18-11-2022, 18:49
Telenet startte woensdag 16/11 met de gefaseerde uitrol van de nieuwe software versie 4.44 op de TV-box. Normaal krijgt iedereen ten laatste 22/11 de nieuwste versie. Is dat niet het geval? Herstart je TV-box dan eens via de knop achteraan (V1) of door hem even van de stroom te halen (V2). Mogelijks stond je TV-box niet in 'snelle start' en duurt het iets langer om de update binnen te halen.
Nieuwe features
Datum van opname in aflevering overzicht
In het overzicht van de opgenomen afleveringen krijg je vanaf nu bij elke aflevering de datum van uitzending te zien. Enkel als je al een deel van een aflevering bekeken hebt, wordt het datum veld vervangen door een progressiebalk.
Boodschap op A-spot in Home-menu
Vanaf deze update is het mogelijk om de A-spot locatie in het Home-menu, gedurende een bepaalde tijd te vervangen door een (grafische) boodschap (zonder link of bijhorende metadata). Dit kan gebruikt worden om een boodschap te verspreiden of een nieuwe functionaliteit in de verf te zetten.
De A-spot locatie verwijst typisch naar een actueel en aanbevolen programma.
Stembesturing: opname plannen
Je kan nu nog makkelijker een opname plannen door te zeggen wat je wil opnemen.
Bijvoorbeeld: 'neem Familie op'
Dit werkt voor losstaande programma's en reeksen. In geval van meerdere opties zal men je eerst om een bevestiging vragen, door je keuzes te tonen in een (grafisch) menu. Daarna krijg je een bevestiging van welke opname (op welke zender) je gepland hebt.
Stembesturing: 'neem dit op'
Overal in de UI waar je een zenderprogramma kan selecteren (TV-gids, detail pagina, aflevering overzicht) kan je nu stembesturing gebruiken om dat programma (of de reeks waartoe het behoort) op te nemen.
Voorbeelden van opdrachten die je kan geven:
'neem op'
'neem dit op'
'neem deze episode op'
'neem deze film/serie op'
'neem dit seizoen op'
Als de context duidelijk is, afhankelijk van het gebruikte commando, zal je geen verdere dialogen meer moeten invullen om de opname te plannen en worden de standaardwaardes aangenomen. Enkel als het programma op verschillende kanalen beschikbaar is, al je de vraag krijgen om te kiezen voor het kanaal waar je wil opnemen.
Opname knop
Naar analogie met de vorige uitbreiding, zal de opname-knop nu ook overal in de UI werken waar je een programma geselecteerd hebt. Ook hier krijg je een extra menu als het geselecteerde programma op verschillende zenders beschikbaar is.
App-content gevisualiseerd in 'Apps'
Vanaf deze update is het mogelijk om in het menu Apps ook visualisaties te hebben die voor een bepaalde applicatie een aantal content items toont. De getoonde content kan automatisch gegenereerd worden (indien de app geïntegreerde metadata aanbiedt) of editoriaal bepaald worden.
Van search terug naar app
Als je stembesturing gebruikt om iets te zoeken binnen een app die dat niet ondersteunt (bv. Netflix of Prime Video), kan je vanaf nu met de Back-toets terug in de app terechtkomen. Indien mogelijk wordt je laatste playout hervat, maar dit is afhankelijk of de app dit ondersteunt of niet.
Naast zoeken, kan je ook verder in de UI gaan (detail pagina bekijken, opnamelijst bekijken, ..) en met meerdere klikken op de Back-toets terug in de app terecht komen. De enige uitzondering hierop is als je ergens live-signaal toont (bv. in de tv-gids) of als je een nieuwe kijksessie gestart hebt buiten de app (opname, TV-theek, terugkijk-TV, ..).
Nieuwe opt-in pop-up
Naast gerichte reclame in Replay (sinds 4.42) hebben we vanaf deze release ook gerichte reclame in opnames van SBS en DPG. Als klant moet je daar formeel mee instemmen, en dat gebeurt met een nieuwe pop-up die verschijnt bij de start van de eerste relevante kijksessie.
