investeringen in het lineaire, bouwen we verder aan ons succesvol VTM GO-platform en starten we ook met een betalend streamingplatform. Vlaamse, creatieve content is key. De kijker wordt onze programmadirecteur: hij bepaalt welke content, wanneer en met welk comfort hij die wil zien.'

Forse investering in lokale content voor VTM GO en Vlaamse Netflix

DPG Media blijft verder investeren in de digitale transformatie van haar audiovisuele activiteiten. Het gratis videoplatform VTM GO is een groot succes: meer dan 500.000 actieve kijkers genereren meer dan 11,5 miljoen views per maand. De nieuwe programma’s van de tweede VTM-zender zullen ook daar te zien zijn.

Daarnaast gaat DPG Media verder met de ontwikkeling van een streamingplatform met een betalend digitaal aanbod van binnen- en buitenlandse series en films, de zogenaamde Vlaamse Netflix. Hierop zal heel wat exclusieve content te zien zijn, met fictie als belangrijkste genre. Zo staat het al vast dat 'De Bende van Jan De Lichte' op het platform te zien zal zijn.

Calogero Macaluso, director streaming en marketing: 'We zijn enorm trots op VTM GO, dat op een goed half jaar de digitale bakens heeft verzet. We blijven dit platform verder uitbouwen. Daarnaast willen we met het opstarten van een nieuw streamingplatform inzetten op maximaal on demand kijkcomfort waarbij de kijker eindeloos en reclamevrij kan bingen.'
Antwoord
#9
(22-01-2020, 18:59)master-magic schreef:
(22-01-2020, 18:52)chukky2 schreef:
(22-01-2020, 18:37)master-magic schreef: Hoe en wat het allemaal concreet inhoudt, wil VTM nog niet kwijt. Maar nu de VRT wat slechter boert, was het een uitgelezen moment om het nieuws met grootse meteen de wereld in de sturen.

Dirk Lodewijck, algemeen directeur van DPG media, kwam met een onthullende mededeling: “Het maakt niet uit hoe de mensen naar onze programma’s kijken. Als ze maar kijken.’ Daarmee vat hij de trieste essentie van commerciële tv samen. Hij wil fors investeren in VTM, Q2, Vitaya en Caz. Er komt een zogenaamde ‘Vlaamse Netflix’ en ‘VTM go’, twee digitale platformen.

De achterliggende bedoeling is dat het tweede net minder sympathiek familiaal mag zijn. Meer dan willen ze er niet over kwijt. Als ze maar kijken. Het zou in ieder geval niet de bedoeling zijn dat VTM2 een opgekuiste versie van Q2 wordt, dat kanaal dat nog altijd bestaat, maar waar iedereen van denkt dat al lang verdwenen is, zou blijven bestaan. ‘Zou’ wat er wordt nogal vaag over gedaan.

VTM Kids en VTM kids Jr. worden één zender en gaan samenwerken met Nickelodeon Op het vrijgekomen kanaal gaan ze CAZ parkeren, de zender met Amerikaanse films.

Met andere woorden VTM wil behoorlijk de Vlaamse dagen gaan kleuren.

Denk idd dat q2 dan zal verdwijnen ? Niet?

jep, gaat die gewoon vervangen door VTM2 omdat ze amper kijkers hebben op dat kanaal en de andere zenders ook zakken qua kijkcijfers.

Amper kijkers betwijfel ik
Antwoord
#10
(23-01-2020, 17:50)chukky2 schreef:
(22-01-2020, 18:59)master-magic schreef:
(22-01-2020, 18:52)chukky2 schreef:
(22-01-2020, 18:37)master-magic schreef: Hoe en wat het allemaal concreet inhoudt, wil VTM nog niet kwijt. Maar nu de VRT wat slechter boert, was het een uitgelezen moment om het nieuws met grootse meteen de wereld in de sturen.

Dirk Lodewijck, algemeen directeur van DPG media, kwam met een onthullende mededeling: “Het maakt niet uit hoe de mensen naar onze programma’s kijken. Als ze maar kijken.’ Daarmee vat hij de trieste essentie van commerciële tv samen. Hij wil fors investeren in VTM, Q2, Vitaya en Caz. Er komt een zogenaamde ‘Vlaamse Netflix’ en ‘VTM go’, twee digitale platformen.

De achterliggende bedoeling is dat het tweede net minder sympathiek familiaal mag zijn. Meer dan willen ze er niet over kwijt. Als ze maar kijken. Het zou in ieder geval niet de bedoeling zijn dat VTM2 een opgekuiste versie van Q2 wordt, dat kanaal dat nog altijd bestaat, maar waar iedereen van denkt dat al lang verdwenen is, zou blijven bestaan. ‘Zou’ wat er wordt nogal vaag over gedaan.

VTM Kids en VTM kids Jr. worden één zender en gaan samenwerken met Nickelodeon Op het vrijgekomen kanaal gaan ze CAZ parkeren, de zender met Amerikaanse films.

Met andere woorden VTM wil behoorlijk de Vlaamse dagen gaan kleuren.

Denk idd dat q2 dan zal verdwijnen ? Niet?

jep, gaat die gewoon vervangen door VTM2 omdat ze amper kijkers hebben op dat kanaal en de andere zenders ook zakken qua kijkcijfers.

Amper kijkers betwijfel ik

kijkcijfers zakken heel erg, zeggen ze zelf in interviews Wink
programma's dat anders rond de miljoen kijkers hadden hebben nu nog rond de 600.000 kijkers......
Antwoord