Je kan op dit moment nog steeds gerichte reclame weigeren, dan gaat de sessie verder zoals vroeger (met de voor iedereen uitgezonden reclame). Als je tweemaal hebt geweigerd, gaan we ervan uit dat we die vraag beter niet meer stellen en zal ze pas terugkomen in een volgende software versie.
Versimpelde opt-in pop-up
In Instellingen, en bij het bekijken van Video On Demand (VOD) met gerichte reclameboodschappen, maken we niet meer het onderscheid tussen toestemming voor je Telenet TV-box en je mobiele toestellen. Je kan je voorkeuren dus nu ingeven op een veel simpelere en logische manier.
YouTube en YouTube for Kids verbeteringen
Zoals elk jaar, doen we een upgrade van het platform dat YouTube en YouTube for Kids mogelijk maakt. Dit geeft een snellere en beter betrouwbare ervaring.
Opgeloste problemen
Stabiliteit en performantie
een (niet voor de gebruiker zichtbare) crash van de browser bij het naar low power gaan
Afstandsbediening
het stappenplan (wizard) om je afstandsbediening aan je TV/versterker te binden, hangt vast in een spinnende cursor
Stembesturing
kleinere aanpassingen voor specifieke zoektermen
Cloud Video Player
verhoogd aantal CS2x12 foutmeldingen bij netwerk instabiliteit
verhoogd aantal CS2x17 foutmeldingen op kanalen met gerichte reclame
TV-theek
snel een AVOD programma heropenen, sloeg soms de reclame over
TV-box hangt vast in TV-theek na een CS3400 foutmelding
Live TV
korte onderbrekingen vlak na het zappen
Terugkijk-TV
een korte sprong naar live bij snel terugspoelen
Gekende problemen
Zoals bij elke update vermeld, blijft Telenet werken aan oplossingen en verbeteringen op de TV-box.
Ik geef jullie bij deze een overzicht van de grootst gekende problemen waaraan men werkt.
Stabiliteit en performantie
corrupte UI als je de UP- of DOWN-toets inhoudt bij het terugkeren naar het Home-menu
Afstandsbediening
afstandsbediening die niet meer met de TV-box communiceert, batterijen er even uit, en het werkt weer [v1]
Amazon Prime Video
te snel de Amazon Prime Video app sluiten na het opstarten, geeft een CS2400 foutmelding
Netflix
een verhoogd aantal crashes (niet altijd zichtbaar voor gebruiker)
Terugkijk-TV
navigeren met thumbnails door terugkijk-TV buffer brengt je naar de foute positie
TV-theek
een film/serie die kort bij zijn laatste-view-date komt, is niet meer te bekijken gedurende de volledige aankoop periode
CS2312 problemen bij bekijken van recent opnieuw toegevoegde items
foute end-title herkenning
een besteld programma (op het einde van zijn beschikbaarheid periode) is soms korter dan 48 uur beschikbaar
de progressie balk in een TV-theek programma toont enkel 'geen informatie'
bij bestellen van een TV-theek programma kreeg je er een ander te zien
een TV-theek programma herbekijken vraagt je terug om een betaling
Replay
een onverwacht lang stuk in replay waar geen mogelijkheid was tot vooruit spoelen
Opnames
CS5600 foutmelding bij het plannen van een opname vanuit tv-gids data
een onverwacht vroege vraag om een opname te verwijderen
CS5600 foutmelding bij het verwijderen van een opname (aflevering)
opnames worden niet gevonden via de zoekfunctie
UI/profielen
elementen in kijklijst die foutief aangeven dat ze niet meer te bekijken zijn
replay programma's die niet kunnen verwijderd worden uit 'Verder kijken'
bij opstart wordt het Telenet scherm soms niet getoond
bij zoeken worden verschillende resultaten (ook terugkijk-TV en opnames) samengeklapt onder de TV-theek noemer
Merk je na de update nieuwe problemen of duikt een oud probleem plots opnieuw op?
Geef het dan door via 015/66.66.66 of via Facebook, Twitter of WhatsApp.
Nieuwe features
Datum van opname in aflevering overzicht
In het overzicht van de opgenomen afleveringen krijg je vanaf nu bij elke aflevering de datum van uitzending te zien. Enkel als je al een deel van een aflevering bekeken hebt, wordt het datum veld vervangen door een progressiebalk.
Boodschap op A-spot in Home-menu
Vanaf deze update is het mogelijk om de A-spot locatie in het Home-menu, gedurende een bepaalde tijd te vervangen door een (grafische) boodschap (zonder link of bijhorende metadata). Dit kan gebruikt worden om een boodschap te verspreiden of een nieuwe functionaliteit in de verf te zetten.
De A-spot locatie verwijst typisch naar een actueel en aanbevolen programma.
Stembesturing: opname plannen
Je kan nu nog makkelijker een opname plannen door te zeggen wat je wil opnemen.
Bijvoorbeeld: 'neem Familie op'
Dit werkt voor losstaande programma's en reeksen. In geval van meerdere opties zal men je eerst om een bevestiging vragen, door je keuzes te tonen in een (grafisch) menu. Daarna krijg je een bevestiging van welke opname (op welke zender) je gepland hebt.
Stembesturing: 'neem dit op'
Overal in de UI waar je een zenderprogramma kan selecteren (TV-gids, detail pagina, aflevering overzicht) kan je nu stembesturing gebruiken om dat programma (of de reeks waartoe het behoort) op te nemen.
Voorbeelden van opdrachten die je kan geven:
'neem op'
'neem dit op'
'neem deze episode op'
'neem deze film/serie op'
'neem dit seizoen op'
Als de context duidelijk is, afhankelijk van het gebruikte commando, zal je geen verdere dialogen meer moeten invullen om de opname te plannen en worden de standaardwaardes aangenomen. Enkel als het programma op verschillende kanalen beschikbaar is, al je de vraag krijgen om te kiezen voor het kanaal waar je wil opnemen.
Opname knop
Naar analogie met de vorige uitbreiding, zal de opname-knop nu ook overal in de UI werken waar je een programma geselecteerd hebt. Ook hier krijg je een extra menu als het geselecteerde programma op verschillende zenders beschikbaar is.
App-content gevisualiseerd in 'Apps'
Vanaf deze update is het mogelijk om in het menu Apps ook visualisaties te hebben die voor een bepaalde applicatie een aantal content items toont. De getoonde content kan automatisch gegenereerd worden (indien de app geïntegreerde metadata aanbiedt) of editoriaal bepaald worden.
Van search terug naar app
Als je stembesturing gebruikt om iets te zoeken binnen een app die dat niet ondersteunt (bv. Netflix of Prime Video), kan je vanaf nu met de Back-toets terug in de app terechtkomen. Indien mogelijk wordt je laatste playout hervat, maar dit is afhankelijk of de app dit ondersteunt of niet.
Naast zoeken, kan je ook verder in de UI gaan (detail pagina bekijken, opnamelijst bekijken, ..) en met meerdere klikken op de Back-toets terug in de app terecht komen. De enige uitzondering hierop is als je ergens live-signaal toont (bv. in de tv-gids) of als je een nieuwe kijksessie gestart hebt buiten de app (opname, TV-theek, terugkijk-TV, ..).
Nieuwe opt-in pop-up
Naast gerichte reclame in Replay (sinds 4.42) hebben we vanaf deze release ook gerichte reclame in opnames van SBS en DPG. Als klant moet je daar formeel mee instemmen, en dat gebeurt met een nieuwe pop-up die verschijnt bij de start van de eerste relevante kijksessie.
Je kan op dit moment nog steeds gerichte reclame weigeren, dan gaat de sessie verder zoals vroeger (met de voor iedereen uitgezonden reclame). Als je tweemaal hebt geweigerd, gaan we ervan uit dat we die vraag beter niet meer stellen en zal ze pas terugkomen in een volgende software versie.
Versimpelde opt-in pop-up
In Instellingen, en bij het bekijken van Video On Demand (VOD) met gerichte reclameboodschappen, maken we niet meer het onderscheid tussen toestemming voor je Telenet TV-box en je mobiele toestellen. Je kan je voorkeuren dus nu ingeven op een veel simpelere en logische manier.
YouTube en YouTube for Kids verbeteringen
Zoals elk jaar, doen we een upgrade van het platform dat YouTube en YouTube for Kids mogelijk maakt. Dit geeft een snellere en beter betrouwbare ervaring.
Opgeloste problemen
Stabiliteit en performantie
een (niet voor de gebruiker zichtbare) crash van de browser bij het naar low power gaan
Afstandsbediening
het stappenplan (wizard) om je afstandsbediening aan je TV/versterker te binden, hangt vast in een spinnende cursor
Stembesturing
kleinere aanpassingen voor specifieke zoektermen
Cloud Video Player
verhoogd aantal CS2x12 foutmeldingen bij netwerk instabiliteit
verhoogd aantal CS2x17 foutmeldingen op kanalen met gerichte reclame
TV-theek
snel een AVOD programma heropenen, sloeg soms de reclame over
TV-box hangt vast in TV-theek na een CS3400 foutmelding
Live TV
korte onderbrekingen vlak na het zappen
Terugkijk-TV
een korte sprong naar live bij snel terugspoelen
Gekende problemen
Zoals bij elke update vermeld, blijft Telenet werken aan oplossingen en verbeteringen op de TV-box.
Ik geef jullie bij deze een overzicht van de grootst gekende problemen waaraan men werkt.
Stabiliteit en performantie
corrupte UI als je de UP- of DOWN-toets inhoudt bij het terugkeren naar het Home-menu
Afstandsbediening
afstandsbediening die niet meer met de TV-box communiceert, batterijen er even uit, en het werkt weer [v1]
Amazon Prime Video
te snel de Amazon Prime Video app sluiten na het opstarten, geeft een CS2400 foutmelding
Netflix
een verhoogd aantal crashes (niet altijd zichtbaar voor gebruiker)
Terugkijk-TV
navigeren met thumbnails door terugkijk-TV buffer brengt je naar de foute positie
TV-theek
een film/serie die kort bij zijn laatste-view-date komt, is niet meer te bekijken gedurende de volledige aankoop periode
CS2312 problemen bij bekijken van recent opnieuw toegevoegde items
foute end-title herkenning
een besteld programma (op het einde van zijn beschikbaarheid periode) is soms korter dan 48 uur beschikbaar
de progressie balk in een TV-theek programma toont enkel 'geen informatie'
bij bestellen van een TV-theek programma kreeg je er een ander te zien
een TV-theek programma herbekijken vraagt je terug om een betaling
Replay
een onverwacht lang stuk in replay waar geen mogelijkheid was tot vooruit spoelen
Opnames
CS5600 foutmelding bij het plannen van een opname vanuit tv-gids data
een onverwacht vroege vraag om een opname te verwijderen
CS5600 foutmelding bij het verwijderen van een opname (aflevering)
opnames worden niet gevonden via de zoekfunctie
UI/profielen
elementen in kijklijst die foutief aangeven dat ze niet meer te bekijken zijn
replay programma's die niet kunnen verwijderd worden uit 'Verder kijken'
bij opstart wordt het Telenet scherm soms niet getoond
bij zoeken worden verschillende resultaten (ook terugkijk-TV en opnames) samengeklapt onder de TV-theek noemer
Merk je na de update nieuwe problemen of duikt een oud probleem plots opnieuw op?
Geef het dan door via 015/66.66.66 of via Facebook, Twitter of WhatsApp.